شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
شیوع لوپوس پوستی

|  افشار رمضان‌پور  |   متخصص پوست|

بیماری لوپوس انواع مختلفی دارد که نوع پوستی آن میان زنان شایع‎تر است.
بیماری لوپوس یکی از انواع بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می‎دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار شروع به حمله به بافت‎ها و اندام‎های بدن فرد می‎کند.
این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب بدن در نقاط مختلف همچون مفاصل، پوست، کلیه‎ها، خون، قلب و ریه می‌شود. علاوه بر آن تظاهرات در پوست به چند صورت مختلف دیده می‌شود که نوع جلدی مزمن شایع‎ترین نوع پوستی آن است. این نوع از لوپوس به صورت زخم‎های برجسته و قرمز در نواحی باز بدن که در معرض نور آفتاب قرار در دارند، دیده می‌شود و این در حالیست که نور آفتاب این زخم‏‌ها را تشدید می‎کند.
لوپوس پوستی نوع حاد در قسمت‎های مختلف بدن نظیر صورت، بازو، پشت بازو به صورت زخم‎های قرمز برجسته یا حلقوی ظاهر می‌شود. این علایم در حدود 25 تا 50‌درصد موارد در قسمت مرکزی صورت که نمای باله پروانه به خود می‎گیرد، مشاهده می‌شود.
از جمله نشانه‎های معمول در این بیماری خستگی، تب، ضایعات پوستی که با قرار گرفتن در برابر آفتاب شدیدتر می‌شود، سردرد، گیجی و از دست دادن حافظه است. هر چند لوپوس در اکثر موارد ناشناخته است. درحقیقت بسته به محل ضایعه، برخی حساسیت‎ها و اگزماها با تظاهرات جلدی لوپوس اشتباه می‌شوند که در این حالت با نمونه‌برداری از بیماری تشخیص داده می‌شود.  در این بیماری آموزش بیمار بسیار حایز اهمیت است که یکی از موضوعات مهم در این امر اجتناب از تماس مستقیم با آفتاب است. استفاده از ضدآفتاب‏‎ها از درمان‎های موضعی محسوب می‎شود. ناگفته نماند این بیماری در نژادهای سفید شایع‎تر است.


تعداد بازدید :  351