شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
ایرج ندیمی:
موسسات مالی زیرنظر رهبری تنها با حکم ایشان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند

اخذ مالیات یا دریافت صورتحساب مالیاتی از نهادهای خیریه، عام‌المنفعه و زیرنظر رهبری از مباحثی است که اخیرا از سوی برخی از نمایندگان مجلس به صورت جدی پیگیری می‌شود در این طرح احتمالا بیشتر این موسسات توسط دولت ملزم به پرداخت مالیات و همه آنان ملزم به ارایه عملکرد مالی خود به دولت خواهند بود. ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل با تأیید این مطلب می‌گوید تنها در صورتی که رهبری معظم انقلاب حکم بدهند این موسسات از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.
اخذ مالیات از موسسات عام‌المنفعه زیرنظر رهبری در چه مرحله‌ای است؟
ما 3 استدلال درباره این موسسات داریم اول این‌که همه مجموعه‌هایی که در ایران مشغول فعالیت هستند باید حساب و کتاب مالیاتی داشته باشند حالا با نرخ صفر باشد یا نرخ دیگر بحث بعدی است اما اولین تفاهم این است که مجموعه‌ای که کار می‌کند باید حسابش را به دولت که نماینده اجرایی حکومت است پس بدهد.
اما این موسسات ظاهرا چندان هم با این رویه موافق نیستند.
ببینید ما بالاخره یا حکومت را مَحرَم می‌دانیم یا نمی‌دانیم. خیلی بد است که برخی از افراد عملا حکومت را مَحرَم نمی‌دانند در حالی ‌که دولت هم قانون دارد هم رأی مردم را پشت‌سرش دارد و هم این‌که از سوی مقام معظم رهبری حکمش تنفيذ شده است. بنابراین وقتی حکومت محرم است نمی‌توان وارد جزییات بازخواست مالی توسط آن شد. بعد هم باید مشخص بشود که این موسسات می‌خواهند از چه چیزی معاف باشند از حسابرسی مالی یا پرداخت مالیات؟ ما توافق کرده‌ایم که هیچ موسسه یا مجموعه فعال اقتصادی نباید خود را در امان از حساب و کتاب مالی بداند اما اگر بخواهیم معافیت بدهیم این حکم‌ها در قانون وجود دارد.
معافیت از مالیات‌های مستقیم مربوط به چه موسساتی است؟
موسساتی که از امام (س) اجازه داشتند مثل آستان قدس را اگر رهبر معظم انقلاب مجدداً تأیید بکند نمی‌توان بحثی داشت اما موسساتی که از امام(س) اجازه نداشتند و در حال حاضر هم اجازه ولی‌فقیه را نگرفته‌اند یا باید اجازه بگیرند یا این‌که به چرخه حسابرسی مالیاتی وارد شوند و مالیات مستقیمشان را بپردازند.
یعنی هستند موسساتی که از امام(س) اجازه داشته‌اند و هنوز هم با همان اجازه قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟
بله البته فرمایشات امام از جایگاه خود برخوردار است اما به هرصورت در حال حاضر نیز ولی‌فقیه باید فعالیت‌های آنان را به شکل سابق تصدیق کنند. اوقاف، ستاد اجرایی فرمان امام(س) و بنیاد مستضعفان هم زیرنظر رهبری هستند و همان رفتاری که با سایر موسسات زیرنظر رهبری می‌شود با آنها هم باید صورت بگیرد. اوقاف باید بداند که خارج از جمهوری اسلامی ایران نیست.
چقدر در جریان فعالیت‌های مالی اوقاف هستید؟
من به‌عنوان سخنگو و هیأت‌رئیسه فراکسیون اوقاف و امور خیریه و امامزادگان سخن می‌گویم. ما مایلیم اوقاف توسعه پیدا کند و فرهنگ وقف همه‌گیر شود اما این به معنای آن نیست که در بودجه پیش‌بینی فعالیت‌های اوقاف نشود و معافیت از مالیات آن هم دوام داشته باشد، بنابراین فکر می‌کنم اینها باید حساب و کتاب داشته باشد، البته ما در موضوع مالیات‌های مستقیم هم از این موسسات کنکاش کردیم و گفتیم از رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم درباره این موسسات اعلام‌نظر کند.
این حسابرسی که می‌گویید قرار است از کدام موسسات انجام شود؟
تمام موسسات و نهادهایی که زیرنظر رهبری هستند قرار شده حساب و کتاب مالیاتی بدهند مگر آن‌که دلیلی برای نگرفتن مالیات از آنها وجود داشته باشد.


تعداد بازدید :  112