شماره ۱۶۹۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
حمله به کاربران با استفاده از بدافزارجاسوسی اسراییلی
آپدیت کنید اگرنه هک می‌شوید

کمپانی واتس‌اپ به یورونیوز گفته آنها توانسته‌اند حفره‌ای امنیتی را در نرم‌افزار خود کشف کنند که از این طریق، هکرها نرم‌افزاری جاسوسی را بر روی تلفن‌های همراه نصب می‌کردند. شرکت واتس‌اپ این حفره امنیتی را رفع کرده، اما اعلام کرده که برخی از کاربران هدف این نرم‌افزار جاسوسی قرار گرفته‌اند.
واتس‌اپ که متعلق به فیس‌بوک است گفته این حمله علیه شماری از کاربران و تحت هدایت یک «قدرت پیشرفته سایبری» انجام شده است. حدود 1.5‌میلیارد نفر در جهان از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. هنوز مشخص نیست که چند نفر هدف این نرم‌افزار جاسوسی قرار گرفته‌اند، اما شرکت واتس‌اپ از کاربرانش خواسته تا برای گام‌های احتیاطی این نرم‌افزار را به‌روز کنند.
به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، این نرم‌افزار جاسوسی را «گروه ان‌اس‌او» که یک شرکت امنیتی در اسراییل است، تولید کرده است. به گزارش این روزنامه، مهاجمان با استفاده از گزینه تماس صوتی واتس‌اپ به دستگاهی که هدف حمله بود، زنگ می‌زدند، اما حتی اگر به تماس آنها پاسخ داده نمی‌شد، نرم‌افزار جاسوسی روی تلفن مقصد نصب و این تماس خودبه‌خود از فهرست تماس‌های تلفن پاک می‌شد. شرکت واتس‌اپ دیروز به خبرنگاران گفت: «این حمله دارای همه نشانه‌های یک شرکت خصوصی است که بنابه گزارش‌ها برای نصب نرم‌افزار جاسوسی با دولت‌ها کار می‌کند؛ نرم‌افزاری که فانکشن‌های سیستم عامل تلفن‌ها را در اختیار می‌گیرد.»
شرکت واتس‌اپ اعلام کرده که این مشکل در ابتدا در ماه جاری میلادی شناسایی شده و جزییات آن در اختیار گروه‌های حقوق بشری، وزارت دادگستری آمریکا و سایر نهادها گذاشته شده است.
«گروه ان‌اس‌او» یک شرکت اسراییلی است که در گذشته از آن به‌عنوان «معامله‌گر سلاح‌های سایبری» نام برده شده است. نرم‌افزار اصلی این شرکت، «پگاسوس» نام دارد که توانایی جمع‌آوری داده‌های شخصی از دستگاه‌های هدف حمله ازجمله استفاده از میکروفن و دوربین تلفن و تشخیص موقعیت آن روی نقشه را دارد.
با این حال، این گروه در بیانیه‌ای گفته: «فناوری ان‌اس‌او فقط با هدف مبارزه با جرایم و تروریسم در اختیار سازمان‌های دارای مجوز دولتی گذاشته می‌شود.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «این شرکت خود این سیستم را اداره نمی‌کند»، اما «ما همه ادعاهای معتبر درباره استفاده نادرست از این فناوری را بررسی می‌کنیم و در صورت لزوم، وارد عمل می‌شویم که می‌تواند شامل بستن سیستم باشد.»
عفو بین‌الملل که می‌گوید خود در گذشته هدف حملات سایبری با کمک ابزارهای تولیدی «گروه ان‌اس‌او» بوده، در واکنش گفت این تحول چیزی است که همواره نگران وقوع آن بوده است.
اما از سوی دیگر «دانا اینگلتون»، معاون مدیر بخش فناوری سازمان عفو بین‌الملل گفته شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که رژیم‌های اطراف جهان از این ابزارها برای زیر نظر گرفتن فعالان برجسته و روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند.
همچنین گفته می‌شود عربستان‌سعودی از این نرم‌افزار برای جاسوسی از جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، استفاده کرده است.
عفو بین‌الملل درخواستی را به یکی از دادگاه‌های تل‌آویو ارسال کرده که طبق آن قرار است این دادگاه درخواست مذبور را بررسی کند که از وزارت دفاع اسراییل می‌خواهد پروانه «گروه ان‌اس‌او» برای صادرکردن محصولاتش را لغو کند.

 


تعداد بازدید :  556