شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
رئیس سازمان انرژی اتمی:
امکان رسیدن به توافق هسته‌ای زیاد است

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای خود حکمت، انعطاف و عقلانیت را به کار گرفته است، گفت: امکان رسیدن به توافق جامع زیاد است. به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز سه‌شنبه در حاشیه کنفرانس جهان علیه خشونت و افراط‌گری در جمع خبرنگاران افزود: روند حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برخلاف تأثیری که ایجاد کرده بودند که ما اهل مذاکره نیستیم و لجاجت می‌کنیم، نشان داد که ما اهل مذاکره‌ایم و تا جایی که امکان داشت انعطاف لازم را به خرج  دادیم.
وی ادامه داد: افکار عمومی نسبت به جمهوری اسلامی ایران روشن شده و اگر به تفاهم نرسیم همه می‌دانند که مقصر کیست.  ما با افکار عمومی اتمام‌حجت کردیم که تمام مسیرهای ممکن را طی کرده‌ایم اما ظاهرا طرف مقابل علاقه‌مند نیست.
صالحی اضافه کرد: برای طرف مقابل راهی جز تفاهم نمانده است.  ما به دنبال توافق برد - برد هستیم و اینطور نیست که بخواهیم تمام امتیازات را بگیریم و طرف مقابل برای افکار عمومی حرفی نداشته باشد. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که وارد جزییات موارد مذاکره نمی‌شوم، گفت: در حال حاضر موضوع غنی‌سازی، آب سنگین، تحریم‌ها و فردو مطرح است که در این زمینه‌ها به هم نزدیک شده‌ایم.
صالحی تصریح کرد: برخی از موضوعات بسته‌شده است و به برخی موضوعات دیگر نیز از نظر فنی و حقوقی کاملا نزدیک شده‌ایم اما برای رسیدن به یک توافق اراده سیاسی لازم است. وی خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل این اراده را داشته باشد، احتمال رسیدن به توافق زیاد است. این اراده از طرف ما کاملا وجود دارد. از روز اول هم اعلام کرده‌ایم که نمی‌خواهیم به دنبال مذاکره برای مذاکره باشیم. صالحی اظهار امیدواری کرد: باتوجه به تفاهم‌های زیاد در ابعاد فنی و حقوقی و با اراده سیاسی می‌توانیم موضوع را تمام کنیم.  رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که اختلافات سیاسی در آمریکا وجود دارد، گفت: فشار لابی‌های صهیونیستی به وضوح مشاهده می‌شود. نتانیاهو هم رسما اعلام کرده که ما نگذاشتیم این مذاکرات به نتیجه برسد و کری هم گفته است که مذاکرات را با اسراییل هماهنگ می‌کنیم. صالحی تصریح کرد: بنابراین طبیعی است رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد این موضوع حل شود تا به‌عنوان اهرم فشار به جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. وی در عین حال خاطرنشان کرد:  البته موقعیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که اگر موضوع حل نشود، چیزی را از دست نداده است. وی با بیان این‌که ساختمان تحریم‌ها ترک خورده است و دیگر همچون سابق نیست، افزود:  تجربیات ما بیشتر شده و روش‌های مختلفی را پیش‌رو داریم که براساس آن تحریم را کمتر کرده و امور تجاری را در حد مقدورات به پیش ببریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: برداشت شخصی من این است که اوباما و کری علاقه‌مند به حل موضوع هستند اما دیگران نمی‌خواهند این موضوع حل شود چرا که اگر مذاکرات به نتیجه برسد برای اوباما پیروزی بزرگی خواهد بود و او را در زمره روسای‌جمهوری مشهور آمریکا قرار خواهد داد. صالحی تأکید کرد:  ایران تلاش می‌کند تا مذاکرات به نتیجه برسد و آمریکایی‌ها باید از این فرصت استفاده کنند چرا که ممکن است این فرصت دیگر پیش نیاید. وی با یادآوری تعلیق دو و نیم ساله فعالیت‌های هسته‌ای در سال‌های گذشته افزود: بعد از تعلیق داوطلبانه ما طرف مقابل بدقولی کرد و ما کار را شروع کردیم که الان به 20‌هزار سانتریفیوژ    رسیده‌ایم.
صالحی همچنین درباره تزریق گاز UF6 به IR8 هم گفت: ما حدود 20‌هزار سانتریفیوژ داشتیم که قریب به 9‌هزار سانتریفیوژ آن را گاز تزریق نکرده‌ایم. وی تأکید کرد تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید را نداریم.


تعداد بازدید :  52