شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
«گلدشت» بروجرد پژمرد
جای پای شکوفه‌های سیب ویلا سبز شد

منطقه گردشگری گلدشت به‌عنوان ریه تنفسی شهر بروجرد طی سال‌های اخیر مورد هجوم ساخت‌وسازهای غیرمجاز افراد سودجو قرار گرفته تا در میان عدم تعامل بین بخشی مسئولان جای پای باغات سیب ویلا سبز شود.
به‌گزارش مهر، در سال‌های اخیر روند تخریب منطقه گردشگری گلدشت بروجرد به‌عنوان ریه تنفسی شهر، رشد ساخت و سازهای غیرمجاز و احداث ویلاهای بزرگ به‌جای درختان سیب تا به آن‌جا پیش رفته که این امر اعتراض شهروندان و علاقه‌مندان به طبیعت و محیط‌زیست را در پی داشته است.
این درحالی است که به دنبال شدت گرفتن معضل تخریب منطقه گردشگری گلدشت بروجرد مسئولان ذیربط تاکنون جلساتی را برای رفع مشکل برگزار کرده‌اند که روند کاهش وسعت اراضی کشاورزی و باغات در این منطقه گردشگری نشان می‌دهد فعالیت‌های انجام شده در این زمینه از سوی دستگاه‌های اجرایی چندان موثر نبوده و تخریب‌ها همچنان توسط افراد سودجو ادامه دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد در این رابطه می‌گوید:   به دنبال گسترش روند تخریب اراضی کشاورزی و باغی منطقه گلدشت بروجرد توسط افراد سودجو و تبدیل این اراضی به ویلاهای بزرگ و لزوم چاره اندیشی مسئولان برای رفع این معضل درحال حاضر یک ایستگاه نظارت و کنترل از سوی شهرداری در این منطقه ایجاد شده است.
احمد عبدی‌زاده با بیان این‌که در این ایستگاه به‌طور شبانه‌روز بر فعالیت افراد متخلف نظارت می‌شود، می‌افزاید: منطقه گردشگری گلدشت بروجرد در محدوده شهری قرار نداشته ولی در حوزه استحفاظی شهر قرار دارد و شهرداری نیز برای برخورد با متخلفان از محدودیت‌های خاصی برخوردار است.
احمد عبدی‌زاده ادامه می‌دهد: منطقه گردشگری گلدشت بروجرد از لحاظ داشتن اراضی باغی و کشاورزی بکر به‌عنوان یک فیلتر تنفسی برای استان لرستان و به‌ویژه شهرستان بروجرد جایگاه بسیار حیاتی و حایز اهمیت دارد.
وی با بیان این‌که حساسیت کار در این زمینه و لزوم نظارت و کنترل در راستای عدم پیشرفت ساخت و سازهای غیرمجاز بسیار بالا است، می‌گوید: تمامی دستگاه‌های ذیربط باید پای کار بیایند و تنها به تذکرات شهرداری به‌عنوان مجری کار بسنده نکنند.
عبدی‌زاده با یادآوری این‌که اهمیت زیست‌محیطی این منطقه باید مدنظر مسئولان باشد، می‌گوید: اگر از فعالیت افراد سودجو در منطقه گردشگری گلدشت بروجرد جلوگیری نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تخریب روز افزون این منطقه خواهیم بود.
معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد می‌افزاید: شهرداری بروجرد با توجه به تنگناها و محدودیت‌هایی که دارد نمی‌تواند از روند کنونی تخریب‌ها به تنهایی جلوگیری کند و همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های مربوطه لازم است.
وی با بیان این‌که رسیدگی به تخریب منطقه گلدشت در دستور کار قرار گرفته است، یادآور می‌شود: موارد به‌طور کتبی به مسئولان بالادست گزارش شده است تا هر چه سریع‌تر با برگزاری جلسات بعدی و پیگیری‌های جدی‌تر نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.
عبدی‌زاده با طرح این ادعا که دهیارهای روستاهای موجود در منطقه گردشگری گلدشت با صدور مجوز اجرای طرح‌های مختلف در سطح روستا امکان ساخت‌وساز غیرمجاز را به افراد متخلف می‌دهند، معتقد است که این موضوع نیز باید توسط بخشدار‌ی‌ها پیگیری شود.
وی می‌افزاید: منطقه گردشگری گلدشت بروجرد می‌تواند در آینده به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار زیست‌محیطی و گردشگری برای شهر محسوب شده که شهرداری در امر جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز توسط افراد سودجو تنهاست و می‌طلبد همه دستگاه‌ها در این راستا با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد نیز بر لزوم قاطعیت شهرداری برای برخورد با متخلفان در زمینه ساخت‌وساز در منطقه گردشگری گلدشت تأکید کرده و در ادامه می‌گوید: اجرای تمامی مصوبات شورای اسلامی شهر ازجمله وظایف شهرداری بروجرد است که باید به آن عمل کند. محسن روحبخشان یادآور می‌شود: منطقه گلدشت به‌عنوان تنفسگاه اصلی بروجرد از اهمیت بالایی برخوردار بوده که ساخت‌وساز در منطقه‌ای که از نظر گردشگری، زیست‌محیطی، حفظ منابع طبیعی و ... حایز اهمیت است تخلف محسوب شده و همه وظیفه داریم از آن جلوگیری کنیم.
بنابر این گزارش گلدشت یک دره و جلگه وسیع در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس است که محدوده این منطقه از غرب تپه چغای بروجرد آغاز شده و تا کپرگه ادامه دارد. این منطقه مشتمل بر چندین روستا است که روستاهای فیال، شیخ میری، قلعه و کپرگه ازجمله روستاهای مهم این منطقه گردشگری هستند. دسترسی به گلدشت از طریق جاده آسفالته به طول ۱۲ کیلومتر از غرب شهر بروجرد امکان‌پذیر است.
گلدشت بروجرد که روزی به دیار باغات سرخ و سبز سیب و دشت شکوفه‌های خوشرنگ شهرت ملی داشت طی سال‌های اخیر شاهد گسترش هر روزه ویلاهایی است که جا پای درختان سیب می‌گذارند.
این در حالی‌ است که پیش از این امام‌جمعه بروجرد با انتقاد از وضع کنونی منطقه گردشگری گلدشت گفته بود که در گذشته این منطقه با وجود درختان میوه و متنوع خود صاحب نام بوده است که متاسفانه مشاهده می‌شود با تخریب منطقه و قطع درختان از جذابیت افتاده و گردشگران هنگام ورود به جای دیدن درخت و فضای سبز با ویلاها و ساختمان‌های نوساز مواجه می‌شوند.  
حجت‌الاسلام ترابی با ابراز نارضایتی از این‌که معلوم نیست چرا از اقدام این افراد جلوگیری نمی‌شود، تصریح می‌کند: ایجاد ویلاهای متنوع در منطقه گلدشت روزبه‌روز بیشتر می‌شود که می‌طلبد در این راستا مسئولان امر عنایت ویژه داشته باشند.
رضا امینی، مدیر جهادکشاورزی بروجرد نیز در آخرین اظهارات خود با یادآوری این‌که برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز افراد سودجو در مناطق گلدشت و ونایی بروجرد باید همه دستگاه‌های متولی با یکدیگر هماهنگ باشند، یادآوری کرد که طی سال‌های گذشته طرحی برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه گلدشت بروجرد کلید خورد که متاسفانه دستگاه‌های مربوطه در اجرای این طرح همکاری نکردند. حجت‌الله یارمحمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد نیز با یادآوری این‌که تاکنون به دلیل بین‌بخشی‌بودن طرح ساماندهی منطقه گردشگری گلدشت اقدامات چندانی صورت نگرفته، گفته است که دستگاه‌هایی مانند میراث فرهنگی، جهادکشاورزی، امور آب، شهرداری و... در رابطه با ساماندهی این منطقه گردشگری نقش دارند که هرکدام به سهم خود باید در اجرای طرح ساماندهی منطقه گلدشت بروجرد تلاش و برنامه‌ریزی کنند.
این سخنان درحالی مطرح می‌شود که به‌نظر می‌رسد اجماع بین دستگاه‌های مختلف در زمینه لزوم همکاری بین بخشی برای رفع مشکل تخریب منطقه گردشگری گلدشت وجود دارد ولی این‌که چرا این همکاری شکل نمی‌گیرد جای پرسش دارد.


تعداد بازدید :  327