شماره ۱۶۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين
صفحه را ببند
دختران وزنه‌بردار نخستین‌بار روی تخته آسیایی می‌روند
برای رسیدن به مردان باید میانبر بزنیم!

شهروند|  7 دختر وزنه‌بردار تا چند روز دیگر برای نخستین‌بار بعد از انقلاب در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا به میزبانی چین روی تخته خواهند رفت. استارت وزنه‌برداری بانوان در ایران از چندی قبل خورده و تاکنون دختران در رده‌های سنی پایه نیز سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی را دارند. با توجه به این‌که در المپیک 2020 دو سهمیه برای وزنه‌برداری زنان ایران درنظر گرفته شده و از سهمیه مردان هم کسر شده، اهمیت این مسابقات پیش‌رو برای فدراسیون بالا رفته؛ اگرچه سطح فعلی وزنه‌برداری بانوان منتقدانی هم دارد.
در روزهای آخر مجوز اعزام گرفتیم
بهاره بهرامی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون وزنه‌برداری در رابطه با شایعه اعزام‌نشدن تیم‌ملی بانوان به «شهروند» می‌گوید:   «همیشه این شایعات هست. البته ملاحظاتی در وزارت ورزش وجود داشت که به خاطر مشکلات مالی اعزام تیم با اما و اگر روبه‌رو شده بود. با این حال طی روزهای اخیر این مجوز را به تیم‌ملی بانوان دادند تا برای نخستین‌بار در رده بزرگسالان به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شود. امشب دختران وزنه‌بردار ایران با ترکیبی 7نفره و مربیان ایرانی خود راهی چین می‌شوند.»
برای المپیک استارت می‌زنیم
وی همچنین می‌افزاید: «ملی‌پوشان آخرین اردوی خود را از 5 فروردین‌ماه آغاز کردند و تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشتند. با توجه به رکوردهای تمرینی وزنه‌برداران، پیش‌بینی ما این است که چند نفر می‌توانند عنوان پنجم یا ششم وزن خود را هم کسب کنند. البته درباره سایر نفرات هم وضع مشخص نیست و باید ببینیم که چه رکوردی ثبت می‌کنند. با توجه به این‌که 2 سهمیه المپیک 2020 در بخش بانوان به ایران اعطا شده، باید در مسابقاتی که گزینشی المپیک است، شرکت کنیم.»
نمی‌توانیم با قهرمانان جهان رقابت کنیم
نایب‌رئیس بانوان فدراسیون وزنه‌برداری درباره شانس کسب مدال خاطرنشان می‌کند: «در این دوره اصلا ملی‌پوشان ایران به گرفتن مدال فکر نمی‌کنند. آنها فقط 4ماه تمرین کردند و با تجربه کمی که دارند، اصلا نمی‌توانند با رقبای قدرتمند خود برای کسب مدال رقابت کنند. در برخی از اوزان، وزنه‌بردارانی حضور دارند که در سطح جهان و المپیک مدال‌آور هستند و این کار ما را سخت‌تر می‌کند. البته در رده سنی نوجوانان و جوانان برای چندماه پیش‌رو برنامه داریم و شاید بتوانیم به مدال هم برسیم.»
از مربیان مرد هم مشورت می‌گیریم
بهرامی در ادامه درباره کادرفنی تیم‌ملی بانوان می‌گوید: «خانم امرالله هدایت این تیم را برعهده دارد، اما در بخش فنی مشاوره‌های زیادی انجام می‌دهد. سرمربی تیم‌ملی بانوان با مربیان مرد و افراد فنی شاغل در فدراسیون مشورت می‌کند، ضمن این‌که او دوره‌های خاصی را هم دیده و بی‌تجربه نیست. البته قرار بود خانم «اورسلا پاپاندرئا» نایب‌رئیس فدراسیون جهانی هم برای جام فجر به ایران بیاید و یک دوره آموزشی هم برگزار کند که به خاطر همزمانی با دیگر برنامه‌ها این اتفاق رخ نداد.»
بودجه داشته باشیم، مربی خارجی می‌آوریم
وی در رابطه با احتمال مربی خارجی هم می‌افزاید: «اگر بودجه داشته باشیم، قطعا در برنامه‌های خود داریم که از مربیان خارجی استفاده کنیم. هم برای هدایت تیم‌ملی و هم برای برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌توانیم از مربیان خارجی برای تیم زنان استفاده کنیم. در واقع می‌توانم بگویم پیشرفت وزنه‌برداری بانوان منوط به بودجه‌ای است که در اختیار این بخش قرار می‌گیرد. تجهیزات وزنه‌برداری گران است و در شهرستان‌ها بانوان مجبورند از وسایلی که مردان استفاده می‌کنند، بهره ببرند. با هماهنگی‌ای که با معاونت ورزش بانوان داریم، قرار است به‌ زودی دوره‌های مربیگری و داوری را برگزار کنیم.»
برای رسیدن به مردان باید میانبر بزنیم!
نایب‌رئیس بانوان فدراسیون وزنه‌برداری درپایان می‌گوید:   «همانطور که بارها از سوی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری عنوان شده، برای پیشرفت و رسیدن به مدال‌آوری در بخش بانوان باید تا المپیک 2024 منتظر باشیم. ما امیدوار هستیم زودتر به مدال‌آوری برسیم، اما نباید خودمان را از واقعیت دور کنیم. وزنه‌برداری یک رشته رکوردی است و کسی نمی‌تواند با چاشنی شانس موفق شود. سعی می‌کنیم سرعت پیشرفت وزنه‌برداری بانوان روی دور تند باشد و برای رسیدن به سطح آقایان میانبر بزنیم.»


تعداد بازدید :  844