شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
دفاع ابتکار از طرح واگذاری جزیره آشوراده:
گردشگری در آشوراده از مطالبات مردم است

شهروند| رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این‌که گردشگری در آشوراده از مطالبات مردم است امضای تفاهمنامه با سازمان میراث فرهنگی و ساخت امکان تفریحی در این منطقه بکر و زیبا را توجیه کرد.
معصومه ابتکار در یک برنامه تلویزیونی درباره آشوراده گفت:   گردشگری در آشوراده از مطالبات مردم است وگرنه ما علاقه داریم این گردشگری طبیعی از ‌هامون شروع شود و امروز در تمام دنیا حفاظت به شکل مطلق رد شده است و ما باید در حفاظت از این مناطق از مردم و جوامع محلی کمک بگیریم.
ابتکار بدون این‌که به تعداد بی‌شمار مخالفت‌های مردمی و همچنین سازمان‌ها و نهادهای مردمی دوستدار محیط‌زیست درخصوص واگذاری جزیره آشوراده اشاره‌ای داشته باشد، گفت:   تفاهمنامه امضاشده به هیچ عنوان به معنی واگذاری آشوراده نیست بلکه ما در این تفاهمنامه تأکید بر آن داریم که پیمانکار تنها می‌تواند در زون تفرج آن هم فقط در 10‌درصد آن امکانات و تجهیزاتی که در چارچوب ضوابط و مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست است و سازگاری با اکوتوریسم و محیط‌زیست دارد مستقر کند.
ابتکار افزود: در دوره قبل مسئولیتم در سازمان حفاظت محیط‌زیست مطالعه مناطق حفاظت‌شده را شروع کردیم و برای مناطق تحت مدیریت سازمان یک نقشه جامع مدیریتی تدوین شد چرا که شیوه مدیریتی مناطق به شکل سنتی دیگر پاسخگوی نیاز جوامع به‌خصوص جوامع محلی نیست.
او اضافه کرد: مطالعات بیش از صد نقطه به اتمام رسیده شده است و نقشه جامع آنها تهیه شده و در بسیاری از این نقاط نقشه تفضیلی را هم تدوین کرده‌ایم اما متاسفانه این مطالعات در سال‌های گذشته نه‌تنها عملیاتی نشده است بلکه مورد توجه نیز قرار نگرفته و ما پس از بازنگری و به‌روزرسانی این مطالعات درصدد اجرایی کردن آنها هستیم.
به‌گفته ابتکار، شاخص این مطالعات زون‌بندی است یعنی برای هرکدام از این مناطق پارک‌های ملی و ازجمله آشوراده نقشه‌ای را تهیه کردیم و متخصصان براساس شرح خدمات مناطق زون‌بندی را تعریف می‌کنند. یک زون به‌عنوان زون حفاظتی و یک زون به‌عنوان سپر آن زون حفاظتی و یک زون دیگر هم برای گردشگری متمرکز در صورتی که منطقه ظرفیت آن را داشته باشد تعریف می‌شود آن هم با شرایط خاص مربوط به هر منطقه این اقدامات انجام خواهد گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تفاهمنامه‌هایی که در سفر‌های استانی خود انجام می‌دهد سخن گفت و افزود: در تفاهمنامه‌ای که با سازمان میراث فرهنگی درخصوص آشوراده نیز امضا کردیم موضوع گردشگری طبیعی در چارچوب و ضوابط سازمان حفاظت محیط‌زیست است. درواقع این تفاهمنامه به هیچ عنوان به معنی واگذاری آشوراده نیست، بلکه ما درصدد اجرایی شدن اکوتورسیم در آن منطقه هستیم.


تعداد بازدید :  263