شماره ۱۷۰۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
این ستون قرار است دغدغه‌هایی باشد برای شفافیت
سلام آقای سخنگو

محمد امین زارعی

پس از ماه‌ها انتظار، بالاخره سخنگوی دولت تعیین شد. خبر کوتاه، اما مهم است، چرا که وظیفه سخنگویی، همگرایی در بیان نظرات و دیدگاه‌های دولت و جلوگیری از پراکندگی نظرات و اظهار نظرهاست. چند وقت پیش یکی از صاحب‌نظران ایده جالبی را مطرح کرده بود با این مضمون که بهتر است بسیاری از مسئولان روزه سکوت بگیرند و این‌قدر بدون ملاحظه و بی‌محابا حرف نزنند، چراکه در شرایط فعلی هر بیان و نقل قولی ممکن است شرایط را پیچیده‌تر کند. حال که سخنگوی دولت با سال‌ها تجربه مدیریت و از همه مهمتر دانش و تخصص جامعه‌شناسی به این مسئولیت مهم منصوب شده‌اند، انتظارات و توقعاتی را نیز ایجاد کرده‌اند، گرچه به علم و دانش و تبحر جناب ربیعی واقفیم، اما بگذارید چند خواسته تکراری داشته باشیم . چه خوب است:   
یک: رشته اطلاع‌رسانی گسسته نشود. این خواسته از آن باب است که متاسفانه بسیاری از مسئولان روابط‌عمومی دستگاه‌ها و سازمان‌ها که مسئولیت اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی دارند، از اصلی‌ترین فلسفه وجودی خود غافلند و گاه حتی از مسئولان سازمان خود کمتر در دسترسند. برای مسئول اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی اصلا خوب نیست که تلفن همراهش در دسترس نباشد.
دو: به‌موقع اطلاع‌رسانی شود. بزنگاه‌های اطلاع‌رسانی را باید دریابید. آن موقع که جامعه تشنه خبر است باید حضور داشت. بعد از این‌که رسانه‌های اجتماعی به درست یا غلط بر جامعه مخاطبان تأثیر گذاشتند، شاید اطلاع‌رسانی دیگر کم‌فایده باشد.
سه: رسانه‌ها همکارتان هستند. رسانه‌ها آمده‌اند که کانال‌های اطلاع‌رسانی را افزایش دهند و تسریع کنند. خوب می‌شود اگر رسانه‌ها اطلاعات ناب و دست اول را مستقیما از منبع خبر و بدون واسطه دریافت کنند و اطلاع‌رسانی به همکارانتان محدود به کنفرانس‌های خبری نشود.
چهار: سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم باید همراه شما باشند تا وظیفه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی را همه با هم بر دوش بکشیم. نمی‌شود یک‌تنه در میدان بود و بایستی فرهنگ اطلاع‌رسانی و شفافیت به فرهنگی همگانی مبدل شود. شاید بهتر باشد سیستمی برای پاسخگویی به سوالات ایجاد شود و موضوع سخنگویی قائم به فرد نشود. چه‌بسا وجود چنین سامانه و سیستمی تریبون  همیشگی و دایمی برای سخنگو باشد.
دست آخر هم این‌که در جهان پرسرعت امروز که رسانه‌ها هر لحظه بر سرعتش می‌افزایند، مسأله مهم اطلاع‌رسانی رسمی و صحیح، راهی جز استفاده از ابزارها و روش‌های نوین و امروزی را نمی‌پسندد. پس شاید بهترین راه غلبه بر این سرعت، بیشتر در دسترس‌بودن  باشد.

 


تعداد بازدید :  429