شماره ۱۶۹۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
نرخ‌های خودرو و مسکن به آگهی‌های دیوار، شیپور و باما بازگشت
اعمال فیلتر قیمت برای آگهی‌های مجازی

شهروند|  قیمت‌ها دوباره به دیوار و شیپور و باما برگشتند. سرکی به قیمت املاک و خودرو در سایت‌های گفته‌شده، نشان می‌دهد که قیمت‌ها با نرخ‌های گذشته تفاوت آنچنانی ندارند. با این حال رضا الفت‌نسب، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به «شهروند» می‌گوید: «قرار شده قیمت‌ها به فضای مجازی برگردند، اما فیلترهایی لحاظ شده است که اگر کسی قیمت‌های پرت‌وپلا و بالایی درج کرد، آگهی او حذف شود. به‌عنوان مثال دیگر کسی نمی‌تواند خودروی 120‌میلیون تومانی را 160‌میلیون تومان آگهی کند.» گرچه موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است که هنوز فیلتر قیمت‌ها اعمال نشده و دیروز آگهی‌هایی با نرخ‌های عجیب دیده است، اما الفت‌نسب می‌گوید که این فیلتر قیمت‌ها به‌زودی اجرایی می‌شود.
بازگشت قیمت به دیوار و شیپور
 12 اردیبهشت بود که قیمت خودرو و پس از آن قیمت ملک از سایت‌ها حذف شد. اتحادیه صنفی و البته دادستانی معتقد بودند که فضای مجازی کنترل بازار را به دست گرفته است و دلالان در این فضا قیمت‌سازی می‌کنند. پس از حکم قوه قضائیه برای حذف قیمت از سایت‌های اینترنتی، شرایط جدیدی برای درج قیمت در این سایت‌ها لحاظ شد که البته برای کاربران کاربرد چندانی نداشت، زیرا آگهی‌دهندگان مجبور بودند تنها حدود قیمت را بزنند.
اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هم در این زمینه اعلام کرد که برای کوتاه‌شدن دست دلالان از بازار خودرو شرایط جدیدی را اعمال کردیم که براساس آن محدوده قیمت‌ها به صورت  واقعی تعیین شود و آگهی‌دهندگان برای درج این محدوده قیمت از سوی اتحادیه‌های صنفی قیمت بگیرند.
از دیروز اما قیمت خودرو و املاک بدون تغییرات خاصی به سایت‌های مجازی برگشتند و  تغییر رویه خاصی به چشم نیامد. البته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هم به ایرنا گفت: «آگهی‌های فروش خودرو و مسکن باید شناسنامه‌دار و قابل ردیابی باشد، تا دلالان به درج آگهی صوری اقدام نکنند.»
به گفته موتمنی، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی مقرر کرده قیمت‌های کارشناسی‌شده خودرو همه روزه از اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گرفته شود، اما در این زمینه تاکنون مراجعه‌ای به این اتحادیه انجام نشده است. اما حالا باید دید ماجرا از چه قرار است و  اکنون انتشار آگهی با گذشته چه تفاوتی دارد؟ اصلا چقدر  کاهش التهاب بازار توانسته موفق عمل کند؟
 حذف قمیت‌ها التهاب بازار را کم کرد
موتمنی با ابراز رضایت از حذف موقت نمایش قیمت در آگهی‌های خودرویی در این سایت‌ها در روزهای گذشته افزود: «در چند روز اخیر التهاب و هیجان کاذب قیمت خودروها فروکش کرده و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته بود، به‌طوری که قیمت پژو2008 از 480 به 380‌میلیون تومان، سراتو از 380 به 320‌میلیون تومان، جک S5 از 380 به 310‌میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 از 110 به 95‌میلیون تومان، پژو پارس از 118 به 97‌میلیون تومان، پراید 111 از 55 به 50‌میلیون تومان، پراید131 از 53 به 50‌میلیون تومان، ساینا از 67 به 61‌میلیون تومان، تیبا از 58 به 51‌میلیون تومان و تیبا 2 از 65 به 57‌میلیون تومان کاهش یافت.»
او ادامه داد: «درحالی‌که دیروز صبح پیشنهاد 350‌میلیون تومانی برای فروش پژو 2008 هم مشتری نداشت، اما اکنون شاهد بازگشت قیمت آن در سایت‌ها با قیمت‌هایی در حدود 480‌میلیون تومان هستیم که به هیچ عنوان منطقی نیست.»


تعداد بازدید :  570