شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

اذعان آمریکا بر پایبندی ایران به تعهداتش
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد: ایران به تمام تعهداتش طبق برنامه اقدام مشترک عمل کرده است. به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به گزارشی که در آن ادعا شده بود ایران به تعهداتش طبق توافق اولیه ژنو و محدودیت‌های سازمان ملل عمل نمی‌کند، گفت: اجازه دهید کاملاً شفاف باشم، ایران به تمام تعهداتش طبق برنامه اقدام مشترک عمل کرده است و ما همچنان این را باور داریم. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ادامه داد: من این گزارش را که درباره تهیه قطعات رآکتور آب سنگین اراک توسط ایران است دیده‌ام، اما این یک موضوع جدید نیست. ما رایزنی‌هایی با سازمان ملل و سازمان‌های دیگر درباره نگرانی‌هایمان داریم که به خاطر همین نگرانی‌ها تحریم‌هایی را اعمال کردیم. اما من تأکید می‌کنم که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده است و من نمی‌توانم جزییات بیشتری درباره گفت‌وگوهایمان با سازمان ملل ارایه دهم.
براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا جن ساکی تصریح کرد: ایرانی‌ها بارها تکرار کرده‌اند که گام‌هایی را برای پیشبرد برنامه‌شان برداشته‌اند و این دلیل اهمیت برنامه اقدام مشترک است چون موجب شده تا پیشرفت برنامه هسته‌ای آنها کند شده و بخش‌هایی از این برنامه به حالت تعلیق درآید. وی افزود: واضح است که نه‌تنها آمریکا بلکه ابزارهای بین‌المللی دیگری درحال نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتشان هستند و اگر تقلبی صورت می‌گرفت ما درباره آن گفت‌وگو   می‌کردیم.

لاوروف:  مسکو از بهبود روابط تهران-واشنگتن حمایت می‌کند
وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو از هر تلاشی که منجر به حصول یک توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 شود استقبال می‌کند. به گزارش ایسنا سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: مسکو از هر گامی که به دستیابی به یک توافق جامع درخصوص برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز تهران کمک کند استقبال می‌کند. او افزود: روسیه از عادی‌سازی روابط میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند. دیدگاه ما این است که زمان یک گفت‌وگوی سیاسی کامل میان تهران و واشنگتن درباره مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای رسیده است. وی تصریح کرد: ما بر این باوریم که بهبود روابط میان دو کشور می‌تواند به افزایش ثبات در منطقه خاورمیانه و فرای آن به علاوه حل مسأله پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و افزایش تأثیر مبارزه علیه تروریسم جهانی و تهدید مواد مخدر کمک کند.

کمالوندی:  خرید تجهیزات برای رآکتور اراک خلاف تعهدات ایران نیست
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: چنانچه ایران برای رآکتور اراک تجهیزاتی خریداری کرده باشد خلاف تعهدات ایران در چارچوب برنامه اقدام مشترک نیست. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در جمع خبرنگاران درباره اخبار منتشرشده مبنی بر خرید برخی تجهیزات برای رآکتور تحقیقاتی اراک از سوی ایران، گفت: براساس آن چیزی که در خبرها آمده نقض برنامه اقدام مشترک از سوی ایران نیست چرا که براساس این برنامه چه در دوره شش‌ماهه نخست اجرای آن و چه در دو دوره تمدید ایران تعهد داده است که تجهیزات عمده نصب نشود. وی ادامه داد: این‌که خریدی از سوی ایران صورت گرفته است اطلاعی ندارم اما اگر هم تجهیزاتی خریداری شده باشد خلاف تعهدات ما در توافق ژنو نیست. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان مذاکرات ایران و 1+5، گفت: مذاکرات از هفته‌ آینده در سطح کارشناسی همکاران ما و وزارت خارجه با 1+5 آغاز می‌شود و در هفته‌های آینده در سطوح مختلف ادامه می‌یابد. وی همچنین درباره مذاکرات فنی ایران و آژانس گفت:  ارتباطات ما و رایزنی‌هایمان ادامه دارد و بازرسان هم مرتب می‌آیند و می‌روند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال خاطرنشان کرد:  همکاری‌های ما با آژانس برای موضوعات جدید فعلا متوقف شده و طرح موضوعات جدید منوط به نهایی شدن دو موضوع باقیمانده از مرحله سوم همکاری‌هاست که یکی از آنها مربوط به انفجارات قوی در مریوان است. همان‌طور که نماینده ایران در آژانس اعلام کرد آژانس باید محل دقیق مورد نظرش در منطقه مریوان را به ما بگوید و ما منتظر این اعلام آژانس هستیم چرا که این منطقه دارای دو‌هزار کیلومتر مساحت است و باید نقطه مورد نظر آژانس به‌طور دقیق مشخص شود. کمالوندی درباره دیگر موضوع باقیمانده گفت: البته بر سر این موضوع اختلافی نیست بلکه ایران اشکالات جدی را به مدارک ارایه‌شده در رابطه با برخی اسامی مورد نظر در این مدارک وارد دانسته است. اسامی که ارایه شده به نظر می‌آید جعلی است و ایرانی نیستند بلکه با تلفظ‌هایی صهیونیستی نوشته شده‌اند بنابراین اشکالات زیادی دارد و باید این موضوع برای ایران مشخص شود که مدارک جعلی نباشد.


تعداد بازدید :  54