شماره ۱۶۹۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
هند، نگران جولان تکفیری‌ها

ابراز وجود گروهک تروریستی و مضمحل‌شده داعش در منطقه کشمیر و اعلام تشکیل ولایت هند توسط آژانس خبری اعماق وابسته به این گروهک تروریستی، بار دیگر نام دولت اسلامی عراق و شام را بر سر زبان‌ها انداخت اما این‌بار در شبه‌قاره هند. مناقشه بی‌پایان کشمیر و درگیری بی‌وقفه ارتش هند با گروه‌های اسلامگرا و استقلال‌طلب این منطقه، عاقبت باب سوءاستفاده و ورود تروریست‌های تکفیری به این کشمکش 72ساله را باز کرد. هندوستان پیش از این همواره درگیری‌های نظامی و زدوخوردهای منجر به تلفات در منطقه کشمیر را به پاکستان منتسب می‌کرد اما اینک با اعلام وجود داعش دیگر بهانه‌ای برای وسط‌کشیدن پای پاکستان باقی نمی‌ماند و شاید این را بتوان مهمترین خسارت اعلام وجود این گروهک تکفیری برای دهلی‌نو قلمداد کرد.   
«ولایت هند»، یک شوخی ترسناک
تقریبا 3‌سال پیش بود که نام گروهک تروریستی داعش در پی انفجار یک قطار مسافربری در هند طنین‌انداز شد. این انفجار که از آن باید به‌عنوان نخستین عملیات این گروهک تکفیری در هندوستان یاد کرد، 10 زخمی به جای گذاشت و خسارت زیادی وارد نکرد اما چشم و گوش مقامات هندی را درخصوص خطری که به کمین‌شان نشسته، باز کرد. از آن روز تاکنون عملیات‌های تروریستی جسته و گریخته دیگری نیز در هندوستان انجام شده که در اکثر موارد داعش مسئولیت انجام آن را برعهده گرفته است. اما هندوستان امروز با چیزی فراتر از یک عملیات تروریستی مواجه است که همانا اعلام ایالت‌ کشمیر به‌عنوان «ولایت هند» از سوی این گروهک تکفیری تروریستی است! طی ماه‌های اخیر تهدیدهای داعش علیه منافع هندوستان سیری صعودی داشته است و اگر تا پیش از این دهلی‌نو تمایلی به جدی‌گرفتن این تهدیدات از خود نشان نمی‌داد، حادثه تروریستی عید پاک در سریلانکا- بیخ گوش هند- که بیش از 300 کشته بر جای گذاشت، عاقبت زنگ خطر را برای همه ساکنان شبه‌قاره هند به صدا درآورد.   
مسلمانان هند و مسئولیت دهلی‌نو
اعلام تشکیل «ولایت هند» توسط داعش را از منظر ژئوپلتیک  باید اقدامی فاجعه‌بار قلمداد کرد و از تأثیر روانی آن در منطقه نمی‌توان به سادگی گذشت. اعمال فشارهای روزافزون به مردم مسلمان منطقه کشمیر اگر صد حُسن برای دهلی‌نو به همراه داشته باشد و تنها عیبش گرایش عاطفی برخی ساکنان این منطقه به سَلفی‌ها و تروریست‌های تکفیری‌ باشد، دیری نخواهد پایید که هندوستان بازنده این بازی خواهد شد. در دست‌گرفتن پرچم سیاه داعش در جریان درگیری‌های جوانان کشمیری و پلیس هند، حتی اگر فقط عملی واکنشی و نه از سر علاقه قلبی باشد، درنهایت به عرفی‌سازی نفس حضور معنوی این گروه در منطقه شبه‌قاره منتهی شده و این دقیقا همان چیزی است که دولت نارندرا مودی باید از آن بترسد.


تعداد بازدید :  447