شماره ۱۷۰۲ | ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
روزی که نخست‌وزیر اشک ریخت
ترزا می، استعفای خود را اعلام کرد

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در پی ناکامی‌های مکرر در به تصویب‌رساندن توافق خروج از اتحادیه اروپا در کشورش گفت که روز ۱۷ خرداد از سمت خود استعفا می‌کند. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه سرانجام به گمانه‌زنی‌ها درباره زمان کناره‌گیری‌اش پایان داد و اعلام کرد که روز هفتم ماه ژوئن؛ یعنی دو هفته دیگر، از مقام خود رسما کناره‌گیری خواهد کرد. نخست‌وزیر بریتانیا این تصمیم را پس از ماه‌ها مقاومت در برابر فشار منتقدان خود گرفته است.
او روز جمعه، سوم خرداد، در جریان سخنرانی کوتاهی در برابر خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ، مقر نخست‌وزیری اعلام کرد از رهبری حزب محافظه‌کار متبوعش کناره‌گیری می‌کند که این درواقع به معنی استعفا از ریاست دولت نیز هست.
ترزا می‌که یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در بریتانیا چنین تصمیمی را اعلام می‌کرد، در حالی‌که بغض کرده بود و صدایش می‌لرزید، با یادآوری «عشق» خود به کشورش گفت: «از این‌که نتوانستم برگزیت را اجرایی کنم، بسیار متاسفم.»
منتقدان خانم می، به‌ویژه در اردوگاه طرفداران خروج از اتحادیه اروپا، معتقدند که او در اجرای وعده‌هایش برای اجرای برگزیت یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ناکام بود.
از سه‌ سال ریاست بر دولت، خانم می ‌یک ‌سال اخیر را مدام با هم‌حزبی‌ها و اعضای حزب مخالف و سران اتحادیه اروپا کلنجار رفت تا بلکه بتواند برگزیت را به سرانجام برساند.
دولت بریتانیا روز پنجشنبه، دوم خرداد، در پی اعتراض شدید طرفداران تندروی برگزیت، رأی‌گیری پارلمان در مورد آن‌ را که قرار بود هفته اول ماه ژوئن انجام شود به تعویق انداخت.
ترزا می‌ در ‌سال ۲۰۱۶ اندکی پس از همه‌پرسی برگزیت به نخست‌وزیری بریتانیا رسید و جانشین دیوید کامرون شد. دوره نخست‌وزیری او یکی از کوتاه‌ترین دوره‌های زمامداری دولت در بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم بود.
حالا با استعفای او که کناره‌گیری از رهبری حزب مقدمه آن است، حزب محافظه‌کار بریتانیا باید رهبری جدید انتخاب کند که در صورت کسب رأی از مجلس مقام نخست‌وزیری را به دست خواهد آورد.
با استعفای خانم می، حالا موضوع جانشینی او مطرح شده است. خانم می‌ اعلام کرده است که با تعیین جدولی زمانی برای انتخاب جانشینش پس از چهارمین رأی‌گیری در مجلس عوام در مورد توافق برگزیت موافقت خواهد کرد. مجلس عوام بریتانیا قرار است ماه ژوئن (خرداد ماه) برای چهارمین‌بار توافق برگزیت را به رأی بگذارد.
جانشین ترزا می ‌در مقام رهبری حزب محافظه‌کار با نظارت کمیته‌ای به نام «کمیته ۱۹۲۲» در این حزب انتخاب خواهد شد. افرادی که از سوی دو نفر از نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام معرفی شوند، می‌توانند نامزد رهبری حزب شوند.
نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام در چند دور رأی‌گیری شرکت می‌کنند و به نامزد مورد نظر خود رأی می‌دهند. در هر دور از رأی‌گیری نامزدی که کمترین رأی را کسب کرده است، حذف می‌شود. این روند تا زمانی که تنها دو نامزد باقی بمانند، ادامه پیدا می‌کند. درنهایت اعضای حزب محافظه‌کار در سراسر بریتانیا می‌توانند بین دو نامزد نهایی دست به انتخاب بزنند.
انتظار می‌رود که ترزا می‌ تا زمان انتخاب جانشین خود در مقام رهبری حزب محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌ وزیر باقی بماند. این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که ممکن است یک رهبر موقت به جای ترزا می ‌در این مدت زمام امور را بر عهده بگیرد.


تعداد بازدید :  483