شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
هيچ‌چيز عوض نشده!

حمیدرضا نعیمی کارگردان تئاتر

 اختصاص بودجه 8 تا 10میلیاردی که برای تئاتر در نظر گرفته‌اند، هیچ مشکلی را از این هنر برطرف نمی‌کند؛ حتی اختصاص این میزان بودجه برای تئاترِ تهران هم کافی نیست؛ چه برسد به این‌که بخواهند بخشی از آن را به شهرستان‌ها نیز اختصاص دهند.
این ماجرا ظلم بزرگی به هنرمندان‌ شهرستانی است. آنها بدون هیچ انگیزه مالی با جان و دل کار می‌کنند ولی کسی به آنها توجهی نمی‌کند و از سوي هيچ نهاد و ارگان دولتي حمايت نمي‌شوند. توجه به تئاتر تنها به شهر تهران محدود شده و همین سبب شده تا در این سال‌ها، بسیاری از چهره‌های تئاتر ایران مغفول بمانند. متاسفانه هر‌ سال با شركت گروه‌هاي شهرستاني به جشنواره فجر به ياد آنها مي‌افتند و تا جشنواره ‌سال بعد فراموش‌شان مي‌كنند! به همین خاطر است که دولت بايد نسبت به وضعيت اهالي تئاتر توجه عميق‌تري داشته باشد؛ چون با اين مبالغ هيچ اتفاقِ مهمی در تئاتر كشور رخ نخواهد داد. با چنين بودجه‌اي، شرايط و وضعيت تئاتر مثل گذشته خواهد بود و هيچ‌چيز تغييري پيدا نمي‌كند؛ هركس به شكل خودگردان نمايشي را توليد مي‌كند و از حمايت دولت بي‌بهره مي‌ماند. برای مثال برای تولیدِ یک نمایش، 50ميليون تومان بودجه در نظر می‌گیرند؛ اما آيا اين مبلغ با توجه به تورمي كه در كشورمان وجود دارد، جوابگوي تمام بخش‌هاي توليدي يك نمايش است؟! در مقابل چنين اقدامي از سوي دولت، شايد مديران اين استدلال را هم بياورند كه این مبلغ می‌تواند جوابگویِ تمامِ‌ نیازهایِ یک تئاتر باشد؛ اما واقعیت این است که در شرایط فعلی، چنین مبلغی تنها بخشي از هزينه‌هاي يك نمايش را تأمين می‌کند.
با اين‌كه میزان بودجه تئاتر امسال بیشتر از ‌سال قبل اعلام شده است، اما این میزان فقط می‌تواند بودجه برگزاري جشنواره تئاتر فجر را تأمین کند. حساب كنيد ما كه سالانه بيش از 100 تئاتر توليد مي‌كنيم چقدر بيشتر از اين مبلغ براي توليد نمايش‌هايمان احتياج داريم؟ مسلما چنين مبلغي در برطرف کردن نیازها و مشکلات تئاتر نقشی نخواهد داشت. تئاتر مشکلات زیادی دارد. حتی مردمي هم كه فقط شناخت سطحی از اين هنر دارند، كماكان نسبت به اين قضيه آگاهي دارند.
در چنين شرايطي فقط هنرمندان هستند که این هنر والا را نگه داشته‌اند. اگر اين هنر تا الان دوام آورده، به همت بزرگمردان و زنان هنرمند این مملکت است. متاسفانه بدون این‌که کسی قدر آنها را بداند، گاه تعابیری و سوءظن‌هايي نسبت به اين قشر صورت مي گيرد. بعضا چنين رفتار ناشايستي چيزي جز بي‌انصافي نيست!


تعداد بازدید :  56