شماره ۱۶۹۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
عرضه تمامی محصولات کرمان‌موتور به جز جک 3S متوقف شده است
آتش تند قیمت در کرمان‌موتور
تنها محصول کرمان‌موتور در یک‌ماه 50‌میلیون تومان گران‌تر شد

شهروند |  جک3S یک‌ماهه ۵۰‌میلیون گران شد! حالا خودرویی که یک‌ماه پیش 161‌میلیون تومان فروخته می‌شد، به قیمت 210‌میلیون تومان عرضه می‌شود. این افزایش قیمت درحالی رخ داده که رئیس اداره بازاریابی کرمان‌موتور در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام می‌کند که قیمت سایر محصولات این کارخانه تقریبا به همین اندازه گران شده است. او که از اعلام قیمت‌های جدید محصولات کرمان‌موتور خودداری می‌کرد، گفت: «وقتی شرایط فروشی وجود ندارد، نمی‌توان قیمتی را هم اعلام کرد.» کرمان‌موتوری که تا همین پارسال محصولاتی همچون هیوندا النترا و هیوندا اکسنت و سوناتا و سانتافه تولید و عرضه می‌کرد، به گفته  نجفی  جک3S  تنها محصولی است که در ‌سال 98 روانه بازار کرده است. گویا بعد از خداحافظی با محصولات هیوندا نوبت به رفتن لیفان و جک 5S  از بازار خودرو ایران شده است.
گرانی 50میلیون تومانی جک3S
اتفاق عجیبی نیست  
رئیس اداره بازاریابی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت یک خودرو در یک‌ماه باید 50‌میلیون تومان گران‌تر شود، گفت: «تمامی محصولات این شرکت مونتاژی بوده که کوچکترین افزایش قیمت ارز روی آن تأثیر مستقیم می‌گذارد. جدای از گرانی دلار، هزینه حمل‌ونقل چندین برابر شده و به دلیل تحریم تأمین و واردات قطعه خیلی سخت شده است. همه این عوامل دست در دست هم داده که قیمت این محصول کرمان‌موتور 50‌میلیون تومان گران‌تر شود، البته به تغییراتی که مولفه‌های قیمت تمام‌شده خودرو رخ داده، گرانی 50‌میلیون تومانی یک خودروی خارجی که در داخل مونتاژ می‌شود، اتفاق عجیبی نیست.»
نماینده فروش این شرکت در رابطه با چرایی افزایش قیمت به ایسنا گفته است: «ما همه محصولات خود را در رده‌های قیمتی متعادل نگه داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم با توجه به شرایط خودروسازی حال حاضر و مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد و همچنین با توجه به این‌که افزایش قیمتی در محصولات کرمان‌موتور پیش  از عید وجود نداشته، قیمت‌ها را متعادل‌تر کنیم، ضمن این‌که شرکت کرمان‌موتور با وجود همه مشکلات و معضلاتی که در صنعت خودروسازی به خود دیده است، هیچ تعدیل نیرویی نداشته است؛ لذا ضروری است که برای بقای خود نیز قیمت‌ها را تغییر داده و به قیمت‌های واقعی که از نظر ما اکنون متعادل است؛ نزدیک کنیم.»
تحویل خودروها حداقل دوماهه شد
اما مشکل عرضه محصولات کرمان‌موتور تنها به گرانی 50‌میلیون تومانی ختم نمی‌شود و به گفته نجفی، رئیس اداره بازاریابی این شرکت خودروساز، پارسال مدت زمان تحویل خودرو 30 تا 45روزه بود اما حالا به دلیل مشکلاتی که در تأمین قطعه به وجود آمده، مدت زمان تحویل خودرو به 60 تا 75روز افزایش یافته است؛ البته آنگونه که این مقام مسئول اعلام می‌کند:   قیمت اعلامی توسط این شرکت قطعی بوده  و هر قیمتی که در ابتدای قرارداد به مشتری اعلام می‌شود، در زمان تحویل آن همان قیمت گرفته می‌شود و هیچ تغییر در بهای خودرو ایجاد نمی‌شود.
جک3S از 161‌میلیون به 210‌میلیون تومان رسید
از ابتدای اردیبهشت‌ماه ‌سال‌جاری شرکت کرمان‌موتور، جک3S   خود را سه‌بار تغییر قیمتی داده است، به‌گونه‌ای که اکنون این محصول نزدیک به ۵۰‌میلیون تومان گران‌تر از روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه به فروش می‌رسد. بررسی روند تغییر قیمت این محصول نشان می‌دهد که این شرکت قیمت جک3S  را در دوم اردیبهشت‌ماه از ۱۶۱‌میلیون تومان به ۱۸۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان
تغییر داد.
سپس این شرکت در هشتم اردیبهشت‌ماه نیز مجددا تصمیم به افزایش قیمت بیش از ۱۵‌میلیون تومانی این محصول گرفته و قیمت آن را به ۱۹۶‌میلیون تومان رساند. پس از گذشت 16روز از دومین افزایش قیمت این محصول، از تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه جک3S  این شرکت ۲۱۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و به فروش می‌رسد که نسبت به قیمت اعلامی در هشتم اردیبهشت‌ماه، حدود ۱۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب در کمتر از یک‌ماه قیمت کارخانه‌ای جک3S  حدود ۵۰‌میلیون تومان افزایش یافته است.


تعداد بازدید :  171