شماره ۱۶۹۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
پیشنهادهای برخی استادان دانشگاه برای حفظ ارزش ریال چقدر عملی است؟
پشتوانه ریال را طلا بگیریم

شهروند| به جای ریال واحد پولی «زر» ایجاد کنیم،دولت واحد پولی «تالانت هخامنشی را احیا کند» و... حالا با سقوط ارزش ریال در فضای مجازی با ویدیوهای زیادی مواجه می‌شوید که کارشناسان اقتصاد پیشنهاد می‌کنند که پشتوانه پول ایران به جای «تولید کالا و خدمات» طلا باشد تا بتوان جلوی ریزش ارزش پول را گرفت و سرمایه‌های مردم آب نرود. آنها می‌گویند به‌عنوان مثال یک زر یا یک تالانت هخامنشی معادل یک مثقال طلا باشد تا با  افزایش قیمت طلا ارزش پول هم بالا برود.
با این حال ‌هادی حق‌شناس، تحلیلگر بازار پول در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح می‌دهد که تورم بالا پاشنه آشیل اقتصاد ایران و متهم درجه اول ریزش ارزش پول است و با تغییر پشتوانه پول از تولید به طلا نمی‌توان ریال را نجات داد.
بازگشت به دوران هخامنشی
همزمان با بالارفتن هر روزه قیمت دلار، ریال ایران هم کم‌ارزش شد. سقوط هر روزه ارزش پول ایران به خالی‌شدن جیب مردم منجر شده و در این بین کارشناسان اقتصادی به ارایه راه‌حل‌های جدید می‌اندیشند تا بتوانند اوضاع را متعادل‌تر کنند و فاصله بین ریال و دلار را کاهش دهند. یکی از راه‌حل‌هایی که از طرف کارشناسان اقتصادی برای حل این مشکل مطرح شده، تغییردادن واحد پول است تا بتوان جلوی این سقوط هر روزه را گرفت.
ایجاد یک واحد پولی درشت مانند تالانت هخامنشی، پیشنهادی است که یک کارشناس اقتصادی برای حفظ ارزش پول ملی ارایه کرده است. عبدالحسین ساسان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این‌که می‌توان با ایجاد یک واحد پولی درشت ارزش پول ملی را حفظ کرد، گفته است: «در موضوع کنترل تقاضای ارز باید به این نکته توجه داشت که بیشتر تقاضای مردم جهت حفظ ارزش دارایی‌شان است، بنابراین نمی‌توان آن را تقاضای واقعی دانست.»
او تأکید می‌کند که دولت برای حفظ ارزش پول کشور می‌تواند یک واحد پولی درشت به نام تالانت که واحد پول دوران هخامنشی بود را ایجاد کند که ارزش‌گذاری آن براساس مقدار مشخصی از طلا یا سبد ارزی باشد. این واحد پولی مثلا معادل ۵ مثقال طلا یا ۱۰۰دلار است که قدرت آن همیشه ثابت خواهد ماند. این پول درشت می‌تواند به‌عنوان قلک ملی عمل کند و مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به جای استفاده از دلار به آن پناه ببرند، آن موقع عمده تقاضا از روی دلار نیز برداشته می‌شود.
تورم ارزش ریال را پایین می‌آورد
هادی حق‌شناس، تحلیلگر بازار پول درباره این‌که آیا می‌توان یک واجد پولی با پشتوانه طلا ایجاد کرد یا نه، به «شهروند» می‌گوید:  «اگر راه‌حل حفظ ارزش پول، ایجادکردن یک واحد پول با پشتوانه سکه است، نیازی به ایجاد واحد پول جدید نداریم و می‌توانیم از همین سکه‌های بهارآزادی برای ایجاد یک واحد پولی استفاده کنیم اما آیا واقعا با این کار مشکلات برطرف می‌شود و ارزش پول ایران حفظ می‌شود؟»
او ادامه می‌دهد: «ما می‌توانیم هرچیزی را به‌عنوان واحد پول درنظر بگیریم؛ سکه، آپارتمان و هرچیز دیگر را می‌توان پشتوانه واحد پول تلقی کرد ولی مشکلات اقتصاد ما با این کارها برطرف نمی‌شود.»
حق‌شناس با بیان این سوال که چرا ارزش ریال هر روز پایین می‌آید و کمتر می‌شود، ادامه داد: «هرچیزی به جز ریال واحد پول ما شود، باز هم ارزش خود را از دست می‌دهد. دلیل این اتفاق هم تورم بالای اقتصاد ماست. در واقع مشکل پایین‌آمدن ارزش پول ما پشتوانه آن نیست بلکه تورم بالای اقتصاد است. اگر در اقتصاد ما تورم وجود نداشت، ارزش پول حفظ می‌شد و هر روز به فاصله نجومی آن با ریال افزوده نمی‌شد و تا زمانی هم که تورم اقتصاد ما برطرف نشود و هر روز نرخ آن بالاتر برود، هم اوضاع به همین منوال خواهد بود.»
پشتوانه ریال چیست؟
این کارشناس اقتصادی درباره این‌که چطور می‌توان ارزش پول یک کشور را حفظ کرد، می‌گوید: «در ‌سال 1941میلادی در کنفرانس بزرگ اقتصادی در آمریکا، طلا به‌عنوان پشتوانه پول کشورها انتخاب شد اما اقتصاددان‌ها به وضوح دیدند که طلا هم نمی‌تواند برخی از کشورهایی که اقتصاد ضعیف داشتند را نجات دهد. همین موضوع باعث شد در‌ سال 1971 پشتوانه پول هرکشور تولید ملی آن شود.
براین اساس هرکشوری که بیشتر تولید ملی داشته باشد، واحد پولی قوی‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. پس ما هم اگر می‌خواهیم ارزش پول کشورمان بالا برود یا این‌که حداقل سقوط هر روزه نداشته باشد، باید به فکر بهبود حال اقتصادمان باشیم. اگر در ‌سال 98 تولید خالص ملی افزایش پیدا کند، ما هم می‌توانیم پول بیشتری چاپ کنیم و ارزش پول‌مان را بالا ببریم. در غیراین‌صورت نه‌تنها نمی‌توانیم به حفظ ارزش پول‌مان کمک کنیم بلکه با چاپ زیاد پول به تورم دامن می‌زنیم.»

 

دیدگاه‌های دیگران

ع
عرفان |
مخالف 0 - 0 موافق
سلام . جناب کارشناس فراموش کردن تورم بوجود آمده بر اثر کاهش ارزش پول بود و گرنه چه دلیل دیگری برا تورم می باشد . صرفا پشتوانه طلا بله ممکن مشکل زا باشد ولی مطمنا بایستی یکی از اصلی ترین پشتوانه های پولی ما در حال حاضر باشد چون قدرت اقتصادی و تولید ناخالص ملی ما بستگی به صادارت و فروش دارد که هم اکنون تحت فشار شدیده تا زمانی که موضوع به وضعیت معمولی برگرده بهترین کار تغیر پشتوانه به طلاست یا حتی می توانییم چند سیستم پولی با پشتوانه های مختلف درست کنیم

تعداد بازدید :  591