شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

قیام اسپارتاکوس
2087‌سال پیش، برابر با نهم دسامبر 73 پیش از میلاد، اسپارتاکوس برده و گلادیاتور یونانی، قیام خود علیه رومیان را آغاز کرد. اخبار قیام ضدبرده‌داری اسپارتاکوس به سرعت در سرتاسر روم پیچید و بردگان، در کشورهای اطراف، دست به شورش زدند. هزاران برده، از رنگ و نژادهای گوناگون، به سپاه اسپارتاکوس پیوستند. سنای روم درنهایت مارکوس لیسینیوس کراسوس فرماندهی سپاهیان روم را به جنگ اسپارتاکوس فرستاد. کراسوس در‌سال ۷۱ پیش از میلاد اسپارتاکوس را شکست داد و او همراه با ۶هزار نفر از سپاهیانش را به صلیب کشید.

زادروز کرک داگلاس
98‌سال پیش، برابر با نهم دسامبر 1916 میلادی، کرک داگلاس با نام اصلی ایشور دانیلویچ دمسکی، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی به دنیا آمد. داگلاس در‌سال ۱۹۴۶ برای نخستین‌بار به‌عنوان بازیگر وارد سینما شد. فیلم «اسپارتاکوس» اولین تجربه داگلاس در مقام تهیه‌کنندگی نام او را در جایگاه تاثیرگذارترین سینماگران تاریخ ایالات متحده تثبیت کرد خصوصا که او با درج نام دالتون ترومبو فیلمنامه‌نویس «اسپارتاکوس» در تیتراژ فیلم، تابوی نام نبردن از سینماگران متهم به گرایشات کمونیستی در لیست سیاه مک کارتی را هم شکست.

مرگ سازنده «میگ»
44‌سال پیش، برابر با نهم دسامبر 1970 میلادی، آرتم میکویان، سازنده جنگنده‌های میگ MIG در شهر مسکو درگذشت. میکویان زاده شهر الله‌وردی در جمهوری ارمنستان شوروی بود. او که فارغ‌التحصیل آکادمی نیروی هوایی شوروی و مهندس مکانیک بود از‌سال 1939 به طراحی هواپیمای نظامی دست زد و در دهه 1940 موفق به ساخت جنگنده میگ شد. جنگنده‌های میگ در ادامه به قدری شهرت یافتند که هزاران دستگاه از آن ساخته و به بسیاری از کشورها فروخته شد.


تعداد بازدید :  246