شماره ۱۶۶۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
شفاف‌سازی، امدادرسانی به‌موقع و انتقال صحیح اخبار
نظرسنجی‌ها نشان از افزایش اعتماد جامعه به هلال دارد

در نتایج نظرسنجی ملی بهارانه ایسپا  که در روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شد؛ ۳۱.۳‌درصد مردم گفته‌اند از طریق هلال‌احمر به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند. به روایت صحیح‌تر ٣١.٣‌درصد از کسانی که به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند، از طریق هلال‌احمر اقدام كرده‌اند. در این میان ١٤.٣‌درصد مردم از طريق مساجد و حسينيه‌ها و ٨.١‌درصد توسط كميته امداد امام‌خميني(ره) و ١٢.٧‌درصد به صورت مستقيم و تنها ٣.١‌درصد از طريق چهره‌هاي مشهور مانند ورزشكاران، هنرمندان، اساتيد دانشگاه و ... به هموطنان سيل‌زده كمك كرده‌اند.
این آمار نشان می‌دهد هلال‌احمر توانسته است به عنوان یک جمعیت بی‌طرف که اقدام به شفاف‌سازی مالی کرده و روند خدمات‌رسانی و امداد و کمکش را در رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم می‌رساند، گوی سبقت را در جلب اعتماد عمومی از سایر بخش‌ها و گروه‌ها برباید و از تجربیات گذشته خود درس گرفته، تا آن‌جا که در این روزها خبر می‌رسد رکورد جمع‌آوری کمک‌های مردمی نسبت به خود را هم شکسته و می‌تواند به عنوان یک کانال امین مردم هنگام بروز بحران‌ها و کاستی‌ها وارد عمل شود.
موضوع دیگر این نظرسنجی نقش سلبریتی‌ها و افراد مرجع است که به‌رغم بزرگنمایی و تبلیغات رسانه‌ای تنها ٣.١‌درصد از مردم از طریق آنان کمک‌های خود را ارسال کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد تصویر درستی از سلبریتی‌ها و عملکرد آنان در مواقع بروز بحران برای مردم وجود ندارد و شاید بهترین کار هدایت و همگرایی ایشان در انجام این عملیات توسط نهادی واحد باشد.

البته خوشبختانه اطلاع‌رسانی و هدایت افکار عمومی در جریان سیل اخیر توسط هلال‌احمر و حضور بسیاری از چهره‌های مشهور در حوزه‌های مختلف در قالب هدایت کمک‌ها به هلال‌احمر توانسته این نقیصه را برطرف سازد.با این آمار مردم نشان داده‌اند قدر زحمات واقعی را دانسته و مسیر همدلی را می‌یابند. همیشه یکی از دغدغه‌های نهادهای امدادرسان حضور هیجانی مردم چه به صورت فیزیکی در مناطق حادثه‌دیده و چه ارسال کمک‌های غیرنقدی و نقدی در روزهای نخست حادثه بود، بی‌آن‌که بدانند آیا به حضور یا کمک ایشان نیاز است یا خیر؟ اما این روزها با اطلاع‌رسانی به‌موقع و هدفمند، جریان کمک‌های مردمی شکل معقول و حرکت در خور توجهی به خود گرفته و هماهنگ با مدیریت بحران به عنوان بخشی از نیروی پشتیبان این مدیریت به ایفای نقش می‌پردازد، به گونه‌ای که در بخشی از همین نظرسنجی آمده است که ۱۷.۴‌درصد از مردم گفته‌اند در روزهای آینده کمک خواهند کرد و این یعنی مردم احساسی عمل نکرده و به وظیفه خود وقوف یافته‌اند.

 


تعداد بازدید :  287