شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
خبر

خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری می‌شود
خطای انسانی در بانک خون بیمارستان‌ها و آمار بالای واکنش‌های آلرژیک و عوارض تزریق خون
شهروند|«خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری می‌شود.» این را مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اعلام می‌کند. زمزمه‌های فروش خون مدتی است که از سوی مسئولان سازمان انتقال خون، شنیده می‌شود. حالا با اعلام تعرفه‌گذاری خون و فرآورده‌های آن، علی‌اکبر پورفتح‌اله به صورت رسمی از فروش خون خبر داد. او در توضیح این موضوع تأکید کرد که: «خون به‌عنوان یکی از کالاهای رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که این موضوع مشکلات جدی به‌وجود آورده، همین هم سبب شد تا در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، تعرفه‌گذاری خون و فرآورده‌های خونی در دستور کار قرار گیرد.» مدیرعامل سازمان انتقال خون، در توضیح این موضوع گفت: « هزینه‌های عوارض خون پنج برابر هزینه‌های تولید آن است که با این تعرفه‌گذاری، هزینه‌های آن به سازمان انتقال خون داده می‌شود.» به گفته او، با مدیریت خون بیمار، هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و به اقتصاد سازمان انتقال خون کمک می‌کند. پورفتح‌اله، در ادامه به راهکارهای کاهش مصرف بی‌رویه خون در کشور اشاره کرد.« استفاده از خونِ خود بیمار هنگام جراحی، قطع داروهای رقیق‌کننده خون مدتی قبل از عمل، موکول کردن جراحی به زمانی که کم خونی بیمار بهبود یافته باشد و مدیریت خونریزی بیمار هنگام عمل جراحی، از راهکارهایی است که امروزه می‌تواند مصرف بی‌رویه خون را کاهش دهد.» او ادامه داد: « در میان کشورهایی که بیشترین مصرف آلبومین را دارند ایران رتبه هشتم را دارد و ایتالیا بیشترین مصرف را داشته است به‌طوری که در کشور به ازای
 هر‌ هزار جمعیت 118 گرم آلبومین مصرف می‌شود.» علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم در این سمینار حضور داشت، او نهادینه‌شدن مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌ها را ضروری خواند. او با انتقاد از این‌که فارغ‌التحصیلان پزشکی کمتر با مصرف خون و شاخص‌های آن آشنا هستند، افزود: « مصرف خون بیمار قبل از عمل هم باید ذخیره شود تا پس از عمل به مصرف خود او برسد. این اقدام واکنش‌های منفی ناشی از تزریق خون را به خاطر تطابق کامل ویژگی‌های خون با بیمار به حداقل می‌رساند.»
رئیس سازمان نظام پزشکی از کم خونی در میان جوانان خبر داد.« اگر فردی مبتلا به
 کم خونی، عمل جراحی انتخابی در پیش داشته باشد، می‌توان کم خونی او را قبل از جراحی اصلاح کرد. این کار به تسریع بهبودی او و ترمیم زخم‌هایش نیز کمک می‌کند.» او تدوین سیاست‌های عمومی چون غنی‌سازی مواد غذایی با آهن را ضروری دانست.«با توجه به تبحر جامعه پزشکی در انجام اعمال جراحی، فرهنگ استفاده از مداخلات پزشکی کم تهاجمی باید ترویج شود.» به گفته او راهنمای بالینی مصرف خون ظرف یکی، دو ماه آینده نهایی می‌شود و وضع فرایند خون در بیمارستان‌ها   قابل پایش می‌شود.
آمار بالای واکنش‌های آلرژیک و عوارض تزریق خون
در ادامه این سمینار، سیما ذوالفقاری دبیر علمی سمینار مدیریت خون بیمار به مشکلات مصرف خون در بیمارستان‌ها اشاره کرد.«متاسفانه مشکلات زیادی در سطح بیمارستان‌ها از ابتدای ورود خون تا انتقال آن به سمت مراکز درمانی و مصرف وجود دارند البته این خطاها در همه جای دنیا دیده می‌شود اما در کشور ما به مراتب بیشتر است و باید از وقوع مجدد آن جلوگیری کرد.» او آمار عوارض ناشی از تزریق خون را هم یادآور شد.« براساس آمارهای موجود در کشور سالانه تعداد زیادی از دریافت‌کنندگان خون دچار عوارض ناشی از تزریق خون می‌شوند این عوارض که اغلب واکنش‌های آلرژیک، واکنش‌های تب‌دار و خطرناک و تهدیدکننده هستند به دلیل تزریق خون نامتجانس و خطاهای انسانی در بانک خون بیمارستان و بر بالین بیمار رخ می‌دهد.» به گفته عضو هیأت‌مدیره انجمن علمی انتقال خون ایران، لازم است قبل از جراحی وضع انعقادی بیمار بررسی و در صورت نیاز درمان شود. درمان کم‌خونی بیمار قبل از عمل جراحی با استفاده از مکمل‌ها، قطع داروی ضدانعقاد خون قبل از جراحی و حفظ دمای نرمال بدن که باعث کاهش هدر رفت خون می‌شود از روش‌هایی است که برای مدیریت مصرف خون استفاده می‌شود.

 


تعداد بازدید :  120