شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
نهر بلوار کشاورز، آبنما می‌شود
فضای سبز و شکل فیزیکی بلوار تغییری نخواهد کرد، سطح آن بالا می‌آید تا آب زلال و شفاف در آن جاری شود

شهروند| سال‌های دور و درازی است که بلوار برای تهرانی‌ها معنایش کشاورز است با نهری که همیشه در میان آن جریان داشته. نهری که از کرج می‌آمد و در میان تهرانی‌ها، به همین نام هم معروف شد(آب کرج)، اما چند سالی می‌شود، دیگر نهر کرج، نهر نیست. راهش بسته شده و تنها مخزنی است که با آب چاه برای آبیاری فضای سبز بلوار پر می‌شود؛ مخزنی که جریان ندارد و راکد ماندن آب در آن، بوی نامطبوعی به راه انداخته است.
حالا پس از سال‌ها، قرار است نهر کرج با تهران خداحافظی کند. قرار است آبنما شود و تغییرات بسیاری را به خود ببیند. این خبر را شهردار منطقه 6 تهران می‌دهد. عظیم بابایی با اشاره به این‌که طرح مطالعاتی ساماندهی بلوار کشاورز به پایان رسیده و این پروژه در دو فاز به اجرا درخواهد آمد، می‌گوید: «ساماندهی بلوار کشاورز یکی از طرح‌هایی است که شهرداری منطقه مدت‌ها روی آن کار کرد و هم اکنون به مرحله اجرایی رسیده است.»
او با بیان این‌که در میانه این بلوار نهری وجود دارد که به نهر کرج شهرت داشته است، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر آن نهر روان وجود ندارد. بنابراین این بلوار شرایط نامناسبی پیدا کرده و محلی برای زندگی حیوانات موذی شده است. به همین دلیل شهرداری ساماندهی این محور را در دستور کار خود قرار داده است.»
 طبق طرحی که شهرداری منطقه 6 برای بلوار کشاورز دارد، سطح بلوار بالا می‌آید و کانال آب به آبنما تبدیل می‌شود. بابایی دراین‌باره می‌گوید: «طبق مطالعات صورت‌گرفته و طرح نهایی، قرار است که سطح بلوار را بالا بیاوریم و این فضا را تبدیل به آبنما کنیم. همچنین المان‌ها و پیاده‌راه این محدوده تغییر قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و شهروندان می‌توانند از این فضا بهره ببرند. سبک نورپردازی و پیاده‌روهای بلوار هم تغییر خواهند کرد. این طرح به احتمال زیاد در دو فاز اجرا می‌شود و‌ درصدد هستیم که فاز نخست را امسال اجرایی کنیم.»
بالا آمدن سطح کانال میانی بلوار به پر شدن نهر کرج معنا شد و بسیاری را نگران کرد که مکان بسیاری از خاطرات دور و دراز تهرانی‌ها زیر خاک برود و دیگر از نهر و آبی که در بلوار جاری بود، خبری نباشد. اما معاون عمرانی شهرداری منطقه 6، دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «نهر کرج پر نمی‌شود. سطح آن بالا می‌آید تا آب زلال و شفاف در آن جاری شود.»
رامین حسینی‌نژاد با اشاره به این‌که کانال بلوار کشاورز، حکم مخزن آبی را پیدا کرده که آب چاه برای آبیاری فضای سبز بلوار در آن ذخیره می‌شود، ادامه می‌دهد: «کانال نه ورودی دارد و نه خروجی. آبی که داخل آن است راکد مانده و کف کانال به لجنزار تبدیل شده است. از نظر بصری منظره خوبی ندارد و بوی نامطبوعی هم پیدا کرده است. به همین دلیل باید ساماندهی شود.»
او یادآوری می‌کند: «برای ساماندهی بلوار از مردم نظرسنجی شده و نظرات موافق ساماندهی آن بوده است.»  معاون عمرانی شهرداری منطقه 6، درباره این‌که گفته می‌شود با هزینه‌ای کمتر می‌شد آب را در کانال به جریان انداخت و ظاهر قدیمی بلوار را که برای تهرانی‌ها بسیار ارزشمند است حفظ کرد، می‌گوید: «در قدیم آب کانال از کرج می‌آمد و در طول بلوار جاری بود اما اکنون، کانال از بلوار کشاورز به بعد قطع شده و دیگر کانالی وجود ندارد تا آب امکان جریان پیدا کردن داشته باشد. آبی که الان در کانال است آب جاری نیست، آب چاه است که در کانال ذخیره شده. با اجرای طرح ساماندهی، تغییری نخواهد کرد، فقط کانال یا نهر قدیمی آن به آبنما تبدیل شده و پیاده‌روها ساماندهی می‌شود. در این طرح فضای سبز و شکل فیزیکی بلوار هیچ تغییری نخواهد کرد.»  او درباره آبنمایی که قرار است جایگزین کانال شود، هم توضیح می‌دهد: «قرار است از آبنمای سنتی قدیمی ایرانی که در اصفهان بسیار به چشم می‌خورد، در آبنمای بلوار استفاده شود؛ فواره‌های کوچکی که شکل آبنماهای سنتی قدیمی ایرانی را دارند و آب شفاف و زلال را در کانال بلوار کشاورز جاری می‌کنند.»


تعداد بازدید :  518