شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
شيعيان با 60 مليت ميهمان كربلا شدند
اربعين 20 ميليون نفري
توصیه معاون وزیر کشور به زائران: عجله نکنید، 10 روز فرصت دارید بازگردید

شهروند| عاشقان، کربلا را چشم انتظار نگذاشتند. یک‌میلیون و 500‌هزار زائر ایرانی، در روزهای گذشته خود را به عراق رساندند تا پرشکوه‌ترین اربعین تاریخ را در کنار حدود 20‌میلیون شیعه دیگر در کربلای معلی برگزار کنند. حضور چشمگیر زائران ایرانی مرز مهران را 3روز پیش از اربعین بست تا مسیری جایگزین برای عزیمت زائران ایرانی در نظر گرفته شود.
سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به ازدحام سنگین جمعیت در مرز مهران، از ۲۰ آذرماه تا پایان روز ۲۷ آذر، همه کاروان‌های زمینی سازمان حج و زیارت که باید از مرز مهران به عراق عزیمت کنند، از طریق مرز شلمچه عازم عراق شوند و برگشت کاروان‌ها از عراق به کشور نیز به جای مهران از مرز شلمچه صورت خواهد پذیرفت.»
حضور چشمگیر عاشقان حسین(ع) از 60 ملیت در کربلای معلی که از چند روز پیش از اربعین حسینی آغاز شده بود تا چند روز پس از بیستم ماه صفر هم ادامه خواهد داشت، زائران ایرانی تا 10 روز پس از اربعین حسینی فرصت دارند، به کشور بازگردند. برای بازگشت 1.5‌میلیون زائر ایرانی به خاک کشور، تمهیدات بسیاری اندیشیده شده و از سوی مسئولان توصیه‌های بسیاری برای بازگشت زائران از کربلا شده است. مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر بازگشایی مرز خسروی برای بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور، از زائران خواست تا مرز خسروی را برای بازگشت انتخاب نکنند، «برای بازگشت زائران اربعین از این مرز، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی صورت نگرفته و در زمان حاضر مرزهای مهران، چزابه و شلمچه به روی زائران حسینی باز است.»
همچنین معاون امنیتی وزیر کشور هم توصیه‌هایی به زائران کرد و با تأکید بر این‌که زائران ایرانی اربعین، برای بازگشت عجله نکنند، 10روز برای بازگشت فرصت خواهد بود، گفت: «برای استقرار آنها هم مشکلی نیست. برای اسکان موقت حدود 95‌هزارنفر در مرزهای خوزستان و ایلام آمادگی وجود دارد. اسکان موقت برای 130‌هزار نفر نیز در داخل عراق پیش‌بینی شده که البته این آمارها جدا از منازل شخصی، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اماکن در اختیار است.»
به گزارش پایگاه خبری پلیس، حسین ذوالفقاری پس از جلسه ستاد هماهنگی اربعین در جمع خبرنگاران گفت: «در هماهنگی مراسم اربعین امسال 20 دستگاه مسئولیت دارند که مسئولیت 3 دستگاه، محوری است و سازمان حج و زیارت با مسئولیت هماهنگی در داخل عراق، اسکان و خدمات دهی در داخل عراق و همچنین در مرزها به زائران، وزارت راه و شهرسازی با مسئولیت حمل‌ونقل زائران و نیروی‌انتظامی مسئولیت تأمین نظم و امنیت و ترافیک را با همکاری دیگر نهادهای اطلاعاتی و نظامی برعهده دارند.»
به گفته او وزارت بهداشت با 6 مرکز درمانی و 2 بیمارستان صحرایی در داخل عراق روزانه 20‌هزار مراجعه درمانی داشته است. همچنین هلال‌احمر با استقرار در جاده‌های داخل کشور و داخل عراق مسئولیت خدمات‌رسانی به زائران را برعهده دارد.
ذوالفقاری با اشاره به این‌که از ظهر روز گذشته موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده است، ادامه داد: «275 دستگاه اتوبوس در داخل عراق برای انتقال زائران ایرانی به مرزها تردد دارد و قرار شد سازمان حج و زیارت نیز با اجاره 500دستگاه اتوبوس آنها را به این امر اختصاص دهد. دیروز 265‌هزار زائر ایرانی به کشور بازگشته‌اند و بازگشت زائران ادامه دارد.»
معاون وزیر کشور یادآور شد که «هزار دستگاه اتوبوس از شهرداری‌های کشور به داخل عراق اعزام می‌شود و با ناوگان حمل‌ونقل عراق برای انتقال زائران ایرانی از کربلا و نجف به مرزها همکاری می‌کند که در مجموع 1770 دستگاه اتوبوس کار انتقال زائران ایرانی را از کربلا و نجف به مرزها برعهده دارد. همچنین 4‌هزار دستگاه اتوبوس بین شهری با همکاری سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای با کمک شهرداری‌ها و نیروهای نظامی به این منظور اختصاص داده شده است تا زائران را از مرزها به داخل کشور انتقال دهد.»
رکورد صدور گذرنامه در روزهای پیش از اربعین شکسته شد، ذوالفقاری دراین‌باره هم گفت: «از ابتدای انتقال زائران ایرانی به عراق تاکنون 500‌هزار جلد گذرنامه در نیروی انتظامی تولید شده است.»
معاون امنیتی وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که موج برگشت زائران آیا روند انتقال و خدمات رسانی را به زائران دچار مشکل نخواهد کرد، گفت: «بخشی از انتقال زائران از داخل عراق به مرزها با مسئولیت حوزه معاونت عمرانی وزارت کشور است که از طریق خودروهای شهرداری انجام می‌شود اما بخشی دیگر از خودروهای شهرداری زائران را از نقاط صفر مرزی تا جایی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده است انتقال می‌دهند مثلا از مهران تا ایلام یا از چزابه تا سوسنگرد که از آن‌جا دیگر وسایل نقلیه بین‌شهری پیش‌بینی شده، زائران را به شهرهایشان منتقل می‌کنند. حدود 30‌درصد مردم با ماشین‌های شخصی خود به مرز رفتند که در برگشت نیز با ماشین‌های شخصی خود خواهند آمد.»
تدابیر امنیتی عراق، تا 6 روز پس از اربعین ادامه می‌یابد
حضور گسترده شیعیان برای پیمان بستن با امام حسین(ع)، عراقی‌ها را هم برای تأمین امنیت مراسم اربعین حسینی بسیج کرد. دراین‌باره غانم الحسینی رئیس پلیس کربلا اعلام کرد که تدابیر امنیتی برای زائران در روز اربعین، تا حدود یک هفته دیگر ادامه می‌یابد.
به گفته او تا زمانی که زوار اربعین از شهر خارج نشده باشند تدابیر امنیتی ادامه خواهد یافت که احتمالاً این مسأله 5 تا 6 روز پس از اربعین به طول خواهد انجامید.
تلاش برای برقراری امنیت در کربلا در روزهای نزدیک به اربعین حسینی در حالیست که در روزهای گذشته، کربلا شاهد، عملیات‌های تروریستی بود که ناکام ماندند. ذوالفقاری معاون وزیر کشور ایران، درباره اصابت خمپاره به محدوده کربلا و کشته شدن زائران ایرانی گفت: «یک خمپاره به منطقه مسکونی اصابت کرده که یک کشته داشته، البته این‌که ایرانی باشد، تأیید نشده است.»
ارسال 22 تن دارو به عراق
تمهیدات درمانی و خدمات رسانی بهداشتی یکی دیگر از اقداماتی بود که در روزهای گذشته از سوی هلال‌احمر و وزارت بهداشت اندیشیده شد تا زائران ایرانی بتوانند از خدمات درمانی در این ایام استفاده کنند. در همین خصوص رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که به منظور پوشش امدادی و درمانی زائران ۲۲ تن دارو به کشور عراق ارسال شد، گفت: «این محموله در میان چادرهای هلال‌احمر توزیع شد.»
علی مرعشی با اشاره به این‌که پزشکان متخصص شامل تخصص‌های جراحی، قلب، داخلی، اطفال، مغز و اعصاب، زنان، ارتوپدی و طب اورژانس هستند، ادامه داد: «از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ۲۷۰پزشک متخصص، پزشک عمومی، پرستاران زن و مرد و امدادگران جمعیت هلال‌احمر برای پوشش امدادی و درمانی عزاداران حسینی به کشور عراق اعزام شدند.»
راهپیمایی 300‌هزار جامانده کوی عشق در تهران
همزمان با راهپیمایی و عزاداری باشکوه عاشقان اباعبدالله در کربلای معلی، راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در تهران و سایر شهرهای کشور هم برگزار شد و 300‌هزار نفر در راهپیمایی جاماندگان کوی عشق شرکت کردند.
به گزارش ایرنا، مراسم اربعین حسینی، صبح دیروز با حضور گسترده عزاداران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و جاماندگان کوی عشق، حسین گویان مسیر دلدادگی را پیمودند. دبیر ستاد مردمی برگزاری راهپیمایی روز اربعین حسینی تهران دراین‌باره گفت: «بیش از 300‌هزار نفر از عزاداران حسینی در راهپیمایی باشکوه جاماندگان کوی عشق برای حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شرکت کردند.»
حبیب‌الله ایزدیان با اشاره به قرائت زیارت اربعین توسط مداحان اهل بیت در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، گفت: «به دلیل حضور گسترده مردم، نماز جماعت در 2 پارکنیگ ضلع شرقی و جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم برگزار شد.»


تعداد بازدید :  357