شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم مستند«سینما حقیقت» برگزار شد
مردمان تکه‌های آیینه حقیقت را گردهم می‌‌آورند

این روزها اهالی هنر بیشتر از گذشته دغدغه‌ بیماری‌ و سلامت را دارند. همین چند روز پیش بود که مسعود کیمیایی و هما روستا درباره سرطان صحبت کردند و اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم مستند«سینما حقیقت» هم با یادی از هنرمندانی که در بستر بیماری هستند، شامگاه یکشنبه 16 آذرماه با مدیریت علی معلم به‌عنوان مجری و با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، محمد‌مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، هوشنگ مرادی‌کرمانی داستان‌نویس و جمعی از مستندسازان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره روایتی درباره حقیقت تعریف کرد که نظر حاضران را به خود جلب کرد. او گفت: «در حکایت نقل است که وقتی خداوند از خلقت آدمی فارغ شد، فرشتگان از او خواستند تا حقیقت را به آنان بنمایاند. خداوند آیینه‌ای به دست فرشتگان داد. فرشتگان که از خلقت آدمی به وجد آمده بودند با تماشای آیینه در حیرت شدند. آیینه در میان فرشتگان دست به دست می‌شد که ناگاه از عرش به زمین افتاد. تکه‌های آیینه هر یک به سویی شد. هر کس قطعه‌‌ای یافت، خود را در آن دید و گمان کرد که این تمامِ حقیقت است؛ اما حقیقت میان مردمان بود و حقیقت کامل آنگاه حاصل شود که مردمان تکه‌های آیینه را به هم‌آورند.» سپس بیان کرد: «واقعیت این است که سینمای مستند، وجهه نمادین از آیینه و حقیقت میان مردم است. سینمای ارزشمند مستند می‌خواهد زیبایی‌ها را نشان دهد و زشتی‌ها را بزداید. و حالا امروز به بهانه‌ هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» کنار هم جمع شده‌ایم تا تکه‌های آیینه‌ها را در قاب سینما گردهم آوریم و حقیقتی کامل‌تر را به نظاره بنشینیم.» دبیر جشنواره همچنین یادی از برخی سینماگران بیمار کرد و گفت: «زاون قوکاسیان که اکنون در بیمارستانی در شهر وین تحت درمان است، حسین معززی‌نیا منتقد خوب سینما و مرتضی ندایی تهیه‌کننده سینمای مستند که اساسا این سینما به او مدیون است درحال درمان بیماری خود هستند و از خدا سلامتی این بزرگان را می‌خواهیم.»
نوای ساز ابوالحسن صبا در سینما حقیقت
در ادامه نماهنگی از شرایط و بیماری مرتضی ندایی به‌عنوان تهیه‌کننده سینمای مستند با این مضمون که سرطان پایان راه نیست پخش شد و طباطبایی‌نژاد گفت: «این کلیپ توسط همسر مرتضی ندایی ساخته شد تا به خودمان یادآوری کنیم امید سرمایه زندگی است و نباید یک لحظه از این جان مایه حیات غافل شد.»
شب‌های به یاد ماندنی
 جشنواره‌های  سینمایی
 حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در ادامه این مراسم ضمن آرزوی سلامتی برای بیماران با اشاره به مرتضی ندایی گفت:  چهره سینماگر مرتضی ندایی را می‌شناسم و می‌دانم که این بزرگوار عاشق زبان و ادبیات فارسی است. زمانی که من در موسسه اکو مسئولیت داشتم شاهد بودم برای زنده نگه‌داشتن زبان پارسی در کشورهای همسایه به‌خصوص تاجیکستان تلاش بسیار می‌کرد و همیشه در دیدارهایی که با هم داشتیم توصیه‌های سینمایی نمی‌کرد و فقط تأکید داشت که خط و زبان پارسی را در کشورهای منطقه پارسی‌زبان به‌خصوص تاجیکستان دریابیم.» رئیس سازمان سینمایی با بیان این مطلب که شب‌های برگزاری اختتامیه جشنواره‌های سینمایی بلند است، بیان کرد: «شب‌های اختتامیه جشنواره‌های سینمایی بلند و به‌یادماندنی است و همه ما به بلندی این شب‌ها عادت داریم و هر کاری می‌کنیم که شب‌ها کوتاه‌تر شود، نمی‌شود و یقین دارم امسال در جشنواره فیلم فجر هم که برخی از سیمرغ‌ها را هم حذف و عکاسان را نیز عصبانی کردیم باز شب بلندی در مراسم اختتامیه خواهیم داشت.»
صدای حقیقت درنهایت شنیده می‌شود
او درباره وظیفه و کار سینما حقیقت گفت: «بیان حقایق، حقایقی که به کام همه شیرین نیست و گاهی تلخ می‌شود کار سینما حقیقت است. شما مستندسازان حقیقت را ثبت و ضبط می‌کنید و سخنان شما که ریشه در حقیقت دارد خواندنی و ماندنی است.» ایوبی اشاره کرد: «اگر حالا شنیده نشود، بالاخره روزی شنیده خواهد شد.‌ سال گذشته قول دادیم گروه «هنر و تجربه» را راه بیندازیم که فضایی برای نمایش آثار مستند و سینمایی خاص فراهم شود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و مخاطبان هم از سینمای مستند استقابل کردند.» هشتمین جشنواره فیلم‌های مستند «سینما حقیقت» برگزیدگان خود را در دو بخش جایزه ویژه شهید آوینی و صنایع دستی و هنرهای سنتی معرفی کرد. جایزه شهید آوینی که برای نخستین بار در این جشنواره با نمایش آثار همراه بود، هفت برگزیده داشت.


تعداد بازدید :  149