شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت ابن‌رشد اندلسی
816‌سال پیش، برابر با دهم دسامبر 1198میلادی، محمدبن احمد بن‌رشد اندلسی، فیلسوف نامدار دنیای اسلام چشم از جهان فرو بست. در اکثر زبان‌های غربی او را با نام «اورئوس» (Averroes) می‌شناسند که به نوعی همان تلفظ «ابن‌رشد» است. تحصیلات ابن‌رشد در رشته‌های حقوق و پزشکی بود و مدت‌ها نیز در شهرهای «سویل» و «کورودبا» به کار قضاوت اشتغال داشت. گرچه او از مسلمانان سنی و مالکی مذهب بود، در زمان زندگی مورد طعن علمای اسلامی قرار داشت و از طرف کلیسا نیز آثار او را محکوم دانستند.

مرگ بنیانگذار جایزه نوبل
118‌سال پیش، برابر با دهم دسامبر 1896میلادی، آلفرد برنارد نوبل، شیمیدان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی بر اثر سکته قلبی درگذشت. نوبل بیشتر به‌عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او در آخرین وصیت‌نامه خود سرمایه حیرت‌انگیزش را برای تأمین هزینه‌های اهدای جایزه نوبل به نخبگان رشته‌های مختلف اختصاص داد. عنصر شیمیایی «نوبلیم» به احترام او نامگذاری شده‌ است. در دهم دسامبر 1901میلادی اولین جوایز نوبل در سالمرگ او به برندگان اهدا شد.

تصویب اعلامیه حقوق بشر
66‌سال پیش، برابر با دهم دسامبر 1948میلادی، اعلامیه جهانی حقوق‌بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس به تصویب رسیده است. این اعلامیه نتیجه مستقیم جنگ جهانی دوم بود و برای اولین‌بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند، به صورت جهانی بیان می‌داشت. اعلامیه مذکور شامل ۳۰ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌ای را که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده‌ است. مفاد این اعلامیه از نظر بسیاری از پژوهشگران الزام‌آور بوده و از اعتبار حقوق بین‌الملل برخوردار است.

 


تعداد بازدید :  105