شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
در آرزوي ايران بدون فساد

شهروند| روز گذشته همایشی با نام «همایش ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد» در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد که در این همایش روسای قوای سه‌گانه و برخی از مسئولان عالی‌رتبه کشور حضور داشتند. آنچه که در این همایش مطرح شد تنها تأکید سران عالی‌رتبه کشور بر مبارزه با فساد اداری و اقتصادی در سخنانی مفصل بود. شاید به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه اسحاق جهانگیری صراحتا تأکید کردند که «این سمینار بناست چه معجزه‌ای بکند؟چرا اقدام قاطع و اساسی در امر مبارزه با فساد انجام نمی‌گیرد؟»
البته این نخستین‌بار نیست که مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان عالی‌رتبه نظام، از اهمیت مبارزه جدی با فساد اقتصادی سخن می‌گویند. نامه هشت ‌ماده‌ای ایشان آخرین نامه جدی خطاب به سران قوا بود که در آن سرفصل‌هایی برای مبارزه با فساد اقتصادی تعریف شده بود. مبارزه‌ای که البته در دولت پیشین تنها برخورد شعاری با آن صورت گرفت. حالا و در دولت حسن روحانی، و با توجه به هماهنگی قوای سه‌گانه شاید بتوان امیدوار بود در راستای مبارزه با فساد شاهد عمل جدی مسئولان باشیم. و پیام مقام معظم رهبری نیز به همایش روز گذشته به‌طور خلاصه حاوی این پیام بود که دیگر وقت عمل است. شاید به همین دلیل بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، وقتی روز گذشته پشت تریبون قرار گرفت بر اجرای عملی مبارزه با فساد تأکید کرده و گفت: «مردم باید ببینند که یک اراده جدی در سطح مسئولان بالا و میانی در مبارزه با فساد وجود دارد». حسن روحانی، به‌عنوان یکی از سخنرانان همایش روز گذشته با ابراز نگرانی از شکسته شدن قبح فساد اقتصادی در کشور گفت: «می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود، امروز دیگر زیرمیزی‌ها به روی میز آمده است.» وی در ادامه با اشاره به فساد گسترده در رژیم پهلوی گفت: «همه ما در بیانات و اظهاراتمان در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به‌عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌کردیم. یکی از دلایل حرکت مردم در برابر رژیم سابق این بود که آن رژیم هم فاسد بود و هم مفسد. مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود، مردم انقلاب کردند تا هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند.» روحانی خاطرنشان کرد: «موضوع فساد از دیدگاه مردم به این‌گونه است که یا مسئولان می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند پس خود آلوده‌اند پس کل نظام و انقلاب زیر سوال است یا آن‌که نمی‌دانند و یا اگر می‌دانند در مبارزه ناتوانند پس دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است.» وی افزود: «چه فاسد بودن نظام و چه ناکارآمد بودن نظام که یکی از این دو مورد قضاوت مردم است به معنای آن است که ما به یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب دست نیافته‌ایم.» روحانی ادامه داد: «متاسفانه فساد وجود دارد و یک روزه هم تمام نمی‌شود و همه باید تمام توان‌مان را به‌کار بگیریم که قدم به قدم این فساد کاهش یابد و این رویکرد باید برای مردم ملموس باشد.»
انحصار فسادآفرین است
روحانی در ادامه سخنان خود به انحصارطلبی در برخی از بخش‌های اقتصادی کشور اشاره کرده و گفت: «انحصار خود عامل فساد است؛ باید با انحصارها مبارزه کنیم و هر چیزی مدیریتش انحصاری باشد مشکل‌آفرین است. حالا برخی جاها شاید بیشتر باید نظارت کرد اما باید نظارت قوی‌تر را مدنظر قرار داد و شرایط رقابت را در همه امور فراهم کنیم.»وی همچنین بر ایجاد فضای رقابتی و از بین بردن تجمیع قدرت تأکید کرد و در ادامه گفت: «باید تجمیع قدرت را از بین ببریم. با تجمیع یک قدرت در نهاد فساد درست می‌شود؛ اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه، سایت و تبلیغات در یک جا جمع شد حتما فساد است؛ دنیا عقلش رسیده که قدرت‌ها را تفکیک کرده است.» رئیس‌جمهوری در ادامه یادآور شد: ما در مجلس یک‌سال گرفتار بودیم که دستگاه اطلاعاتی کشور به دستگاه نظامی داده شود که دراین‌باره صحبت‌ها زیاد شد و از امام(س) سوال کردیم و سپس ما یک وزارتخانه درست کردیم. کار سختی بود برای اطلاعات درست کردن وزارت اطلاعات اما این کار را کردیم که مجلس نظارت کند و در وزارت اطلاعات هم گفتیم نیروی مسلح وجود نداشته باشد که بتوان کنترلش کرد. در غیر این صورت اگر تفنگ، روزنامه، قدرت و خبرگزاری را همه در یک نهاد جمع کردیم، ابوذر و سلمان هم باشد فاسد می‌شود. روحانی ادامه داد: اینها اشکال‌آفرین است و تجمیع قدرت در یک جا فساد است. چرا قوای سه‌گانه درست شد؟ یک دولتی درست می‌کردید که خودش قانون وضع و اجرا کند. وی اضافه کرد: تفکیک قوا برای کنترل قدرت است و حتی بالاترین مقام کشورمان یعنی رهبر معظم انقلاب هم بر قانون اساسی اهتمام دارند. روحانی تصریح کرد: حتی شاهدیم در کنار رهبری نیز مجلسی درست شده تا بتواند در شرایطی روی صفات این مقام هم نظارت کند و این هم در زمان امام(س) و حضور ایشان به امضا رسید و این اصول درست شد. روحانی با مطرح کردن این پرسش که چرا این اصول درست شده، ‌گفت: ‌تمامی اینها به این خاطر است که هر قدرتی که رویش نظارت نباشد مشکل پیش می‌آید؛ نظارت بر هر موردی و هر جنبه‌ای را باید درست کنیم تا فساد ایجاد نشود.رئیس‌جمهوري ادامه داد: هر چه رابطه مردم برای حل مسائل روزمره از رو در رو شدن با کارمند کاهش یابد تأثیرگذاری بهتری روی بخش نظارت انجام می‌گیرد. روحانی گفت: به جای این‌که مردم در اداره‌ای با 20 کارمند مواجه شوند آن را به یک نفر کاهش دهیم که این کار باعث نظارت بهتر روی آن فرد خواهد شد و فساد را کم می‌کند. وی یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد و نظارت بهتر را گسترش دولت الکترونیک دانست و گفت: ما باید دولت الکترونیک را گسترش دهیم و مردم نیاز به مراجعه نداشته باشند و همه مکاتبات از طریق الکترونیکی انجام پذیرد و این بعد نظارتی را بهتر و قوی‌تر خواهد کرد و فساد کاهش می‌یابد. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در زمینه قضاوت نیز پرونده‌های فراوانی وجود دارد و در دست رسیدگی است، ‌گفت: بخش زیادی از این پرونده‌ها درباره انواع فسادها است اما باید آن را اولویت‌بندی کنیم. روحانی ادامه داد: اگر پرونده مهمی را زودتر رسیدیم و مردم مطلع شدند این بازدارندگی پدید می‌آورد و مناسب است چرا که هدف اصلی ما بازدارندگی است.
زیر میزی‌ها به روی میز آمده
وی در ادامه اضافه کرد: اگر در کشوری قبح رشوه، قبح دزدی و قبح فساد از بین برود باید به خدا پناه برد. چرا که در جایی که قبح شکسته شود به جایی می‌رسد که حکم خدا و راه خدا زیر پا گذاشته می‌شود و نعوذبالله قانون هم مسخره می‌شود. نعوذبالله قرآن هم مورد استهزا قرار می‌گیرد. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ‌می‌ترسم به مرزی رسیده باشیم که قبح فساد درحال شکسته شدن باشد. روحانی با بیان این‌که در گذشته اصطلاح زیرمیزی مطرح می‌شد، گفت: قدیم می‌گفتند زیرمیزی ولی الان می‌گویند روی میزی. اگر از زیرمیزی شد روی میزی چه باید کرد؟ آیا ما باید در برابر فساد عقب‌نشینی کنیم یا بگوییم نمی‌توانیم؟ باید بدانیم این به معنای زیر پا گذاشتن امر به معروف و نهی از منکر است و به معنی از دست دادن نظام و انقلاب است. وی اضافه کرد: شاید این تعبیر تندی باشد اما بدانید ادامه فساد گسترش آن و تعمیق فساد به معنی در خطر افتادن نظام و انقلاب است. رئیس قوه مجریه تصریح کرد: مردم نوکر اسم نظام نیستند. مردم نوکر اسلام، جمهوریت و آراء عمومی هستند. مردم می‌خواهند هم اسلام و هم جمهوریت اجرا شود. رئیس‌جمهوری به دیدار چند ماه گذشته خود با رهبر معظم انقلاب و ارایه گزارش درباره فساد اشاره کرد و گفت: چند ماه قبل خدمت ایشان رسیده و گزارشی را ارایه کردم و ایشان فرمودند در این زمینه جدی باشید. تا هر کجا باشد حمایت می‌کنیم. روحانی ادامه داد: وقتی رهبر معظم این‌گونه حساس است و روی این مسأله پافشاری می‌کند اگر قوای سه‌گانه به همین نسبت پافشاری کند و مردم به صحنه آمده و مطالبه کنند، به این مهم رسیدگی می‌شود.
چرا با رسانه‌های تهمت‌پراکن
 برخورد نمی‌شود؟
روحانی در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی رسانه‌ها گفت: چرا زمانی که یک رسانه تهمت می‌زند و درواقع منکری را مرتکب می‌شود با آن برخورد نمی‌شود. چرا وقتی رسانه‌ای قوه‌ای را هجو و استهزاء می‌کند با آن برخورد نمی‌شود. چرا یک رسانه فردی را بزرگ و دیگری را خوار می‌کند، برای اهداف آینده خود و با آن برخورد صورت نمی‌گیرد؟ چرا عده‌ای به نام کار خیر و خیریه تابلو می‌زنند و زیر آن به فساد می‌پردازند و چرا با این‌گونه اقدامات برخورد نمی‌شود. رئیس‌جمهوری اظهار داشت: دستگاه اجرایی و مسئولان به تنهایی نمی‌توانند و باید تمام سندیکاها، انجمن‌ها، احزاب، گروه‌ها و همه نقش خود را ایفا کنند. تمام سازمان‌های مردم‌نهادی که این امر به آنها مربوط می‌شود و همه روزنامه‌ها و سایت‌ها و صداوسیما به صحنه بیایند بدون رسانه و بدون مبارزه عمومی و بدون حضور جامعه مدنی و حضور مردم ما نمی‌توانیم به مقصد برسیم. روحانی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با فساد، مقررات صحیح، شفاف و کوتاه است هرچه کار مردم کوتاه‌تر شود فساد در آن وارد می‌شود و هرچه مقررات دست و پاگیر‌تر باشد فساد در آن وارد می‌شود. همه چیز باید شفاف شود. درخت فساد در تاریکی رشد می‌کند. وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم باید قوانینش شفاف و مانع باشد و هم نظارت آن و از همه مهم‌تر قوه قضائیه است که پایان راه است و باید بتواند به‌طور دقیق، سالم و عادلانه به موضوعات رسیدگی کند و اگر خدای ناکرده فساد به قوه قضائیه برسد باید گفت وای به وقتی که بگندد نمک.
رئیس قوه قضائیه: باید مبادی فساد را بست
رئیس قوه قضائیه دیگر سخنران همایش روز گذشته بود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در سخنانی اراده جدی و عزم جزم مسئولان، بستن مبادی و مناشی فساد و عدم تسامح در نظارت و برخورد با مفسدان را سه رکن اساسی مبارزه با فساد عنوان کرد. آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه در سخنان خود با بیان این‌که مبارزه با فساد باید در مناشی و مبادی باشد، گفت: من یک نگاهی را در مسئولان ملاحظه می‌کنم که نامش را می‌گذارم نگاه پسینی یعنی یک فسادی در سازمانی رخ می‌دهد و مسئولانش بعد از گذشت زمانی می‌گویند حالا قوه قضائیه بیاید و برخورد کند که این نگاه درست نیست و ما باید مبادی فساد را ببندیم.رئیس قوه قضائیه تسامح در نظارت‌ها و برخورد‌ها را یکی دیگر از علل بوجودآمدن فساد اداری دانست و گفت: گاهی در نظارت‌ها و برخوردها کوتاهی می‌شود و اگر در برخورد با مفسد تسامح کردیم فساد هیچ‌وقت ریشه‌کن نمی‌شود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با تأکید براینکه در بحث مبارزه با فساد هیچ عطوفتی نسبت به افراد متخلف نداریم، گفت: قبول داریم که خانواده‌هایشان لطمه می‌خورند اما مسأله فساد را در ترازو بگذاریم می‌بینیم با اقدام این افراد سلب اعتماد عمومی و حاکمیت را به دنبال داریم بنابر این بهتر است به دنبال کسب اعتماد باشیم. وی با تأکید بر این‌که باید نظارت روی بانک‌ها، بیمه‌ها و وزارتخانه‌هایی که با بحث مالی نظارت دارند بیشتر باشد، گفت: در چند روز اخیر بحث یک فساد 12‌هزار میلیاردی مطرح شد که البته غیر از اختلاس است. وی خطاب به رئیس بانک مرکزی که در همایش حضور داشت، گفت: اگر این رقم درست باشد باید بپرسیم که نظارت بانک مرکزی کجاست؟ باید نظارت بر بانک‌ها بر عوامل زیرمجموعه به گونه‌ای باشد که شاهد بروز فساد نباشیم. چند بار باید زخم این فسادها بر پیکره‌ نظام وارد شود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به این‌که شفاف‌سازی و دقت اهمیت زیادی دارد، گفت: در بحث فساد 3‌هزار میلیاردی گفتند که پول را خوردند و بردند و در ذهن بسیاری این موضوع جا افتاد، درحالی‌که افرادی که اطلاع‌رسانی می‌کنند باید با احتساب جوانب و به صورت دقیق اطلاع دهند.
نسبت به دولت قبل موضع داشتیم
رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم ما نسبت به دولت قبل موضع داشتیم و من یکی از منتقدترین افراد دولت دهم بودم و پای هزینه‌هایش ایستادم. یک بار یک قاضی فاسد گفت که حرف سرّی با من دارد و می‌خواست معامله کند اما من قبول نکردم که بعد هم یکسری کارها کرد. آملی‌لاریجانی با اشاره به این‌که از هرگونه کار تبلیغاتی و سیاه‌نمایی باید اجتناب کنیم، گفت: برخی فکر می‌کنند که اگر نسبت به این دولت سیاه‌نمایی کنند کار خیر می‌کنند، حرف من این است که نقد بکنید اما سیاه‌نمایی نکنید. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اخیراً حرف‌هایی می‌شنویم چه در بحث سیاست و چه در بحث سیاست خارجی که منصفانه نیست. می‌توانیم توصیه کنیم نه این‌که چون رسانه‌ای و روزنامه‌ای در اختیار داریم به هر طریقی سیاه‌نمایی کنید. آملی‌لاریجانی با تأکید بر این‌که یکی از راه‌های مبارزه با فساد مبارزه با سیاه‌نمایی است، گفت: متاسفانه من همین عرایض را در جلسه‌ای گفتم و دیدم یک مدعی روشنفکری خارج‌نشین به نقل از من گفته که اطلاع‌رسانی نکنید. من نگفتم اطلاع‌رسانی نشود، بلکه اعلام کردم سیاه‌نمایی نکنید. در همان بحث 3‌هزار میلیاردی هم برخی مسئولان بانک‌ها آدم‌های متدینی بودند اما همه همدیگر را محکوم می‌کردند.
رئیس مجلس: معنای این‌که بنیادشهید مرغداری و بانک داشته باشد چیست؟
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در سخنانی با اشاره به اصل 44 از روند برخی واگذاری‌ها انتقاد کرده و گفت: «معنای این‌که پالایشگاه را به وزارت دفاع بدهیم یا این‌که بنیادشهید مرغداری، دامداری و بانک داشته باشد، چیست؟ لاریجانی اظهار داشت: در مورد عدم انحصارات باید گفت که سیاست اصل 44 تاکنون ناقص و غلط اجرا شده است که بخش خصوصی هم قدرت رقابت در حوزه اقتصاد را ندارد، اما ممکن است انحصارات از شکلی به شکل دیگر درآمده باشد که دراین‌باره موارد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اجرای اصل 44 ناقص بوده است؛ به‌عنوان مثال پالایشگاه به وزارت دفاع داده شود یا بنیادشهید بانک یا دامداری داشته باشد یا بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های بزرگی داشته باشند، چه معنایی دارد؟وی موضوع انحصارات را بسیار جدی دانست و تصریح کرد: این عامل خود باعث تبعیض می‌شود، البته باید تأکید کرد که بخش خصوصی نمی‌تواند به صورت عادی رقابت کند و تا رقابت به شکل منطقی وجود نداشته باشد، فساد ریشه‌کن نخواهد شد. وی افزود: یکی از مسائل مهم برای مبارزه با فساد، رونق اقتصادی و رشد تولید است که خوشبختانه در دولت نیز افراد کارآزموده‌ای حضور دارند، البته وزرا باتجربه هستند، همچنان که جهانگیری نیز یک نیروی اجرایی است که در گذشته هم در حوزه اقتصادی دوره وزارت موفقی داشته است.رئیس مجلس با بیان این‌که بانک‌ها یک مشکل مهم در توسعه اقتصادی هستند، تأکید کرد: ما نمی‌توانیم رونق اقتصادی در بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کنیم، درحالی‌که بانک‌ها خودشان شرکت‌هایی داشته باشند که اولویت را به آنها بدهند و حال تولید را درک نکنند.وی تأکید کرد: به‌طور قطع، باید بپذیریم که در موضوع پیشگیری بسیار عقب هستیم، به‌طور مثال در سفری که بنده به کشور ژاپن داشتم، با رئیس قوه قضائیه این کشور دیدار کردم تا ببینم روند رسیدگی به پرونده تخلفات در این کشور چگونه است. در آن‌جا دیدم که ساختمان این قوه بسیار خلوت است، از این‌رو از مسئول مربوطه پرسیدم که میزان مراجعه و تشکیل پرونده در کشوری با جمعیت 120‌میلیون نفر چگونه است که وی در پاسخ به بنده گفت که معمولا سالی 200‌هزار پرونده تشکیل می‌شود و طول مدت آنها معمولا 6 ماه است، البته برخی پرونده‌ها یک‌‌سال برای بررسی زمان می‌برد، اما متاسفانه در کشور ما هر‌سال حدود 7 تا 8‌میلیون پرونده می‌شود که بررسی پرونده‌ها زمان بسیار طولانی‌ای می‌طلبد. رئیس مجلس ادامه داد: در دیداری که با رئیس قوه قضائیه کشور ژاپن داشتم از وی پرسیدم که چطور میزان شکایت و مراجعه در سازمان تحت امر شما بسیار کم است که وی در پاسخ به بنده گفت که ما وقت خود را در امر پیشگیری می‌گذاریم و از دوره آموزش و پرورش، کودکان را با قانونمند زندگی کردن آشنا می‌کنیم.رئیس مجلس تأکید کرد: زمانی که مردم مشاهده کنند که فسادی پیدا شده و ظرف دو تا سه ماه به کیفر آن رسیدگی شده است، فضای جامعه تغییر می‌کند، اما زمانی که 4‌سال می‌گذرد و همچنان تعیین تکلیفی برای نتیجه نهایی این رسیدگی‌ها به دست نمی‌آید در آن زمان اثر مخربی در افکار عمومی باقی می‌گذارد.


وزیر اطلاعات: جلوی 6هزار ‌میلیارد
فرار مالیاتی را گرفته‌ایم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی در سخنانی همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، اظهار کرد: در فعالیت اقتصادی به 2 امر ضروری یعنی سلامت و امنیت اقتصادی باید توجه داشته باشیم که در این راستا نه به بهانه سلامت باید امنیت را نادیده بگیریم و نه باید به گونه‌ای عمل شود که به بهانه امنیت، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری هراس داشته باشد.
وزیر اطلاعات با بیان این‌که فساد اقتصادی یعنی آسیب دیدن سلامت اداری، گفت: وقتی فعالیت‌های اقتصادی سردرگم شوند سرمایه‌گذاران دست از تولید برمی‌دارند و در نتیجه تولید، اقتدار دولت و امنیت اجتماعی کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی فضا به سمت قاچاق کالا می‌رود و در این صورت دولت ناچار به افزایش مالیات می‌شود و این باعث بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران می‌شود.
وزیر اطلاعات در ادامه اظهار کرد: رویکرد وزارت اطلاعات در جهت ایفای نقش خود در زمینه پیشگیری از فساد این است که برنامه‌ها و سیاست‌های خود را شفاف کند و در قالب یک برنامه مشخص حرکت کند. وی افزود: در حوزه پیشگیری از فساد در یک‌سال گذشته تاکنون بیش از 4‌هزار و 500 گزارش به مبادی ذیربط ارسال شده و هشدارهای لازم داده شده است. در این مدت از بیش از 6‌هزار ‌میلیارد فرار مالیاتی جلوگیری شده است. همچنین بیش از 650 طیف پس از شناسایی مورد ضربه اطلاعاتی قرار گرفته و با آنها برخورد شده است. علوی با اشاره به مطرح شدن موضوع فساد 12‌هزار میلیاردی، گفت: اصلا چنین چیزی نبود بلکه این رقم مبلغ گردش پول بود که عمده آن بازگردانده شده است و بقیه آن نیز درحال برگشت است وگرنه وزارت اطلاعات که از 8ماه پیش این موضوع را کشف کرد یک کلمه از آن صحبت نکرد تا سلامت و امنیت را پاس بداریم و در نتیجه آن شاهد شکوفایی کشور در عرصه اقتصاد باشیم.
وزیر کار: فساد یقه‌سفید‌ها
به مراتب پیچیده‌تر است
علی ربیعی نیز در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در سالن اجلاس، با تأکید بر این‌که فساد با کاهش رفاه رابطه تنگاتنگ دارد، درخصوص انواع فساد گفت: فساد می‌تواند در یقه‌آبی‌ها (حقوق‌بگیران) و یقه‌سفیدها (عوامل در قدرت) مشاهده شود اما در یقه‌آبی‌ها این نوع فساد کمتر است. ربیعی ادامه داد: فساد در میان یقه‌سفید‌ها به دلیل آن‌که به مبادی قدرت اتصال دارند، به مراتب پیچیده‌تر است که این نوع فساد کار دولت‌ها را مشکل‌تر می‌کند.
وی اظهار داشت: فساد فرآیند است و آنچه کشور ما در مبارزه با این موضوع ضربه خورده به‌طور عام شعارهای سیاسی بوده است. وی تأکید کرد: مبارزه با فساد نیاز به زمان طولانی دارد و افرادی که با «بگم‌بگم‌های سیاسی» می‌خواهند در ظاهر با فساد مبارزه کنند، نمایشی بیش نیست زیرا این گروه فساد را عمیق‌تر می‌کنند و هیچ‌گاه اسامی مفسدان از جیب آنها بیرون نمی‌آید. وزیر کار گفت: مبارزه با فساد باید به شکل ساختاری صورت گیرد، ساختارها درست تنظیم و مزایده‌ها و مناقصه‌ها برای اجرای طرح‌های بزرگ روشن و شفاف برگزار شوند. وی با اشاره به این‌که برای مبارزه با فساد نیاز به شایسته‌گزینی است، تصریح کرد: مبارزه با فساد با کوتوله‌های سیاسی که به قدرت می‌رسند، ناممکن است زیرا خود آنها به نوعی مروج فساد هستند.
وی با تقبیح روش‌های مقایسه‌ای افراد با یکدیگر، گفت: این گونه مقایسه‌ها می‌تواند زمینه بروز فساد باشد، ضمن آن‌که برای مقابله با فساد باید کارهای فرهنگی و اجتماعی نیز افزایش یابد. وی درخصوص برخی از مصادیق فساد که در سال‌های اخیر رخ داده بود، گفت: خانه‌ای متعلق به یکی از سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در منطقه ونک که ارزش آن 106‌میلیارد تومان بوده به قیمت 30‌میلیارد تومان به یک خانم فروخته بودند. همچنین برای انجام یک سرمایه‌گذاری فردی یک‌میلیارد تومان آورده داشته و در مقابل از سازمان‌های یادشده 99‌میلیارد تومان دریافت کرده و منافع 100‌میلیارد تومان را 50 - 50 بین خود تقسیم کرده‌اند. وزیر کار ادامه داد: همچنین مدیر شرکتی که یک‌هزار ‌میلیارد تومان فروش داشته این مبلغ را که سود آن 220‌میلیارد تومان بوده در حساب خود نگه داشته و زمانی که می‌خواستیم جلوی تداوم این کار را بگیریم آن‌قدر مدعی پیدا شد که حتی می‌خواستند مدیر ما را به علت پیگیری به زندان بیندازند.
وزیر نفت: زنجانی 7000 میلیارد تومان
 پول کشور را خورد
بیژن نامدارزنگنه دیگر سخنران همایش مبارزه با فساد اقتصادی در سخنانی با بیان این‌که کاری که بابک زنجانی انجام داد از نوادر روزگار است، گفت: در این اقدام 7000‌میلیارد تومان از پول کشور خورده شد.
بیژن زنگنه با بیان این‌که از‌ سال 1364 تا 1389 حتی یک مورد محموله نفتی نبوده که فروخته شود و پولش به کشور برنگردد اظهار کرد: وقوع کاری که بابک زنجانی انجام داد از نوادر روزگار و اساس آن هم دور زدن قوانین و تصمیم‌های فردی است. وزیر نفت با اشاره به ایجاد ستاد مبارزه با مفاسد در وزارت نفت، گفت: در این زمینه ما مقرر کردیم که فروش نفت باید در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شود و ما نیز بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.
زنگنه همچنین با تأکید بر شفافیت در معاملات تصریح کرد: مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید با شفافیت همراه باشد و از سوی دیگر، کارگزاران از سلامت کافی برخوردار باشند و تا جای ممکن از افراد خوشنام استفاده شود. همچنین مقامات بالای دستگاه‌ها باید از فساد متنفر و سالم باشند. وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در زمینه معاملات و خرید کالا و خدمات گفت: اولین بحث در این زمینه چگونگی عقد قرارداد است به‌طوری که تا جایی که رقابت باشد فساد کم می‌شود بنابراین ما اصل را بر شفافیت مناقصه‌ها گذاشتیم یعنی روزی که پاکت‌ها باز می‌شود همه شرکت‌کنندگان حضور داشته و ضوابط ارزیابی‌ها مشخص باشد بنابراین تا جایی که امکانش بوده سعی کردیم سلیقه‌ها را دخالت ندهیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی:
رقم فساد اخیر بانکی 70‌میلیارد تومان است
رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در سخنانی درحاشیه این همایش با اعلام این‌که رقم فساد بانکی اخیر 70‌میلیارد تومان بوده نه 12‌هزار ‌میلیارد تومان، گفت: این رقم مربوط به یک گردش مالی می‌شود که حجمی از عملیات را ایجاد کرده است. ولی‌الله سیف افزود: مبلغ سوءاستفاده شده در طول 4، 5 ‌سال از یک مبلغی کوچک به این رقم تبدیل شده و این رقم در یک دوره زمانی 7 تا 10 روزه یا حداکثر 2 هفته‌ای به 70‌میلیارد تومان رسیده است.
وی با اعلام این‌که در فساد اخیر بانکی 3 بانک دخالت داشته‌اند و این فساد بسیار شبیه به فساد 3‌هزار‌ میلیارد تومانی است، گفت: در این پرونده نیز سوءاستفاده از طریق ضمانت و گردش چک صورت گرفته است.
وی با بیان این‌که برخوردار نبودن از سامانه‌ای که سیستم‌ها را مصون نگه دارد موجب بروز چنین اتفاقی شده، گفت: چنین اتفاقاتی در نظام بانکی کشور دارای سابقه طولانی است که علت آن ضعف در بخش فناوری و سیستم است. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که فساد 70‌میلیارد تومان از‌ سال 85 شروع شده است، گفت: نظام بانکی همه کشورها به‌طور معمول مورد هدف افراد سودجو است لذا بانک مرکزی تدابیری را براساس مفروضات موجود اتخاذ می‌کند تا راه را بر سودجویان ببندد البته این مشکل به صورت صد‌درصد حل نخواهد شد. وی ادامه داد: اگر قرار باشد کنترل‌های داخلی خیلی افزایش یابد ممکن است منجر به افزایش قوانین دست و پاگیر اداری شدید شود. رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این اطمینان را می‌دهیم که با توجه به تجارب موجود فسادهایی مانند این، دیگر در سیستم بانکی کشور رخ ندهد.
دادستان تهران:
چرا بر 7‌هزار موسسه پولی نظارت نمی‌شود
عباس جعفری‌دولت‌آبادی در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در جمع خبرنگاران گفت: مبارزه با فساد به اراده‌ جمعی نیاز دارد و این سمینار می‌تواند این فضا را ایجاد کند. امروز مبارزه با فساد در دستگاه قضایی جزو اولویت‌های اول و جدی است و ما مفتخر هستیم که پرونده‌های بسیار مهمی در 5‌سال اخیر رسیدگی شده است.
وی ادامه داد: پرونده‌ 3‌هزار میلیاردی نمونه بارز آن است. همچنین پرونده مربوط به نفت که بازپرس بیش از‌هزار صفحه برای آن تهیه کرده و ان‌شاءالله به‌زودی پس از اظهارنظر ما به دادگاه می‌رود. همین الان نیز حدود 110 محکوم اقتصادی با مبالغ بالا در زندان‌ها تحمل محکومیت می‌کنند و پرونده‌های مهمی نیز در دادستانی تهران وجود دارد که به دلیل محرمانه‌بودن نمی‌توانم اسم آنها را اعلام کنم. دادستان تهران خاطرنشان کرد: اراده‌ جدی برای مبارزه با فساد وجود دارد، اما همه مبارزات به دستگاه قضایی ختم نمی‌شود. بخشی از مبارزه، پیشگیری دستگاه‌های اجرایی است. هر از چندی پرونده‌های بانکی تحت قالب فساد بروز پیدا می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که چرا بانک‌ها بستر تولید جرم شده‌اند و چرا بانک‌ها اجازه می‌دادند ضمانت‌نامه‌هایی موهوم صادر شوند. همچنین چرا چک‌های بانکی صادر می‌شود که فاقد مبنا هستند. این کاری است که دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها انجام دادند. وی ادامه داد: چرا اعلام می‌شود که 7‌هزار موسسه پولی وجود دارند اما وقتی مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم تنها تعداد محدودی دارای مجوز هستند. اینها چگونه درحال جذب پول‌های مردم هستند و بعد به اسم سرمایه در کارهای غیرمعتبر ورود می‌کنند و کارهای غیرقانونی انجام   می‌دهند.
جعفری‌دولت‌آبادی اظهار کرد: اگر هر بار بگوییم فلان قدر فساد کشف کرده‌ایم مردم به ما امیدوار نمی‌شوند. این خبری که اخیرا اعلام کرده‌اند و مبلغی که رئیس بانک مرکزی گفته است اتفاقا موید حرف ماست که چرا هر روز پرونده‌ جدیدی برای دستگاه قضایی تولید می‌شود. بدون این‌که دستگاه قضایی در آن نقشی داشته باشد و باید پاسخگوی اقداماتی باشد که دیگران انجام دادند. بنابراین در دستگاه قضایی اراده‌ جدی‌تر از گذشته است و مفسدان اقتصادی بدانند که دستگاه قضایی بدون تبعیض و استثنا با آنها برخورد می‌کند.


تعداد بازدید :  162