شماره ۴۴۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر
صفحه را ببند
بر آستان کتاب

سهم جوانان درتالیف 40‌هزار عنوان کتاب در 2‌سال گذشته
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جوانان با تالیف 40‌هزار عنوان کتاب در 2‌سال اخیر، سهم مهمی در تولید کتاب دارند که باید از این ظرفیت استفاده شود. دکتر سیدعباس صالحی یکشنبه 25آبان در همایش معرفی نویسندگان جوان برتر ادامه داد: علاوه‌بر حوزه تولید جوانان دارای استعدادهای بسیار در حوزه ایده‌های برتر توزیع و تبلیغ کتاب هستند که باید به این مقوله هم توجه جدی شود، زیرا اگر از حضور جوانان در حلقه‌های تولید تا مصرف کتاب استفاده کنیم موفق خواهیم بود. او تأکید کرد: دو مقوله کتاب و جوانی هر دو قابل توجه هستند؛ کتاب مهم‌ترین اختراع بشر و جوان استعداد متراکم بشر است که کشور ما هم از جمعیت جوان بهره بالایی دارد. صالحی به فعالیت‌های معاونت متبوعش اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف معاونت فرهنگی در زمان‌های مختلف نگاه هم‌افزایانه بوده است تا با کمک سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی دیگر در حوزه کتاب و نشر پیشرفت کنیم. این مقام مسئول اظهار کرد: در این زمینه هفته کتاب به ما کمک می‌کند و البته باید فعالیت‌های این هفته تداوم یابد و از ستاد و دبیرخانه فراتر رود تا در طول‌ سال به فرهنگ کتابخوانی اهتمام ویژه شود. معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت که چگونه با نگاه هم‌افزایی به جوانان در حوزه کتاب توجه بیشتری کرد و فرهنگ عمومی را ارتقا داد. برخی کتاب‌ها از جوانان هستند و برخی دیگر برای جوانان که به هر ترتیب باید در شناسایی آثار مورد نیاز برای جوانان دقت داشت. صالحی به موضوع تقدیر از نویسندگان جوان اشاره کرد و ادامه داد: تکریم‌ها و ترغیب‌ها در روی‌آوردن جوانان به نوشتن تأثیر مهمي دارند و نباید کم‌ارزش شمرده شوند. هفته کتاب می‌تواند در زمینه تقدیر و ترغیب جوانان مقدمه‌ای باشد تا نویسندگان جوان هویت پیدا کنند و کمک منزلتی و مهارتی شوند. همایش معرفی نویسندگان جوان برتر به مناسبت دومین روز هفته کتاب و به همت وزارت ورزش و جوانان در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
کتاب‌های درسی ارزش علمی
 بسیار پایین دارند
کتاب‌های درسی  می‌توانند ارزش علمی بسیار بالایی داشته باشند اما براساس یک ارزیابی جدید، در کشور ما ارزش علمی بسیار پایین دارند. این مطلب را دکتر محمد سلگی، دبیر همایش معرفی نویسندگان جوان برتر اعلام کرد و توضیح داد: در این همایش 19‌هزار کتاب تالیف جوانان را بررسی کردیم. یعنی نویسندگان تا 35 سال؛ در این گروه بیشترین تالیف‌ها به کتب کنکور اختصاص داشت و فراوانی بقیه موضوعات فاصله زیادی با تعداد کتب کنکور داشت. او ادامه داد: پس از این کتاب‌های علوم کامپیوتر بیشترین کتب را به خود اختصاص می‌داد که البته در حوزه‌های علوم کامپیوتر، علوم دینی و کتب تاریخی موازی‌نویسی به چشم می‌خورد.
رئیس انتشارات جهاددانشگاهی تأکید کرد: در میان کتاب‌های بررسی شده کتاب‌های حوزه حقوق بیشترین اصالت را داشت و  کتب حیطه کارآفرینی و مدیریت آثار مطلوبی را در بر می‌گرفت اما نویسندگان جوان در تالیف کتاب‌های داستان پرکار نبودند و حتی در زمینه تولید کتاب‌شعر ضعف هم داشتند. به گفته دبیر همایش معرفی نویسندگان جوان برتر در تالیف کتاب‌های جوانان کارگروهی مشهود و تالیف کتاب استخراج شده از پایان‌نامه رشد تصاعدی داشته است. سلگی اظهار کرد: هیأت داوران به این نتیجه رسید که در کتاب‌های تالیف جوانان نیاز به ویرایش بسیار زیاد است و نویسندگان باید با مهارت‌های نوشتن هم آشنایی بیشتری یابند. او افزود: هیأت داوران در این دوره از همایش معرفی نویسندگان جوان برتر، به علت سرعت کار، تسامح بالایی به خرج داد اما دوره‌های بعدی با دقت بیشتر برگزار می‌شود.

 


تعداد بازدید :  76