شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
از سوي رئيس‌جمهوري مطرح شد
10 پيشنهاد براي مبارزه با خشونت

رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری، با تأکید بر ضرورت مبارزه همگانی با خشونت و افراطی‌گری، از همه کشورهای منطقه خواست با همفکری و هماهنگی و ایجاد ائتلاف و سیاست‌گذاری‌های منطقی و عقلانی، به سوی خاورمیانه‌ای در صلح و امنیت گام بردارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این کنفرانس بین‌المللی که در سالن اجلاس سران و حضور نمایندگانی از بیش از ۴۰ کشور جهان برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور مقامات عالیرتبه، فرهیختگان، اساتید، نویسندگان و خبرنگاران در این کنفرانس گفت: استقبال جهانی از ایده جهان علیه خشونت و افراطی‌گری و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رأی قاطع کشورهای جهان، میزان ضرورت و اهمیت پرداختن به مقوله خشونت در جهان را نشان می‌دهد.
 رئیس شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: تمام نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران در این هدف ملی با یکدیگر هماهنگ هستند و در صورتی که کشورهای منطقه با یکدیگر به تفاهم برسند، می‌توانند جریان‌های ضد اسلامی مانند داعش را در مدت‌زمان کوتاهی به حاشیه رانده و هزاران زن و مرد و کودک که به واسطه اعمال وحشیانه این جریان ضد انسانی بی‌خانمان و اسیر شده‌اند، آزاد کنند.
رئیس‌جمهوری گفت: این واقعیتی شرم‌آور است که انواع خشونت‌ها مانند کشتار انسان‌ها، تخریب اماکن مقدس و آثار باستانی و خرید و فروش زنان را به نام دین انجام می‌دهند. بی‌تردید قتل‌عام انسان‌ها جفای آشکار در حق آموزه‌های صلح‌آمیز همه ادیان است که براساس آن کشتن یک انسان بی‌گناه همانند کشتن همه انسان‌هاست. روحانی، تفکر‌های غلط و افراطی را تنها یکی از مسیرهای منتهی به خشونت دانست و اظهار داشت: توسعه‌نیافتگی و نیازهای مادی پاسخ داده نشده، بیکاری، فقر، نبودن امکانات زندگی و ناامیدی از دست یافتن به آینده‌ای قابل تحمل و ارزشمند، بستری برای خشونت‌طلبی است و این همان بلایی است که خاورمیانه و بخش مهمی از جهان گرفتار آن آمدند خودبرتربینی در مقیاس ملی و بین‌المللی و تقسیم کشورها به خودی و غیرخودی خود به خود زمینه‌ساز فرهنگ خشونت و گسترش ناامنی در ابعاد بین‌المللی است، سایر انواع خشونت‌های ساختاری همچون تحریم و تهدید، ناقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، چالشی جدی برای امنیت در نظام بین‌الملل است.
رئیس‌جمهوری در ادامه ۱۰ پیشنهاد را برای مبارزه فوری با تروریسم و افراطی‌گری جاری در منطقه و جهان اعلام کرد.
رئیس‌جمهوری در نخستین پیشنهاد خود در این عرصه گفت: کشورهایی که به شکل‌گرفتن تروریسم در این منطقه کمک کرده‌اند، سازماندهی و تأمین مالی کرده‌اند، به صراحت از تروریست‌ها اعلام برائت کرده و تأمین مالی مستقیم و غیرمستقیم خود را قطع کنند و در جهت مبارزه با تروریسم با کشورهای قربانی همکاری کرده و به آنها کمک‌های مالی، اطلاعاتی و نظامی کنند.
کشورهای عراق و سوریه متحمل تلفات و صدمات جانی و مالی بی‌سابقه‌‌ای شدند و کشورهایی که مسبب این صدمات بی‌شمار شده‌اند، لازم است وظیفه تأمین مالی برای جبران خسارت وارده را برعهده گیرند.
«ضرورت کمک بین‌المللی برای بازسازی خانه‌های ویران‌شده اماکن مذهبی تخریب‌شده و تأسیسات زیرساختی نابودشده در اثر اقدامات تروریستی و خسارات ناشی از عملیات نظامی مقابله با آن»، «تأسیس صندوق بین‌المللی، اشتغال‌زایی و توسعه برای کمک به رشد سرمایه‌گذاری در کشورهای قربانی تروریسم بین‌المللی»، «همکاری منطقه‌ای برای اصلاح نظام آموزش و پرورش عمومی و مدارس دینی در جهت مقابله با تفسیرهای افراطی، تکفیری و خشونت‌آمیز از آموزه‌های مذهبی و معرفی حقیقت اسلام رحمانی به جهان» و «همکاری منطقه‌ای میان کشورهای جدی در مبارزه با تروریسم درخصوص تبادل اطلاعاتی» از دیگر پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهوری در این کنفرانس بود.
رئیس‌جمهوری در تشریح ششمین پیشنهاد خود گفت: لازم است رسانه‌های ملی و بین‌المللی، نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی در مورد تهدیدات تروریست‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده از خیل بیکار و به حاشیه رانده‌شده برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.
ضرورت همکاری جهانی برای مقابله با سوءاستفاده تروریست‌ها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، ایجاد مانع در مسیر ترانزیت تروریست و تقویت مکانیسم‌های ضروری در این عرصه و اعلام و
 نام گذاری روز ۱۸ دسامبر که سالروز تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در ‌سال ۱۳۹۳ است به‌عنوان روز جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری از دیگر پیشنهادهای   رئیس‌جمهوری بود.
روحانی همچنین تصریح کرد: تلاش جامعه بین‌المللی برای اصلاحات در سازمان ملل به‌ویژه شورای امنیت و کاربرد حق وتو که در موارد جدی تهدید صلح و امنیت بین‌المللی، عملاً سازمان ملل را فلج کرده است تاکنون با موفقیت چندانی روبه‌رو نبوده است.
رئیس‌جمهوری گفت: عدم کارایی شورای امنیت در موارد جدی تهدید صلح و امنیت بین‌المللی، موجب تشویق متجاوز از یک طرف و سرخوردگی قربانیان و زمینه‌ساز اقدامات خشونت‌آمیز آنها از طرف دیگر شده است. شایسته است روند این اصلاحات و بازپروری سازمان ملل از فلج‌های ادواری که گریبانگیرش می‌شود با اراده و استدلال قوی‌تر از جانب جامعه بین‌المللی پیگیری شود.
روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که کنفرانس تهران بتواند در پرتو هم‌اندیشی جدی و حصول تفاهم، رهنمودها و پیشنهادهای موثر و عملی، در جهت اعتلای فرهنگ صلح و مدارا، مبارزه با خشونت و افراطی‌گری ارایه کند.


تعداد بازدید :  73