شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
رسانه‌های سوری خبر دادند
حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به 2 منطقه در پایتخت سوریه
جت‌های اسراییلی در جریان این حمله، 2 منطقه امن در استان دمشق را هدف قرار دادند

شهروند | تلویزیون دولتی سوریه از حمله جت‌های اسراییلی به سوریه و بمباران مناطقی در نزدیکی دمشق خبر داد. براساس این گزارش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در جریان این حملات فرودگاه بین‌المللی دمشق و پایگاه هوایی «دیماس» در نزدیکی مرز لبنان را هدف قرار داده‌اند. با این حال مقامات اسراییلی هنوز واکنشی به انتشار این خبر نشان نداده‌‌اند، حمله‌ای که بنابر گزارش‌ها تلفات جانی به دنبال نداشته‌ است. این نخستین‌باری نیست که سوریه هدف موشک‌های اسراییل قرار می‌گیرد و در طول درگیری‌های جنگ 3ساله سوریه نیرو‌های این رژیم چندین‌بار این کشور را هدف قرار داده‌اند، البته بنابر ادعای مقامات اسراییلی اهداف این حملات تخریب تسلیحات دور برد و موشک‌هایی بود که توسط نیرو‌های حزب‌الله لبنان در داخل خاک سوریه مستقر شده‌ بود.
تلویزیون سوریه روز شنبه در این خصوص اعلام کرد: «دشمن اسراییلی با هدف قرار دادن 2 منطقه امن در دیماس و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق علیه سوریه دست به تجاوز زد.» تلویزیون دولت سوریه در ادامه اعلام کرد که حملات جنگنده‌های اسراییلی هیچ تلفات جانی در پی نداشته‌ است. بنابر گزارش رویترز، سخنگوی ارتش اسراییل نیز حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشده و از اظهارنظر درخصوص گزارش‌های خارجی خودداری کرده‌ است. بنابر گفته‌های شهروندان سوری ساکن دمشق، حمله هواپیما‌های اسراییلی صدای مهیبی ایجاد کرده‌ است و فعالان سیاسی نیز تصاویری از پرواز شبانه‌ این جت‌های جنگی و همچنین آتش انفجارها را در فضای اینترنت منتشر کرده‌اند. یک فرمانده ارتش سوریه نیز در اظهارنظری در این خصوص در تلویزیون سوریه گفت در این حمله به برخی از تأسیسات خساراتی وارد شده‌ است. این مقام نظامی سوریه در ادامه عنوان کرد: این حملات به نیرو‌های القاعده کمک کرده‌ است.
به گزارش الجزیره، دولت سوریه کمی پس از اعلام این خبر از شبکه‌ تلویزیونی سوریه بیانیه‌ای را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است که حملات اخیر اسراییل نشان‌دهنده حمایت این رژیم از «تروریست‌ها» است. همچنین در ادامه این بیانیه عنوان شده که دولت سوریه پاسخ این حمله را به ارتش خود واگذار خواهد کرد. خبرگزاری دولتی سوریه، موسوم به سانا نیز از این حملات تحت عنوان «تعرضی آشکار به سوریه» یاد کرد. این در حالی است که خبرگزاری‌های رسمی لبنان نیز روز یکشنبه از نقض حریم هوایی این کشور به وسیله جت‌های اسراییلی خبر داده‌ بودند.
به گفته یک شهروند ساکن «قدسیا»، در نزدیکی دیماس در جریان این حمله فرودگاه کشاورزی دیماس نیز هدف قرار گرفته‌ است. دیماس منطقه‌ای کوهستانی در شمال غرب پایتخت سوریه است که در حال حاضر تحت کنترل دولت این کشور است و چندین تأسیسات نظامی ارتش سوریه را نیز در خود جای داده‌ است. به گفته دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه که حوادث این کشور را از طریق منابع طرفین درگیری‌های دنبال می‌کند، 10 انفجار در نزدیکی دیماس صورت گرفته‌ است. همچنین گفته می‌شود یکی از این موشک‌ها یک انبار واردات و صادرات فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار داده ‌است. رسانه‌های سوریه در ماه می‌2013 نیز از حمله هواپیما‌های اسراییلی به 3 منطقه از جمله پایگاه هوایی دیماس خبر داده بودند. در آن زمان غرب و مقامات اسراییل هدف این حمله را انهدام محموله موشکی حزب‌الله اعلام کردند.
گمانه‌‌زنی‌های اولیه درخصوص حمله اخیر نیز حاکی از آن است که حمله جت‌های جنگنده اسراییل با هدف انهدام موشک‌های زمین‌ به هوای پیشرفته 300 S صورت گرفته‌ است. حملات اسراییل به سوریه در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی از موضع‌گیری درخصوص مسائل سوریه طفره می‌رود، سیاستی که به نظر می‌رسد هدف آن جلوگیری از اقدامات تلافی‌جویانه در پاسخ به تعرضات اسراییل است. اسراییل پیش از این نیز در ماه مارس مواضع نظامی سوریه در قنیطره و در مرز مناطق اشغالی بلندی‌های جولان را هدف قرار داد. سوریه و اسراییل از ‌سال 1967 و اشغال بلندی‌های جولان توسط اسراییل به‌طور رسمی در حالت جنگی به‌سر می‌برند.
ظریف:  این حمله نشان‌دهنده
همراهی این رژیم با تروریست‌هاست
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که  روز گذشته در کنفرانس خبری مشترکی با «ولید معلم»، همتای سوری خود شرکت کرد، تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه را محکوم و این حرکت را دادن قوت قلب به نیروهای داعش در سوریه و عراق دانست که طی هفته‌های گذشته متحمل شکست‌های پی‌درپی شده‌اند.
ظریف ادامه داد: «اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به مناطقی از سوریه نشان‌دهنده همراهی و هماهنگی است که بین این رژیم و گروه‌های تروریستی وجود دارد.» ظریف همچنین در سخنان خود عنوان کرد: «ایران فهم صحیحی از ابتدا از این خطر برای منطقه داشت و از ابتدا نیز در کنار مردم سوریه و عراق بوده و هست. آنچه امروز مهم است این‌که معیارهای دوگانه و سیاست‌های غیرمنطقی و توجه نکردن به خطر افراط و تلاش برای پیگیری سیاست‌هایی که در جهت کمک به افراطی‌گری و ترور در منطقه است دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.»
ظریف همچنین از مشورت‌های مستمر با دوستان سوریه برای همکاری دو‌جانبه خبر داد و گفت: «ما امروز مسائل و روابط دوجانبه‌مان را بررسی کردیم و درباره مسأله سوریه نیز تأکید داریم که باید راهکاری سیاسی بین تمامی طرف‌های سوری بدون دخالت خطرناک و تخریب‌گر خارجی را دنبال کرد». وزیر امور خارجه سوریه نیز درخصوص بحران کشورش گفت: «ما امروز در معرض توطئه‌ای هستیم که طرف‌های این توطئه همچنان با بی‌شرمی به کار خود ادامه می‌دهند و اقداماتی را با حمایت برخی کشورهای اروپایی، آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر صورت می‌دهند. اینها درک نکردند که با توطئه‌چینی علیه سوریه، تروریست‌ها را به کشورهای خود سوق می‌دهند اما چه درک کرده باشند و چه نکرده باشند در یک سنگر با اسراییل قرار گرفته‌اند که دیروز به 2منطقه در سوریه حمله کرد.» وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به حملات روز یک‌شنبه اسراییل گفت: «بعد از شکست داعش در مناطق دیرالزور، عین‌العرب، قلمون و حلب، اسراییل سعی کرد با این حملات شکست‌های داعش را ترمیم کند اما باید بگویم که مردم قهرمان سوریه در نقاط مختلف در مواجهه با داعش و جبهه‌النصره و همین‌طور به همراه نیروهای ارتش تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند که اگر یک‌هزار حمله هوایی نیروهای ائتلاف صورت بگیرد این تعداد از نیروهای داعش کشته نمی‌شوند». ولید معلم در جریان سفر خود به ایران همچنین خاطرنشان کرد: «ما با کشورهای دوست ایران و روسیه تلاش می‌کنیم به راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو میان سوری‌ها بدون دخالت خارجی دست یابیم.»


تعداد بازدید :  140