شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
مديرعامل مناطق نفت خيز جنوب خبر داد:
جمع آوری گازهای همراه در دستور کار وزارت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به آغاز فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه خودکفایی و بومی‌سازی صنعت نفت در سال‌های اخیر، گفت: هدف و تلاش ما دستیابی صنعت نفت به خودکفایی کامل در این صنعت است.
« بیژن عالی‌پور» در حاشیه نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت  اظهار داشت: روند بومی‌سازی و ساخت داخلی قطعات مورد نیاز صنعت نفت همچنان با جدیت ادامه دارد. وی درباره طرح واگذاری و فروش گازهای همراه نفت، افزود: در حال حاضر این طرح مراحل مقدماتی خود را می‌گذراند و وزیر نفت با جدیت به دنبال اجرایی شدن این طرح است. عالی‌پور تصریح‌کرد: اگر این طرح اجرایی شود قطعا در آینده یک فوت مکعب گاز را نخواهیم سوزاند و اجرای این طرح کاربرد و مزیت‌های خوبی برای صنعت نفت و گاز کشور ایجاد می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اهمیت و رعایت مسایل زیست محیطی در این شرکت، عنوان‌کرد: در این راستا فاز دوم طرح جمع‌آوری سوزاندن گازهای همراه نفت موسوم به طرح آماک که هم‌اکنون در میادین اهواز، مارون، کوپال، آب‌تیمور و منصوری اجرا می‌شود، تکمیل خواهد شد.
وی همچنین درباره کیفیت و میزان استقبال از نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت، گفت: استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بوده اما لازم است با نظرسنجی، وضعیت کیفیت و استقبال از نمایشگاه به‌صورت دقیق‌تری بررسی شود.
*ساخت بیش از  350 قطعه کاربردی
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز مارون از موفقیت این شرکت در ساخت بیش از  350 قطعه کاربردی ماشين آلات دوار فرآيندي خبر داد. «سید عبدالله موسوی» نيز در بازدید از نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، گفت: این قطعات مهم مربوط به توربين ها، كمپرسور ها و پمپ است که توسط متخصصان این شرکت همکاری شرکت های دانش بنیان بومی سازی شده است. وی در همین ارتباط به اجراي طرح هاي بهينه سازي توربين ها، سيستم های كنترل سرج، پنل هاي اعلان خطر، كنترل ايستگاه تزريق گاز مارون، برق و اندازه گيري چاه، كنترل پساب نمكزدايي  و  آشكار ساز شعله توربين ها همسو با اهتمام ویژه به بومی سازی تجهیزات اشاره کرد. موسوی افزود: علاوه بر این اقدامات نوآورانه کارشناسان این شرکت موفق به طراحي و ساخت نرم افزار نگهداري و تعميرات (نت)، سامانه هاي پايش عمليات توليد  و جمع آوري داده هاي سرچاه ، نرم افزار محاسبه نفت و گاز  نیز شده اند که از شمار مهمترين اقدامات شركت مارون در زمينه ساخت، بهينه سازي و نوآوري محسوب می شود.
مدیرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز مارون در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت های زیست محیطی این شرکت توضیح داد: از اقدامات موثر در این زمینه تعميرات اساسي و ايمن سازي خطوط لوله علاوه بر استاندارد نمودن تسهيلات سر چاهي است.
وی اظهار داشت: ساخت و تعويض نوك مشعل هاي بلند، ساخت دستگاه تفكيك گرسيار نفت خام  (MOS) با هدف جلوگيري از سوزاندن روزانه یک هزار و 500 بشكه نفت در روز، بكارگيري دستگاه فرآورش سيار نفت خام (MOT) و جلوگيري از سوختن دست کم 100 هزار بشكه نفت هنگام تعمیر چاه ها از اقدامات شرکت نفت و گاز مارون در راستای رعایت مسائل زیست محیطی است. موسوی در پیوند با این مطلب گفت: احداث ايستگاه جمع آوري گازهاي ترش كوپال و مارون با ظرفيت اسمي 67 ميليون فوت مكعب در روز، نگهداري و آبياري 70 هزار درخت در اطراف تاسيسات ، مالچ پاشي و تثبيت شن هاي روان و كاشت 900 هزار نهال بر روي سطح مالچ به وسعت 3 هزار و 600  هكتار، كشت 100 هزار نهال در خط رطوبتي به مساحت 500 هكتار و جمع آوری گاز های مشعل مرحله دوم واحدهای بهره برداری یک و 6 مارون از دیگر پروژه های انجام شده در راستای حفاظت از محیط زیست و الزامات صنعت نفت در این راستا است. شركت بهره برداري نفت و گاز مارون یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که راهبری میدان های مارون، كوپال و شادگان در استان خوزستان را برعهده دارد. مدیر عامل شرکت نفت و گاز کارون از بهره برداری ۵۰ حلقه چاه نفت جدید در سال آینده خبر داد.  «محسن دهان‌زاده» در حاشیه سومین روز نمایشگاه تجهیزات داخلی صنعت نفت درباره برنامه‌های آینده این شرکت گفت: در سال آینده ۵۰ حلقه چاه نفت جدید وارد مدار بهره برداری می‌شود و با بهره برداری از این چاه‌ها برآیند تولید این شرکت تا ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت.
وی با بیان اینکه این شرکت روزانه یک میلیون بشکه نفت و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند، افزود: از این حیث رتبه اول در ۵ شرکت بهره بردار مناطق نفت خیز جنوب را دارا هستیم. دهان‌زاده ۲۵ درصد نفت کل کشور را تولید این شرکت عنوان کرد و گفت: مناطق نفت خیز جنوب استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و ایلام را شامل می‌شود که
 ۳۴ درصد تولید نفت در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به وسیله شرکت نفت و گاز کارون تامین شده است. دهان‌زاده توضیح داد: این شرکت علاوه بر داشتن رتبه اول تولید محصولات هیدروکربنی، از خاصیت ترانزیتی برخوردار است که بخشی از نفت را فراورش و به جزیره خارک و پالایشگاه آبادان ارسال می‌کند ولی بخش عمده فعالیت شرکت نفت و گاز کارون ساپورت شرکت شمال است چرا که متعهد شده خوراک نفت پالایشگاه تهران، اراک و تبریز را فراهم کند. وی ادامه داد: خواسته این مراکز نفت با کیفیت است، به همین علت وظیفه سنگینی بر دوش داریم. این شرکت روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت با کیفیت در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد.  این مقام مسئول در رابطه با واحدهای مرتبط با این شرکت عنوان کرد: اهواز مرکز شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون به عنوان بزرگ‌ترین واحد بهره برداری در سطح مناطق نفت خیز جنوب شناخته می‌شود که با وسعت ۱۶ هزار مترمربع، ۷ مجتمع بزرگ نفتی را در اختیار دارد همچنین این شرکت ۴۰ واحد نمک زدایی، بهره برداری، تلمبه خانه، گاز مایع و شیرین سازی گاز را انجام می‌دهد.  مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون بیان کرد: علاوه بر این روزانه ۲۰۰ هزار بشکه انواع آب صنعتی در این شرکت تولید می‌شود که بخشی از آن در شرکت و بخشی در واحدهای دیگر تولید نفت مصرف می‌شود.
دهان‌زاده عنوان کرد: شرکت نفت و گاز کارون به نوعی دروازه ورود فرآوری برای مناطق نفت خیز جنوب محسوب می‌شود چرا که به کارگیری عملیات درون چاه ابتدا از این شرکت آغاز به کار کرد.  وی تاکید کرد: در تولید نفت هیچ گونه هدر رفتی در مخازن نداریم چرا که اداره ارزیابی مخازن قبل از بهره برداری ارزیابی مفصلی را بر روی آن انجام می‌دهد و براساس همین این ارزیابی‌ها است که عملیات بهره برداری صورت می‌گیرد.
دهان‌زاده عنوان کرد: شرکت نفت و گاز کارون به نوعی دروازه ورود فرآوری برای مناطق نفت خیز جنوب محسوب می‌شود چرا که به کارگیری عملیات درون چاه ابتدا از این شرکت آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه در تولید نفت هیچ گونه هدر رفتی در مخازن نفت نداریم تاکید کرد: اداره ارزیابی مخازن قبل از بهره برداری ارزیابی مفصلی را بر روی آن انجام می‌دهد و براساس همین ارزیابی‌ها عملیات بهره برداری صورت می‌گیرد.


تعداد بازدید :  75