شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
نماينده ولي‌فقيه در بازديد از روزنامه شهروند :
«شهروند» بازتاب‌دهنده مشكلات واقعي مردم است

حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر يحيي صالح‌نيا نماينده ولي‌فقيه در غرب تهران در بازديد از روزنامه شهروند ضمن تأكيد بر اهميت روزنامه‌نگاري اجتماعي و خلأ موجود در اين زمينه در فضاي نشريات مكتوب گفت: «در كشور ما متولي امور سياسي به وفور وجود دارد ولي كسي به فكر مشكلات مردم نيست و مسائل و مشكلات اجتماعي متولي ندارد. خوشبختانه روزنامه شهروند تا حد بسيار زيادي در پر كردن اين كمبود موفق عمل كرده است.»
امام جمعه دایم كن در ديدار از روزنامه شهروند با اشاره به جايگاه ويژه روزنامه اجتماعي كه بازتاب‌دهنده مشكلات و كاستي‌هاي زندگي مردم است، گفت: «متاسفانه مسائل سياسي در فضاي رسانه‌اي كشور به قدري پررنگ است كه خانواده‌هايي با دختران دم‌بخت و پسران فارغ‌التحصيل بيكار كه پدر خانواده هنوز هم مستاجر است، ديده نمي‌شوند. اين ديده نشدن باعث خواهد شد كه سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي براي حل اين مشكلات انجام نشود. صراحتا بايد گفت كه در حال حاضر عموم مردم زير چرخ‌دنده‌هاي سياست له مي‌شوند.»
او ادامه داد: «بسياري از مطالب سياسي كه در رسانه‌ها به آنها پرداخته مي‌شود، هيچ ثمره‌اي به‌جز اتلاف وقت و هدر رفتن انرژي ندارد. در بسياري از موارد ديده مي‌شود كه رسانه‌ها به دليل ورود به سياست بازي‌هاي جناح‌هاي مختلف از كاه كوه يا از كوه كاه مي‌سازند كه هيچ نتيجه‌اي براي مردم ندارد. من در عجبم كه چطور مشكلاتي مانند بخاري‌هاي نفتي در مدارس كشور ديده نمي‌شود.»
اين استاد اخلاق حوزه با اشاره به حجم بالاي اخبار سياسي در رسانه‌ها و تأثير آن گفت: «با ديدن اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها، سرويس‌هاي پيامكي و ديگر رسانه‌ها، ناخودآگاه اولويت‌هاي مردم را طور ديگري تعريف مي‌كنند و اين در حالي است كه مشكلات اصلي جامعه چيز ديگري است. پس نقش رسانه در اين بين بسيار مهم است. رسانه‌ها بايد درد مردم را ببينند و منعكس كنند.»
او ضمن اشاره به جايگاه والاي مردم در نظام فكري حضرت امام(ره) افزود: «اين مسأله بيانگر نقش و جايگاه ويژه مردم در نظام جمهوري اسلامي است. مردم ما بسيار نجيب هستند، از اول انقلاب تاكنون مشكلات و سختي‌هاي فراواني را تحمل كرده‌اند، تورم بالاي 40درصد در اواخر دولت گذشته را همين مردم با گوشت و پوست خود لمس كردند و خم به ابرو نياوردند. ما مردم بسيار خوبي داريم ولي بايد روي فرهنگ مردم كار كرد. ارتقاي فرهنگ عمومي مردم يكي از وظايف اصلي رسانه‌ها است كه روزنامه شهروند اين رسالت مهم را به خوبي برعهده گرفته است.»
عضو هيأت‌علمي دانشگاه پليس در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به نقش گروه‌هاي مرجع در بالا بردن مشاركت عمومي در ميان مردم گفت: «علما، روحانيون و رسانه‌ها به ويژه صداوسيما به‌عنوان گروه‌هاي مرجع بايد مردم را به سمت مشاركت در فعاليت‌هاي اجتماعي سوق دهند، درحال حاضر اكثريت جامعه نظاره گر هستند و اقليت مشاركت‌جو نيز نمي‌توانند به تنهايي پاسخگوي نيازهاي جامعه امروزي باشند.»
او افزود: «جابه‌جايي، كم‌كاري و تغيير گروه‌هاي مرجع باعث شده كه مردم جامعه نيز به سمت و سوي ديگري سوق پيدا كنند. وقتي الگوهاي داخلي در كمترين درد مردم سهيم نيستند، چگونه مي‌توان انتظار داشت مردم در فعاليت‌هاي اجتماعي مشاركت داشته باشند. متاسفانه الگوهاي جامعه ما در برخي موارد با مشكلات و ناهنجاري خود اثر سوء در جامعه دارد كه نمونه‌هاي آن در جامعه فراوان است.»
حجت‌الاسلام صالح‌نيا در پايان از بخش‌هاي مختلف روزنامه بازديد كرد و از نزديك در جريان تهيه و توليد محتواي روزنامه قرار گرفت.



تعداد بازدید :  54