شماره ۱۶۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
گزارش

گزارش 33 روزه امداد و نجات سیل‌زدگان از زبان مرتضی سلیمی
امدادرسانی به 600 هزار نفر با بیش از 20 هزار نیروی عملیاتی هلال احمر

شهروند| سازمان امدادونجات اصلی‌ترین بخش عملیاتی جمعیت هلال احمر در پاسخگویی به بحران‌ها است و در نخستین گام بعد از وقوع بحران یا حادثه‌ای، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر هستند که در مناطق حادثه‌دیده حاضر می‌شوند و به یاری مردم می‌شتابند. سیل غافلگیرکننده یک ماه اخیر هم دقیقا در همین قاعده بود؛ نجاتگران دلسوز و فداکار جمعیت هلال احمر نخستین نفراتی بودند که خودشان را به مناطق سیل‌زده رساندند و بیش از یک ماه است که در استان‌های مختلف ساعت‌های بسیاری را صرف عملیات نفسگیر نجات سیل‌زدگان کردند؛ عملیات‌هایی که همچنان ادامه دارد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات گزارش عملیات در استان‌های متأثر از سیل، آبگرفتگی، برف و کولاک از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۲۸ فروردین ۹۸ را روز گذشته با جزییات اعلام کرد. بر اساس این گزارش در ۳۱ استان کشور بیش از ۳۴۰۰ شهر، روستا و محورهای کوهستانی درگیر سیلاب شده‌اند که در طول بیش از یک ماه گذشته به ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان امدادرسانی و بیش از ۲۶۹ هزار نفر اسکان اضطراری شده‌ است. ۸۳۴۰ نفر در استان‌های سیل‌زده که لرستان و خوزستان بیشترین سهم را در خرابی‌ها داشتند، توسط نیروهای امدادی و بالگرد به مناطق امن انتقال یافتند. به گفته سلیمی ۴۸۰۹ دستگاه خودرو از برف رهاسازی و بیش از ۵۷۰۷ مورد تخلیه آب از منازل انجام شده و  بیش از ۲۰ هزار نیروی عملیاتی در قالب ۴۷۰۰ تیم امدادی در حال فعالیت هستند.
انتقال بیش از ۷۸۴ هزار کیلوگرم اقلام غذایی و زیستی و انتقال ۲۷۳۷ از امدادگران و نجاتگران طی ۸۹۹ ساعت پرواز بالگردهای جمعیت از دیگر مواردی است که در طول این سی‌وسه روز توسط سازمان امدادونجات هلال احمر صورت گرفته است. امدادرسانی در ایلام، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان‌‍‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و لرستان ادامه دارد. اقلام توزیع‌شده در مناطق سیل‌زده در کل کشور   طی این 33 روز به شرح زیر است:
49242 دستگاه چادر
174996 بسته غذایی
166480 تخته پتو
61703 ست بهداشتی
290409 قوطی کنسرو

آخرین اقدامات سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در سیل اخیر
ارایه 132‌هزار بسته معیشتی برای سیل‌زدگان

شهروند| سازمان داوطلبان همان‌طور که از نامش پیداست، بر پایه فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه شکل گرفته و در بحران‌ها و حوادث طبیعی مرجع اصلی دریافت کمک‌های داوطلبانه از سوی مردم است. محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در جمع‌بندی عملکرد و اقدامات این سازمان به نفع سیل‌زدگان کشور تا چهارشنبه 28 فروردین عنوان کرد: «تاکنون حضور 9043نفر داوطلب به مدت 948، 397نفر ساعت تحت نظارت معاونت داوطلبان استان‌های کشور در مراحل مختلف جمع‌آوری کمک‌های مردمی گزارش شده است. مهمترین اقدام سازمان داوطلبان تشکیل خط تولید بسته و پک‌های غذایی، پذیرایی، بهداشتی و... توسط داوطلبان در استان‌های سیل‌زده ایلام، گلستان، لرستان و خوزستان و تهیه 132100 بسته جهت ارایه به سیل‌زدگان بوده است. در آخرین اقدامات این سازمان، نصیری از تهیه 13600 بسته در 24ساعت گذشته خبر می‌دهد که در قالب 16589نفر ساعت فعالیت صورت گرفته است.» درمجموع تاکنون مشارکت تعداد 68 شرکت  از بنگاه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف فراخوان گزارش شده است. به گفته نصیری درمجموع با توجه به تشکیل کمیته همکاری مشترک بین این سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد، تاکنون تعداد 36 تشکل و نهاد حقوقی درخصوص تبلیغات و جمع‌آوری کمک‌های مردمی همکاری کردند.


تعداد بازدید :  580