شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
ساماندهی بازارچه‌های مرزی خوزستان جهت افزایش اشتغال مرزنشینان

مدیر بازارچه‌های مرزی خوزستان گفت: بازارچه‌های مرزی استان در جهت افزایش اشتغال مرزنشینان و جلوگیری از گرایش مردم به سمت‌وسوی قاچاق کالا و سوخت ساماندهی می‌شوند.
محمدرضا صفاییان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که 3 بازارچه مرزی رسمی در استان وجود دارد، عنوان‌کرد: بازارچه آبادان و چذابه فعال هستند و بازارچه اروندکنار در مرحله اخذ مجوز است.
وی افزود: در صورت بهره‌برداری از بازارچه مرزی اروندکنار حدود 500 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در مناطق حاشیه بازارچه ایجاد خواهد شد؛ با توجه به پتانسیل موجود در این بازارچه، بهره‌برداری از آن می‌تواند شرایط بسیار خوبی در جهت رشد و توسعه اقتصادی مرزنشینان فراهم کند.
مدیر بازارچه‌های مرزی خوزستان ادامه داد: هدف از ایجاد بازارچه‌های مرزی، افزایش توان مرزنشینان است تا درگیر فعالیت‌های اقتصادی شوند و از گرایش به سمت‌وسوی قاچاق کالا، سوخت و سایر معضلات موجود در مرزها جلوگیری شود.
صفایان تصریح‌ کرد:  درحال‌حاضر بازارچه چذابه به‌طور کامل فعال است و با توجه به پیشرفت و توسعه اخیر این بازارچه روزانه تا 800 کامیون کالا از طریق آن به عراق جابه‌جا می‌شود.
وی خاطرنشان‌ کرد: هم‌اکنون کارگروهی برای ساماندهی بازارچه چذابه تشکیل شده تا فرصت‌های موجود در این بازارچه را مورد بررسی قرار دهند و بحث ارتقای فعالیت‌های بازارچه مرزی، ازجمله ساختن اتاق ویژه تجار، رستوران‌، امکانات پارکینگ بزرگ و ساماندهی حمل‌ونقل را پیگیری کنند.
مدیر بازارچه‌های مرزی خوزستان اظهار کرد: بازارچه مرزی چذابه برای دشت‌آزادگان ظرفیت خوبی محسوب می‌شود که می‌تواند مشکل بیکاری دشت‌آزادگان را که بیشتر جمعیت آن در روستاها پراکنده است، حل کند.
صفاییان تصریح‌ کرد: احداث 2 مرکز درمانی در مرزهای رسمی کشور ما با عراق در مرز چذابه برنامه‌ریزی شده که با احداث این مراکز درمانی تعداد زیادی از بیماران عراقی که برای درمان به نقاط مختلف کشور مراجعه می‌کنند، در همان مراکز مرزی درمان شوند تا از این طریق ارزآوری بیشتری در زمینه‌های مختلف علاوه بر درمان نصیب استان شود.
وی گفت: بازارچه مرزی شلمچه نیز از بازارچه‌های استان است که زیر نظر سازمان منطقه آزاد اروند فعالیت می‌کند. برنامه داریم بازارچه جدیدی در جوار این بازارچه برای مرزنشینان احداث کنیم؛ فعال‌سازی بازارچه جدید در کنار بازارچه‌های قبلی می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی استان ایفا کند.
مدیر بازارچه‌های مرزی خوزستان افزود: در هندیجان پتانسیل بسیار خوبی تحت‌عنوان کالای همراه ملوان وجود دارد که می‌توان این کالاها را با راه‌اندازی یک بازارچه مرزی، عرضه کرد. از سوی دیگر با استفاده از بنادر هندیجان می‌توانیم کالای موردنیاز مردم را در هندیجان، ماهشهر، بندرامام و بهبهان تأمین کنیم و امتیازات حاصل از آن برای مردم آن منطقه باشد.
صفاییان تصریح‌ کرد: مرزنشینان قاعدتا می‌توانند از دو روش امرارمعاش کنند. یکی تعاونی‌های مرزنشین است که اکنون در تمام شهرستان‌های مرزی به وجود آمده و براساس قانون این تعاونی‌ها می‌توانند به‌طور مستقل فعالیت تجاری کنند.
وی خاطرنشان‌ کرد: تمام تلاش ما این است که صادرات محصولات غیرنفتی از لحاظ حجم و کیفیت را افزایش دهیم و در این زمینه عراق از بازارهای مهم ما است که از طریق آن بسیاری از کالاهای تولید داخل به فروش می‌رسد.
مدیر بازارچه‌های مرزی خوزستان اظهار کرد: قصد داریم یک نمایشگاه دایمی از کالاهای استان در بصره دایر کنیم تا توانمندی‌های استان به‌طور مستقیم در عراق به نمایش گذاشته شوند.
صفاییان گفت: بیشتر تلاش ما در توسعه بازارچه‌ها استفاده از پتانسیل بخش‌خصوصی است و حتی سعی می‌کنیم مدیریت بازارچه‌ها را به این بخش واگذار کنیم.


تعداد بازدید :  43