شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزیر خارجه آمریکا: هدفمان توافق با ایران ظرف 3 تا 4ماه است
وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در مجمع سابان اعلام کرد: هدف گروه 1+5این است که ظرف 3تا 4ماه با ایران به توافق برسد.
به گزارش فارس، وزیرخارجه آمریکا در بخشی از این سخنرانی گفت:  «روشن است که این روند، زمان‌بر است. مذاکرات بسیار حساس است، موضوعات بسیار پیچیده‌ و فنی هستند و اگر ما واقعا بخواهیم تمامی مسیرهایی را که ایران می‌تواند از طریق آنها به مواد شکاف‌پذیر موردنیاز برای یک بمب دست یابد، مسدود کند، هر جزء از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، این روند زمان‌بر است، چراکه ما نمی‌خواهیم به هر توافقی رضایت دهیم. ما می‌خواهیم به توافقی درست برسیم.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «یک‌سال قبل، برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت به سمت ذخایر بزرگ‌تر، ظرفیت بالا‌تر غنی‌سازی، تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی و کاهش مدام زمان گریز پیش می‌رفت. امروز، ایران به تک تک تعهداتی که در توافق موقت داده بود، عمل کرده است. برای اولین‌بار در یک‌دهه، پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور به عقب رانده شده است. از کجا می‌فهمیم؟ از آن‌جا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شرکای ما توانسته‌اند تأیید کنند که ایران واقعا به تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک احترام گذاشته است.» کری ادامه داد: «زمانی که به ضرب‌الاجلی که برای مذاکرات تعیین کرده بودیم، رسیدیم، همه ما با تمدید مذاکرات برای یک دوره زمانی مختصر، موافقت کردیم. هرچند گفته شده، 7ماه، اما ما به‌دنبال 7ماه نیستیم. فکر می‌کنم هدف 4،3ماه است و حتی امیدوارم که اگر امکان‌پذیر باشد، این امر زودتر محقق شود.»
  وزیر خارجه آمریکا افزود:  «حالا، چرا داریم این کار را می‌کنیم؟ به این خاطر که من معتقدم، رئیس‌جمهوری اوباما و  دولت عمیقا معتقدند که ترک میز مذاکره در موقعیتی که رسیدن به توافقی مسالمت‌آمیز واقعا می‌تواند در دسترس باشد، اوج بی‌مسئولیتی و برخلاف منافع ما و نزدیکترین متحدان ما است.

وزیرخارجه عراق: مانعی برای انجام حملات هوایی ایران در عراق وجود ندارد
وزیر امور خارجه عراق گفت: مانعی برای انجام حملات هوایی ایران (در عراق) وجود ندارد. به گزارش ایسنا، ابراهیم الجعفری در گفت‌وگو با روزنامه الریاض چاپ عربستان بیان کرد تا زمانی که (تهران) به شروطی که بغداد در شورای امنیت سازمان ملل خواهان آن شده، متعهد باشد، مانعی درخصوص اقدام ایران در انجام حملات نظامی هوایی در داخل عراق وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره امکان حملات هوایی ایران در عراق گفت:  توافق در هر ساعتی می‌تواند اتفاق بیفتد. مشکلی نیست همان‌طور که (پیشنهاد) کشورهای دیگر را قبول کردیم اما شروطی دارد از جمله این‌که باید نسبت به سیاست‌های ما که در شورای امنیت سازمان ملل آن را مشخص کردیم، متعهد باشند - اکتفا به انجام حملات علیه اهداف داعش، دور کردن مناطق مسکونی و هماهنگی با نیروهای عراقی- وی درخصوص ارتباط ایجاد روابط میان ایران و عربستان در برقراری ثبات در عراق گفت:  مطمئنا روابط منطقه‌ای در این مسأله نقش دارند و هر اندازه که این روابط قدرتمندتر باشد، زمینه و فضای مناسب را برای از بین بردن تروریسم فراهم می‌کند اما اگر اختلافات منطقه‌ای وجود داشته باشد، این مسأله شکاف‌هایی را درخصوص (مبارزه) با داعش و دیگر گروه‌های (تروریستی) فراهم می‌کند از این‌رو ما خواهان نزدیک کردن مسافت‌ها هستیم.

ریابکوف: فدریکا موگرینی در مذاکرات هسته‌ای ایران شرکت می‌کند
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شرکت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری «ایتارتاس» از مسکو، وی افزود:  دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 پیش از 20 دسامبر (29 آذر) برگزار می‌شود، اما این مذاکرات در وین نخواهد بود. به گفته ریابکوف در مورد تاریخ و محل برگزاری این دور از مذاکرات که یقینا قبل از‌ سال نو مسیحی خواهد بود، در چند روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود.


تعداد بازدید :  196