شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان
نیروهای آمریکایی و ناتو پس از گذشت 13‌سال از حمله 11 سپتامبر که موجب حمله آنها به افغانستان و براندازی دولت طالبان شد، به صورت نمادین به ماموریت خود در این کشور پایان دادند. به گزارش ایسنا، فرماندهی مشترک نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح که مسئول این عملیات بود، پرچم خود را در افغانستان پایین کشید و رسما به استقرار خود در این کشور پایان داد. ژنرال کمپبل آمریکایی، فرمانده ناتو و آمریکا در این مراسم نمادین گفت: این ماموریت به یک ماموریت حمایتی و آموزشی تبدیل می‌شود. وی همچنین متذکر شد: از اول ژانویه ‌سال 2015 نیروهای ائتلاف، تعداد خود را در افغانستان کاهش می‌دهد. این ماموریت درحالی پایان یافت که طالبان حملات خود در افغانستان را افزایش داده است. «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در گفت‌وگو با روزنامه ساندی‌تایمز با تأکید بر این‌که کشورش همچنان به پشتیبانی هوایی غرب نیاز دارد، گفت: نیروهای غربی بسیار زود افغانستان را ترک می‌کنند.

تظاهرات تبعیض نژادی در آمریکا به خشونت کشید
تظاهرات آمریکایی‌ها علیه برخورد خشن نیروهای امنیتی با سیاهپوستان در کالیفرنیا به خشونت کشیده شد و پلیس با گاز اشک‌آور اعتراضات را سرکوب کرد. در همین حال اعتراض‌ها در نیویورک، میامی، اوکلند، سیاتل، برکلی و سایر شهرها همچنان ادامه دارد.  به گزارش رویترز، پلیس آمریکا به سوی صدها تن از معترضان در اوکلاهما در ایالت کالیفرنیا گاز اشک‌آور پرتاب کرد. گفته می‌شود که معترضان پیش از آن به سمت ماموران گشت بزرگراه مواد آتش‌زا پرتاب کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، در برکلی کالیفرنیا که حدود یک ربع ساعت با اوکلند فاصله دارد 3 افسر پلیس و یک تکنیسین زخمی شده و 6 تن از معترضان یکشنبه‌شب بازداشت شدند. بنا بر گزارش اوکلند تریبیون، پلیس آمریکا معترضان را سرکوب کرد و علیه آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد؛ با این حال هیچ گزارشی از تعداد مجروحان منتشر نشده است.

درخواست سازمان‌های حقوق بشری برای میزبانی آوارگان سوری
بیش از 30 سازمان حقوق بشری دیروز از کشورها خواستند تا نزدیک به 180هزار سوری را که تاکنون به کشورهای همجوار سوریه پناهنده شده‌اند، بپذیرند. به گزارش ایسنا، این فراخوان در آستانه برگزاری کنفرانس وزارتی سازمان ملل در ژنو اعلام شد. در این کنفرانس که امروز برگزار می‌شود موضوع اسکان این پناهندگان با هدف کم کردن بار مسئولیت کشورهای خاورمیانه بررسی می‌شود که تاکنون میزبان آنها بوده‌اند. کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد: «این 180‌هزار سوری حدود 5‌درصد از 3.6‌میلیون پناهنده سوری را تشکیل می‌دهند که در ‌سال 2015 به دلیل وضع سوریه به کشورهای مجاور آن خواهند رفت. همچنین در این بیانیه آمده است که بیش از 30 سازمان حقوق بشری و دیگر سازمان‌هایی که در زمینه حقوق بشر و حمایت از پناهندگان فعالیت می‌کنند از کشورهای حاضر در کنفرانس خواستند اجازه پناهندگی به حداقل 5‌درصد این تعداد پیش‌بینی شده تا پایان ‌سال 2015 را بدهند.»

پناهندگی 6 زندانی گوآنتانامو به اروگوئه
آمریکا به پیشنهاد اروگوئه 6 تن از زندانیان گوآنتانامو را به این کشور فرستاد و اروگوئه نیز آنها را به‌عنوان پناهنده پذیرفت. این 6 زندانی، مظنون به عضویت در القاعده هستند اما هرگز به‌طور رسمی متهم نشده‌اند. پنتاگون روز یکشنبه ملیت این 6 مرد زندانی را به‌عنوان 4 سوری، یک تونسی و یک فلسطینی احراز کرد. خوزه موخیکا، رئیس‌جمهوری اروگوئه در نامه‌ای سرگشاده درخواست خود را از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر آزادی 142 زندانی زجرکشیده در زندان گوآنتانامو مطرح کرده و گفت: این اقدام یک حرکت بشردوستانه در رابطه با انسان‌هایی است که از آدم‌ربایی بی‌رحمانه و فرستاده شدن به زندان گوانتانامو رنج می‌برند.

روابط واشنگتن و مسکو   عمیقا سرد است
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روابط مسکو و واشنگتن را «عمیقا سرد» ارزیابی کرد و گفت: «تحریم‌های آمریکا غیرقانونی است ولی روسیه انتظار دارد که این تحریم‌ها برای مدت‌زمانی طولانی به قوت خود باقی خواهد ماند.» معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد: «خروج از شرایط کنونی آسان یا سریع نخواهد بود. واشنگتن طی دهه‌های آینده نیز حاضر نخواهد بود تا کریمه را بخشی از خاک روسیه بداند و آن را به رسمیت بشناسد.» وی در ادامه آمریکا را متهم کرد که با اعمال تحریم‌ها علیه مسکو قصد سرنگونی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را دارد. ریابکوف گفت: این دیگر یک مسأله محرمانه نیست که هدف تحریم‌ها ایجاد شرایط اجتماعی و اقتصادی در روسیه است که منجر به تغییر قدرت سیاسی در این کشور شود.


تعداد بازدید :  194