شماره ۱۷۰۱ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
جهش قیمت هزینه تعویض روغن خودرو خبرسازی می‌کند
روغن موتور، ترمز برید

شهروند|  روغن موتور چند روز است که خبرسازی می‌کند. اگر تا ‌سال 96 هزینه تعویض روغن و فیلتر یک پژو 206 با بهترین برندهای روغن حداکثر 100‌هزار تومان می‌شد، حالا هزینه همین سرویس به بیشتر از 300‌هزار تومان رسیده است. با این حال اخبار رسمی می‌گویند که قیمت روغن موتور چیزی حدود 70‌درصد افزایش داشته است. با این وجود، فعالان بازار می‌گویند که روغن موتور کالایی کاملا داخلی است و این همه افزایش قیمت آن در‌ سال 98 هیچ‌گونه توجیهی ندارد. با این وجود اتحادیه‌های صنفی می‌گویند که افزایش قیمت روغن موتور را با مجوز قانونی انجام داده‌اند و البته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هم به تلفن‌های خبرنگاران پاسخ  دقیقی نمی‌دهد.
افزایش قیمت با مجوز قانونی
قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی در یک ماه اخیر افزایش 70‌درصدی داشته است. این افزایش قیمت درحالی رخ داده که این محصول تولید داخل است و طبق گفته کارشناسان نباید مشمول چنین افزایش قیمتی می‌شد. روغن موتور از‌ سال 93 تا ابتدای ‌سال 98 فقط 9‌درصد افزایش قیمت داشته است.
 اما ظاهرا این کالا هم تصمیم گرفت از قافله افزایش قیمت‌های گزاف عقب نماند و به همین دلیل بعد از گرانی 30‌درصدی در فروردین ماه، در اردیبهشت هم دوباره 70‌درصد گران شد.
افزایش قیمت در روغن موتور درحالی اتفاق افتاده که تا همین چند ‌سال قبل ادعا می‌شد ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن موتور محسوب می‌شود، بنابراین نمی‌توان چنین افزایش قیمتی را گردن تحریم‌ها انداخت. افزایش قیمتی که گویا با مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده، چون شرکت نفت پارس با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد این شرکت مجوز افزایش نرخ محصولات روانکار بنزینی به میزان ۷۰‌درصد و دیزلی به میزان ۶۰‌درصد را از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کرده است.
گرانی مواد اولیه
داود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران، درباره افزایش قیمت 60 و 70‌درصدی روغن موتور به «شهروند» می‌گوید: «براساس اعلام انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور، لوبکات و مواد اولیه افزودنی مثل ادتیو‌ها افزایش قیمت داشته‌اند، بنابراین تغییرات در قیمت لوبکات به‌عنوان ماده اصلی تولید روغن موتور و تغییر در نرخ ارز مصرفی برای مواد اولیه وارداتی مثل ادتیو‌ها باعث شده  قیمت روغن موتور افزایش یابد.
البته پیشنهاد من این است با این‌که قیمت روغن موتور‌ها افزایش پیدا کرده، اگر کارخانه‌های تولیدکننده همین روغن موتور را مویرگی توزیع کنند و به دست اعضای خدماتی ما برسانند، مشکلی وجود نخواهد داشت.»
سعادتی‌نژاد درباره کمبود روغن موتور در مکانیکی‌ها و تعویض روغنی‌ها ادامه می‌دهد: «متاسفانه هم‌اکنون روغن موتوری توزیع نمی‌شود و امیدوارم این روند ادامه پیدا نکند. ایرانول، سپاهان، بهران و پارس ازجمله کارخانه‌های تورزیع روغن موتور هستند، اما درحال حاضر تعویض روغنی‌ها با کمبود روغن مواجه شده‌اند و دلیلش توزیع نکردن کالا از سوی کارخانه‌های تولیدکننده است که با وجود افزایش قیمت‌های 60 و 70‌درصدی باز هم این کالا را توزیع نمی‌کنند.»
روغن موتورها باید به نرخ قدیمی فروخته شوند
با وجود کمیاب شدن روغن موتور و افزایش قیمت آن در روزهای اخیر، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران تاکید دارد که تعویض روغنی‌ها باید روغن‌های قدیمی را با همان قیمت گذشته بفروشند: «نظارت بر رعایت عرضه محصول با قیمت مصوب و درج‌شده روی بسته‌بندی برعهده اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. با این حال باید روغن موتورهای قدیمی و تولید گذشته با همان قیمت قبل فروخته شوند و با واحدهای صنفی که محصولات تولید گذشته را به قیمت روز عرضه کنند، برخورد خواهد شد.» این درحالی است که براساس گزارش‌های رسیده حتی روغن‌های تولید گذشته هم با افزایش قیمت 60 و 70‌درصدی به فروش می‌رسند.


تعداد بازدید :  1021