شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
شیشه عمر سیتی، رم و زسکا در دست زمان
معادله 3 مجهولی

شهروند| برای بچه‌هایی که روزی در فوتبال کوچه و خیابان، احتمالات پیروزی شخصی در ضربات پنالتی را با فریاد به گوش بقیه می‌رسانند، بهترین فرصت برای زمزمه‌ کردن احتمالات صعود یا حذف منچسترسیتی، رم و زسکا مسکو به وجود آمده است. پیچیده‌ترین معادله مرحله گروهی لیگ قهرمانان، امشب در پایان 90 و چند دقیقه بازی دور ششم این رقابت‌ها بین رم میزبان و منچسترسیتی حل می‌شود. این معادله البته 3 مجهولی است و مجهول سوم هم اتفاقا از کشور ادیب‌پرور کم‌اعتنا به ریاضیاتی به نام روسیه می‌آید‍.
احتمالات صعود
 هر 3 تیم زسکا، رم و سیتی 5 امتیازی هستند و چون بازی رفت سیتی و رم، با نتیجه یک بر یک خاتمه یافت، هر نوع تساوی بالاتر از یک بر یک، صعود سیتی را در پی دارد؛ البته اگر زسکا مقابل بایرن از پیش صعود کرده مغلوب شود. رم در صورت برتری تحت هر شرایطی صعود می‌کند چون حتی در صورت پیروزی زسکا بر بایرن به دلیل برتری در نتایج رودررو، تحت هر شرایطی، اوضاعی بهتر از روس‌ها دارد. سیتی حتی اگر ببرد هم یک دغدغه کوچک دارد؛ دغدغه پیروزی زسکا. تیم روسی در بازی رودررو شرایط بهتری نسبت به سیتی دارد پس آبی‌های منچستر برخلاف رم باید به شکست نخوردن بایرن امید داشته باشند. اگر زسکا به بایرن ببازد، معادله به ساده‌ترین شیوه ممکن حل می‌شود. در این صورت در جدال رم و سیتی، تساوی بدون گل حکم به صعود رم می‌دهد و تساوی پرگل‌تر از یک بریک هم کامیابی نهایی سیتی را رقم می‌زند. تساوی زسکا، برنده جدال رم و سیتی را به دور بعد می‌رساند اما اگر زسکا مساوی کند و رم هم یک تساوی بدون گل به دست بیاورد، قرمز و زردها به دلیل برتری در بازی‌های رودررو نسبت به هر 2تیم مدعی صعود، راهی دور بعد می‌شوند. تساوی زسکا و هر نوع تساوی گل‌دار در دیگر بازی همزمان، پای پارامترهای دیگر برای تعیین صعودکننده را وسط می‌کشد.
از دریچه آمار
* رم در فینال فصل 1984-1983 جام باشگاه‌های اروپا در ضربات پنالتی بازی خانگی مغلوب لیورپول شد و تنها حضور در فینال معتبرترین جام باشگاهی اروپا را توام با شکست دید./ * سیتی یک و رم 6 بار از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کرده اند./ * رم هر 3 مسابقه اخیر خانگی اروپایی مقابل تیم‌های انگلیسی را برده است.
/ * تیم پیگرینی در هیچ یک از رویارویی قبلی در خانه تیم‌های ایتالیایی پیروز نشده و فقط 2 تساوی به دست آورده است.
سایر بازی‌ها
گروه پنجم: بایرن - زسکا مسکو/ گروه ششم: آژاکس - آپوئل، بارسلونا - پاری سن ژرمن/ گروه هفتم: چلسی - اسپورتینگ، ماریبور - شالکه/ گروه هشتم: بیلبائو - باته، پورتو - شاختار
* تاکنون صعود بایرن، بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، چلسی، پورتو و شاختار از گروه‌های 5 تا 8 قطعی شده است.


تعداد بازدید :  119