شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
د‌یار

بهره‌مندي بيش از 6‌هزار مددجوي لرستاني از آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي
قائم مقام کميته امداد استان لرستان گفت: از ابتداي‌ سال‌جاري تاکنون بيش از 6‌هزار مددجوي لرستاني از آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي بهره‌مند شدند. مجيد طائف گفت: کميته امداد امام خميني(س) با اجراي برنامه‌هاي توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در 4 سرفصل توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي بلندمدت، آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي کوتاه‌مدت، حرفه‌آموزي دانش‌آموزان دبيرستاني، آموزش‌هاي استاد شاگردي در تلاش است تا در جهت توانمندسازي خانواده‌هاي محروم و کم‌بضاعت گامي موثر بردارد.
قائم مقام کميته امداد استان لرستان گفت: اين دوره‌هاي آموزشي با در نظر گرفتن موقعيت سني، استعداد و همچنين شرايط مددجو براي اجراي طرح‌هاي اشتغال برگزار مي‌شود و هدف از برگزاري دوره‌هاي آموزشي توسط کميته امداد اجراي موفق و پايدار طرح‌هاي اشتغال است؛ يعني مددجو ابتدا با آموزش صحيح مهارت‌هاي لازم را کسب کرده و سپس وارد بازار کار شده و اين امر موجب پايداري مشاغل ايجاد شده مي‌شود.
طائف اظهار داشت: با اجراي موفق طرح‌هاي اشتغال تاکنون بسياري از خانواده‌هاي زيرپوشش اين نهاد به مرحله خودکفايي رسيده يا خودکفا شده‌اند.  قائم مقام کميته امداد استان لرستان گفت: در 8 ماهه گذشته از‌ سال‌جاري تعداد 6‌هزار و 355 نفر از مددجويان تحت حمايت (فرزندان مددجو، زنان سرپرست خانواده و ...) از آموزش‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمينه‌هاي خياطي، طراحي دوخت، پرورش قارچ، آرايشگري، کشاورزي، کارآفريني و ... بهره‌مند شده‌اند که 49‌درصد را دوره‌هاي بلندمدت و 51 درصد را کوتاه‌مدت تشکيل مي‌دهد و از اين تعداد 76‌درصد آموزش ديده‌ها خانم‌ها و 24‌درصد را آقايان در برگرفته است.

بهره‌برداری مخزن ذخیره آب   در الیگودرز  
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان از بهره‌برداری مخزن ذخیره آب با ظرفیت 5‌هزار مترمکعب در شهر الیگودرز خبر داد.
مهدی اکبریان در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با فرا رسیدن فصل گرما و اوج مصرف آب، بخش‌هایی از شهر با افت فشار متعارف آب روبه‌رو می‌شدند که این امر موجب عدم ارایه خدمات مطلوب آبرسانی به مردم این شهر می‌شد.
وی اظهار داشت: به همین منظور، مخزنی به حجم 5‌ هزار مترمکعب جهت ذخیره‌سازی آب مورد نیاز احداث شده که درحال حاضر پس از عملیات تکمیلی و اجرای کلکتورهای ورودی و خروجی، آبگیری و نشت‌یابی مخزن و شبکه‌های مرتبط وارد مدار بهره‌برداری شده است.
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این مخزن برای افق 15‌سال آینده ظرفیت آب شرب و مشکل کمبود و فشار آب مناطقی از شهر که شامل خیابان‌های معلم شمالی و جنوبی و بلوار شرقی، شاهد شمالی و جنوبی و قسمتی از شهرک شهید چمران است برطرف می‌شود.  وی با بیان این‌که جمعیتی حدود 20‌هزار نفر از وجود این مخزن بهره‌مند می‌شوند، گفت: همچنین با نصب شیر فشارشکن در مسیر خروجی مخزن هدررفت آب را به حداقل می‌رساند. به گفته اکبریان یک‌میلیون و 150‌هزار نفر از جمعیت این استان در سطح 10 شهرستان و 23 شهر تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارند.

بی سوادی 70‌هزار نفر در لرستان
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: درحال حاضر حدود 70‌هزار نفر بیسواد در رده‌های سنی 10 تا 49‌سال در استان شناسایی شده‌اند. گودرز کریمی‌فر در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان افزود: براساس سرشماری نفوس و مسکن‌ سال 90، باسوادی افراد 10 تا 49‌سال حدود 90‌درصد بوده است.  
وی اظهار داشت: همچنین در این سرشماری 117‌هزار و 82 نفر خود را بیسواد معرفی کرده‌اند که تعداد 37‌هزار و 745 نفر طی سال‌های 90 تا 92 باسواد شده و مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده‌اند.   وی تصریح کرد: تعدادی نیز به دلیل شرایط خاص جسمانی و روانی، آموزش‌ناپذیر بوده‌اند که در مجموع می‌توان گفت هم‌اکنون آمار افراد بیسواد استان از 117‌هزار نفر در ‌سال 90 به 70‌هزار نفر طی سال‌جاری کاهش یافته است.
کریمی‌فر ادامه داد: در سرشماری ‌سال 90، لرستان جزو 6 استان نخست کشور با بیشترین ‌درصد بیسوادی بوده است.    وی با اشاره به اقدامات در دست اجرا به منظور ارتقای وضع سوادآموزی در استان گفت: تفاهمنامه همکاری با دستگاه‌های مختلف ازجمله جهادکشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی و صدا و سیما با 24 شهرستان و مرکز آموزش و پرورش استان به منظور همکاری اخذ شده است.   وی همچنین اضافه کرد: طرح سوادآموزی اولیای بیسواد نیز در دستور کار قرار گرفته و از مجموع 31‌هزار و 149 اولیای بیسواد، 23 هزار و 726 نفر پالایش شده و درنهایت 14‌هزار و 280 نفر بیسواد شناسایی شده است.   وی به کمبود اعتبار در این‌خصوص اشاره کرد و افزود: ساخت و پخش برنامه‌های تبلیغی و اعطای برخی مشوق‌ها برای ایجاد انگیزه افراد بیسواد نیازمند اعتبارات بیشتری است.


تعداد بازدید :  230