شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
هر روز با داوطلبان در هفته داوطلبان
کارگران و زنان داوطلب در صفوف نوع‌دوستی در آرامش و حادثه

5 دسامبر برابر با 14 آذر، «روز جهانی داوطلبان» بود. در ایران هم به احترام داوطلبان، از 14 آذر تا 21 آذر به نام هفته داوطلبان نامگذاری شده است و سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برنامه‌های مختلفی را در این هفته برگزار می‌کند. کلیه اعضا و داوطلبان در چهار گروه «حمایت»، «هدایت»، «مهارت» و «مشارکت» دسته‌بندی می‌شوند. در هفته داوطلبان تلاش کردیم در چند شماره با معرفی کامل هر گروه، علاقه‌مندان به داوطلبی و فعالیت‌های داوطلبانه را راهنمایی کنیم تا براساس توانایی مالی، تحصیلی، علمی، مهارتی و... بتوانند داوطلب جمعیت هلال‌احمر شوند و لذت حضور در فعالیت خداپسندانه را تجربه کنند.
گروه مشارکت
داوطلبان گروه «‌مهارت» داوطلبانی هستند که با توجه به فرصت کافی، تجربه و توانایی‌هایشان،
به صورت موقت یا مستمر، علاقه‌مند به حضور و مشارکت در اجرای برنامه‌ها، فعالیت‌ها و انجام وظایف اجرایی، امدادی و عام‌المنفعه در مواقع مختلف و براساس نیازهای جمعیت هلال‌احمر هستند.هنرمندان تمامی رشته‌ها، ورزشکاران، طلاب، مشاغل پشتیبانی، تدارکاتی و خدماتی، رانندگان خودروهای سنگین و سبک، تعمیرکاران خودروهای سنگین و سبک، مهارت‌های امور چاپ، طراحی، گرافیک و... در این گروه سازماندهی می‌شوند.خط‌مشی گروه مشاركت در اقدامات و فعاليت‌هاي تخصصي در راستاي ارایه خدمات به نيازمندان و آسيب‌ديدگان از حوادث است.
تیم‌ها
داوطلبان گروه مشارکت شامل تیم‌های «فرهنگی و هنری»، «ورزشی»، «طلاب»، «زنان خانه‌دار»، «کارگران»، «تدارکات» و «ترابری» هستند.
هنرمندان: دعوت از مردم
در گروه فرهنگی و هنری كليه هنرمندان ازجمله سينماگران، خطاطان، نقاشان، گروه‌هاي موسيقي، مربيان قرآني و تربيتي حضور دارند. هنرمندان داوطلب در زمان عادی به منظور ترويج فعاليت‌ها و خدمات جمعيت هلال‌احمر، فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري انجام می‌دهند. با بخش‌هاي اجرايي و اداري جمعيت هلال‌احمر داوطلبانه همكاري می‌کنند. در فعاليت‌هاي جذب نيروي انساني و منابع داوطلبي مشاركت می‌کنند. در برنامه‌هاي حمايت رواني و آموزشي جمعيت هلال‌احمر و اجراي فراخوا‌ن‌هاي جذب كمك‌هاي مردمي مشارکت می‌کنند.فعالیت هنرمندان داوطلب در زمان حادثه شامل مشاركت در فراخوان‌هاي عمومي و تخصصي با توجه به وسعت صدمات ناشي از حادثه، مشاركت در جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي و جلب مشاركت‌هاي عمومي با حضور در پايگاه‌هاي جمع‌آوري، انجام مصاحبه و اطلاع‌رساني رسانه‌اي و دعوت از عموم مردم جهت كمك به آسيب‌ديدگان از حوادث است.
ورزشکاران: جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي
در تیم ورزشی كليه ورزشكاران و مربيان ورزشي از رشته‌هاي مختلف حضور دارند. ورزشکاران و مربیان داوطلب در زمان عادی در برنامه‌هاي ترويج فرهنگ داوطلبي از جمعيت هلال‌احمر حمایت می‌کنند. با بخش‌هاي اجرايي و اداري جمعيت هلال‌احمر همکاری داوطلبانه دارند و در اجراي پروژه‌ها و طر‌ح‌هاي داوطلبي نیز همکاری می‌کنند. این ورزشکاران و مربیان در زمان حادثه در امدادرساني به مناطق آسيب‌ديده همکاری می‌کنند. آنان در برنامه‌هاي حمايت رواني آسيب‌ديدگان، برنامه‌هاي آموزشي جمعيت هلال‌احمر، جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي و جلب مشارکت‌های عمومی در پایگاه‌های جمع‌آوری مشارکت می‌کنند. مصاحبه، اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و دعوت از عموم مردم به منظور کمک به آسیب‌دیدگان از دیگر وظایف هنرمندان در زمان حوادث است.
طلاب: ترويج فرهنگ وقف
در تیم طلاب، فارغ‌التحصيلان حوزه‌هاي علميه سراسر كشور و طلاب فعالیت می‌کنند. طلاب و فارغ‌التحصيلان حوزه‌هاي علميه که داوطلب جمعیت هلال‌احمر هستند در زمان‌های عادی در فعاليت‌هاي فرهنگي و آموزشي جمعيت هلال‌احمر، ترويج فرهنگ وقف و انجام امور خیریه جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کنند. با بخش‌هاي اجرايي و اداري جمعيت هلال‌احمر نیز داوطلبانه همکاری می‌کنند. در زمان حادثه در فعاليت‌هاي امدادي جمعيت هلال‌احمر در مناطق آسيب‌ديده همکاری می‌کنند و ضمن حمايت‌هاي رواني و پاسخگويي به مسائل شرعي، به دفن شرعيِ جان‌باختگان ناشي از حوادث و سوانح کمک می‌کنند.
زنان خانه‌دار: امدادرساني به بانوان
در تیم زنان خانه‌دار داوطلب كليه بانوان خانه‌دار عضو يا داوطلب جمعيت هلال‌احمر فعالیت می‌کنند. این بانوان در زمان عادی از نيازمندان حمایت می‌کنند و در اجراي پروژه‌ها، فعاليت‌هاي مردمي، حمايت از زنان نياز مند، بدسرپرست يا بي‌سرپرست مشارکت خود را نشان می‌دهند. در زمان حادثه نیز زنان خانه‌دار داوطلب جمعیت هلال‌احمر در فعاليت‌هاي امدادي و به‌ويژه امدادرساني به بانوان آسيب‌ديده همکاری می‌کنند و در جمع‌آوري و انتقال كمك‌هاي مردمي، ترويج و فضاسازي در راستاي تهييج فرهنگ عمومي جامعه در راستاي كمك به همنوع کمک می‌کنند.
کارگران: کمک در جمع‌آوري كمك‌ها
در تیم کارگران کلیه کارگران شاغل در صنایع و موسسه‌های خدمات تولیدی و... حضور دارند. کارگران زحمتکش و داوطلب در زمان حادثه در فعاليت‌هاي امدادي، كمك به جمع‌آوري و انتقال كمك‌هاي مردمي، حمايت از نيازمندان و مشاركت در اجراي پروژ‌ه‌ها و فعاليت‌هاي مردمي با جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کنند. آنان در زمان حوادث در امدادرساني به مناطق آسيب‌ديده همکاری می‌کنند. با حضور در پايگاه‌هاي جمع‌آوري در جذب كمك‌هاي مردمي و جلب مشاركت‌هاي عمومي مشارکت می‌کنند.
تدارکات: توزيع كمك‌ها ميان حادثه‌ديدگان
در تیم تدارکات، داوطلبانی سازماندهی شده‌اند که براي انجام فعاليت‌هاي مشاركتي اعلام آمادگي كرد‌ه‌اند و از تخصص امداد و نجات برخوردار نيستند. اعضای این تیم در زمان‌های عادی همكاري داوطلبانه با بخش‌هاي اجرايي و اداري جمعيت هلال‌احمر دارند. در اجراي پروژه‌ها و فعاليت‌هاي خيريه جمعيت هلال‌احمر و جمع‌آوري اعانات مشاركت می‌کنند. در زمان حادثه نیز داوطلبان تیم تدارکات در کلیه مراحل فراخوان‌هاي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي، توزيع كمك‌ها و اعانات ميان حادثه‌ديدگان مشارکت می‌کنند.
ترابری: حمل‌ونقل کمک‌ها
در تیم ترابری كليه رانندگان و داوطلباني حضور دارند كه دارای مهارت‌هاي امور نقليه هستند يا وسايط نقليه خود را به مشاركت مي‌گذارند. این داوطلبان در زمان‌های عادی همكاري داوطلبانه با بخش‌هاي اجرايي و اداري جمعيت هلال‌احمر دارند. در اجراي پروژه‌هاي داوطلبانه مشاركت می‌کنند و برای انتقال داوطلبان در فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سازماني کمک می‌کنند. در زمان حادثه در جلب مشاركت‌هاي عمومي همکاری می‌کنند. در ترابري و حمل‌ونقل كالاها و اقلام اهدايي مردم به مناطق آسيب‌ديده کمک می‌کنند. با حضور در مناطق حادثه‌ديده فعاليت‌هاي ترابري و امدادي را انجام می‌دهند و داوطلبان را به مناطق حادثه‌ديده منتقل می‌کنند.


تعداد بازدید :  40