شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ جرج واشینگتن
215‌سال پیش، برابر با چهاردهم دسامبر 1799 میلادی، جرج واشینگتن، از رهبران انقلاب آمریکا و نخستین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بر اثر عفونت گلو درگذشت. واشینگتن سِمَت ریاست‌جمهوری آمریکا را از‌سال ۱۷۸۹ تا‌ سال ۱۷۹۷ برعهده داشت. این 8‌سال مصادف است با آخرین سال‌های حکومت زندیه و به قدرت رسیدن قاجارها در ایران. نقش واشینگتن در کسب استقلال برای مستعمرات آمریکایی و سپس متحد کردن آنها زیر پرچم حکومت فدرال ایالات‌متحده قابل توجه است. او از گروهی از مردم مسلح به کمک دولت‌های فرانسه و اسپانیا ارتش بزرگی ساخت که نهایتاً موفق به شکست نیروهای بریتانیایی در جنگ انقلاب آمریکا  شدند.

كشف قطب جنوب
103‌سال پیش، برابر با چهاردهم دسامبر 1911 میلادی، رونالد آموندسن، مکتشف نروژی به قطب جنوب رسید و این بخش از کره زمین را به شکل رسمی کشف کرد. همزمان با آموندسن یک مکتشف انگلیسی به نام رابرت فالکون اسکات و گروهش نیز حرکت به سمت قطب جنوب را آغاز کرده بودند که به‌رغم موفقیت اولیه هنگام بازگشت دچار بوران شدید شده و بر اثر سرما جان باختند.

زادروز ناصر حجازی
65‌سال پیش، برابر با بیست و سوم آذر 1328 خورشیدی، ناصر حجازی، دروازه‌بان اول تیم تاج (استقلال) و تیم‌ملی فوتبال ایران در دهه 50 و دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستم قاره آسیا در تهران به دنیا آمد. ۲ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، یک قهرمانی در بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک و جام‌جهانی فوتبال ازجمله افتخارات ملی او در آن دوران است. حجازی همچنین به همراه تیم تاج (استقلال) قهرمانی در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های آسیا را نیز تجربه کرد. ناصر حجازی روز ۲ خرداد ۱۳۹۰ بر اثر بیماری سرطان ریه در بیمارستان کسری تهران در 62 سالگی درگذشت.


تعداد بازدید :  300