شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
چهار جایزه سهم سینمای ایران از «آسیا پاسیفیک»
ایرانیان گوی سبقت را ربودند

شهروند| سهم سینمای ایران از جوایز سالانه «آسیا پاسیفیک» تا هشتمین دوره این جایزه قابل توجه و پررنگ بود؛ اما ایرانیان در این دوره حضور چشمگیر و کم‌سابقه‌ای داشتند. امسال اصغر فرهادی که در طی هفت‌سال اخیر، در مجموعه 10 بار نامزدی دریافت این جایزه را به دست آورده و از این تعداد نامزدی سه بار برنده شده بود، به‌عنوان رئیس هیأت داوران انتخاب شد. انتخاب فرهادی با خودش اقبالی را برای سینمای ایران به همراه آورد که باعث شد سینمای ایران با به دست آوردن چهار جایزه در هشتمین دوره جوایز سینمایی«اسکرین آسیا پاسیفیک» استرالیا بدرخشد.
جایزه بزرگ هیأت داوران
 در دست‌های بنی‌اعتماد و یه لو
جایزه بهترین فیلم بلند داستانی به فیلم روسی «لویاتان» به‌کارگردانی آندری زویاگینتسف اعطا شد. این فیلم ماه مه پیش در جشنواره کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. چهارمین فیلم بلند داستانی زویاگینتسف به فساد در حکومت روسیه می‌پردازد.«عصبانی نیستم!» به کارگردانی رضا درمیشیان از ایران، «خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترک، «Memories on Stone» به کارگردانی شوکت امین کرکی تولید مشترک عراق، کردستان و آلمان و «مالکان» از قزاقستان، دیگر نامزدهای این بخش بودند. جایزه بزرگ هیأت داوران به‌طور مشترک به فیلم‌های «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد از ایران و «پیام کور» ساخته «یه لو» تولید مشترک چین و فرانسه رسید. «قصه‌ها» سپتامبر پیش نیز در جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.
«خواب زمستانی» و «ملبورن»
جایزه‌ها را ربودند
نوری بیلگه جیلان کارگردان ترک برای «خواب زمستانی» برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. این فیلم ماه مه پیش جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد و نماینده ترکیه در اسکار است. رخشان بنی‌اعتماد برای «قصه‌ها»، آندری زویاگینتسف برای «لویاتان»، رولف دی هیر برای «سرزمین چارلی» و ‌ایم کوان - تائک برای «Hwajang» از کره‌جنوبی، دیگر نامزدهای بخش بهترین کارگردانی بودند. در بخش بهترین فیلمنامه، «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی از ایران جایزه گرفت. مانی حقیقی، پیمان معادی، نگار جواهریان و... در این فیلم بازی می‌کنند که پیش از این در جشنواره‌های سینمایی مختلف ازجمله ونیز، مونیخ، توکیو، استکهلم و قاهره حضور داشته و جوایزی نیز دریافت کرده است.
تقدیر از مریلا زارعی، نامزدی نوید محمدزاده
لو ژونگ بازیگر کهنه‌کار چینی برای فیلم «فراموشی سرخ» به کارگردانی وانگ زیاوشوای جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. در این بخش از مریلا زارعی برای فیلم «شیار 143» از ایران تقدیر شد. در بخش بهترین بازیگر مرد، کلیف کرتیس برای بازی در فیلم نیوزیلندی «اسب سیاه» برنده شد. داوران در این بخش از دیوید گالپیلی بازیگر فیلم استرالیایی «سرزمین چارلی» تقدیر کردند. نوید محمدزاده برای «عصبانی نیستم» در این بخش نامزد بود.
جایزه یونسکو،
دستاورد چشمگیر فیاپف و جایزه تحول نتپک
شوکت امین کرکی مهمت آکتاش تهیه‌کننده فیلم «Memories on Stone» جایزه یونسکو را دریافت کرد. جایزه دستاورد چشمگیر فیاپف به امیل شرمن تهیه‌کننده استرالیایی اعطا شد. او ‌سال 2011 در مقام یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «گفتار پادشاه» برنده اسکار شد. رضا درمیشیان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده برای «عصبانی نیستم!» جایزه تحول نتپک آکادمی APSA را دریافت کرد. این جایزه 10‌هزار دلاری برای تقدیر از استعدادهای درحال ظهور در نظر گرفته شده است و با حمایت مدرسه فیلم گریفیث به فیلمسازان اول یا دوم اعطا می‌شود‌.
جایزه بهترین فیلم بلند کودکان به «سیواس» ساخته کان مژده‌چی تولید مشترک ترکیه و آلمان رسید. داستان فیلم در دهکده‌ای دورافتاده در شرق آناتولی روی می‌دهد و درباره دوستی پسربچه‌ای 11ساله به نام اصلان با سگی به نام سیواس است. «سیواس» سپتامبر پیش در جشنواره فیلم ونیز جایزه ویژه هیأت داوران بخش مسابقه بین‌الملل را دریافت کرد. برنده بخش مستند فیلم «1001 سیب» از عراق بود که برادر کارگردان طاها کرمی این جایزه را به جای او که اندکی پس از تکمیل فیلمش درگذشت، دریافت کرد. همچنین هیأت داوران، جایزه بهترین فیلم انیمیشن را به داستان «شاهزاده کاگویا» از ژاپن اعطا کرد.جایزه بهترین دستاورد فیلمبرداری به دونگ جینسونگ برای فیلم «زغال سیاه، یخ نازک» تولید چین و هنگ‌کنگ اعطاء شد. این فیلم به کارگردانی دیائو یینان ‌سال گذشته برنده جایزه خرس طلای بهترین فیلم شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین شد و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد (برای لیائو فن) را هم گرفت.
امسال 250 فیلم از 42 کشور برای جوایز بخش رقابتی آسیا -پاسیفیک بازبینی شدند که درنهایت
 36 فیلم از 21 کشور منطقه آسیا پاسیفیک برای دریافت جوایز این دوره رقابت کردند. برندگان این دوره از 9 کشور مختلف انتخاب شدند و کره، هنگ‌کنگ، تایلند، چین، فیلیپین و هند نیز با دست پر این جشنواره را ترک کردند.


تعداد بازدید :  296