شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
ای کاروان آهسته‌رو آرام جانم می‌رود
یک اربعین با امدادگران
نگاهی به امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر در میعادگاه بزرگ عاشورایی در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

حسام خراسانی| دم‌دمای نماز صبح، در گوشه‌ای از کانکس سیار، سجاده نماز خود را پهن کرد. نمازش راکه خواند، یک سطل آب پر کرد، جارویی برداشت و اطراف را آب و جارو ‌کرد. محمد یکی از 40 امدادگر داوطلب جمعیت هلال‌احمر شهرری بود که لباس امدادی بر تن کرده و عاشقانه دل به جمع دلدادگان حسینی داده بودند.
امدادگران به 10 تیم امدادرسانی تقسیم شده‌ بودند و هر تیم وظیفه امدادرسانی یک نقطه از حرم را به عهده داشت. محمد، حمید، ابوالفضل و آقای نوری تیم سیار ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را تشکیل داده بودند.
فرهنگ داوطلبی بخشی از مکتب حسینی
آغاز حرکت راهپیمایان در نقاط مختلف شهر تهران ساعت 7 و نیم صبح اعلام شده بود، اما با طلوع خورشید پیش قراول‌ها با راهپیمایی به حرم رسیده بوده‌اند. وقتی جمعیت عزادار پیاده به ضلع جنوبی رسید، امدادگران به پیشواز آنها ‌رفتند و به برخی از مردم که به کمک نیاز داشتند یاری رساندند.
 محمدعبدی درحالی‌که به قدم‌های عابران خیره شده بود، گفت:   «ارادت به سیدالشهدا در هر لباس زیباست، اما ارادت به حضرت در لباس امدادگری شیرینی دیگری دارد.»  امدادگر داوطلب جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «امدادگری در امتداد حرکت عاشورایی است و فعالیت داوطلبانه بخشی از مکتب حسینی است.» محمد صدایش را به علامت احترام و ارادت آرامتر کرد و بیانش را شمرده‌تر گفت: «مدرس امدادگری حضرت عباس(ع) است.»
او ادامه داد: «اگر مکتب عاشورا در جامعه نهادینه شود فرهنگ فعالیت داوطلبی ترویج پیدا می‌کند.»
10 تیم سیار در خدمت سوگواران حسینی
 در شهرری
محمدحسین بنی‌اسدی مسئول امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر شهرری در گفت‌و‌گو با «شهروند» با بیان این‌که از هفته‌های قبل با سازمان‌های ذیربط به منظور ارایه بهتر خدمات به سوگواران حسینی هماهنگی لازم صورت گرفته بود، گفت: «جمعیت هلال‌احمر شهرری با 50 نیروی امدادی شامل 40 نیروی داوطلب و 10 نفر از کارکنان، پوشش امدادی داخل حرم و صحن اطراف حرم را به عهده گرفت.»
در حالی که خیابان‌های منتهی به حرم نیز پر از سوگواران حسینی شده بودند، مسئول امداد ونجات هلال‌احمر شهرری با بیان این‌که پیش‌بینی ما جمعیت 150هزار نفری بود، ادامه داد:  «با وجود این‌که هنوز جمعیت راهپیمایان شهر تهران به تجمع شهر اضافه نشده‌اند این آمار بیشتر نیز می‌شود.»
جمعیت هلال‌احمر شهرری با یک اتوبوس امدادی در ضلع شرقی حرم، 2 آمبولانس و یک خودروی امدادی با تجهیزات کامل امداد‌رسانی جهت ارایه خدمات در محل حضور داشت.
گروه امدادرسانی خواهران نیز از ساعت 8 صبح وارد حرم شدند و فعالیت‌های امدادی را شروع کردند.
ساعت 10 صبح اربعین که با بنی‌اسدی صحبت می‌کردیم، گفت:  «بیشتر مراجعان به صورت سرپایی درمان شده‌اند. با درمانگاه دارالشفا در حرم و درمانگاهی که برای ارایه خدمات در ضلع جنوبی حرم به زائران در اربعین حسینی راه‌اندازی شده هماهنگ شده است که در صورت نیاز مصدومان را به درمانگاه منتقل کنیم.»
رضایت مردم از خدمات
هرچه زمان می‌گذشت بر تعداد جمعیت افزوده می‌شد، مردم سیاه‌پوش و عزاداران حسینی از نقاط مختلف تهران خود را به سمت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) می‌رساندند.
زن سالخورده‌ای به نام مرضیه که ظاهرا به دلیل راهپیمایی دچار ضعف بدنی شده بود، به همراه اطرافیان به سمت تیم سیار جمعیت هلال‌احمر حرکت کرد. محمد، امدادگر هلال‌احمر، در اولین قدم فشار خون و ضربان قلب او را گرفت. پیرزن پس از استراحتی کوتاه و انجام کمک‌های اولیه توسط امدادگران، با رضایت کامل به میان جمعیت بازگشت. حرم پر از سوگوارانی است که با پای پیاده به جمع دلدادگان حسینی در اربعین پیوسته‌اند.


تعداد بازدید :  263