شماره ۱۶۶۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
موج مهربانی در استان مرکزی

|  سیده پریا میرطالبی  |  خبرنگار داوطلب |

سالانه در کشورمان شاهد حوادث زیادی اعم از طبیعی و غیرطبیعی بوده‌ایم که هر کدام به نوعی زندگی انسان را تحت‌تاثیر قرار داده و گاهی برای مدتی کوتاه تا بازسازی و برگشت به شرایط عادی، زندگی را برای بازماندگان مختل کرده و علاوه بر خسارات جانی، خسارات شدید اقتصادی نیز به همراه دارد که همه و همه موجب رنجش خاطر و گاهی آسیب‌های شدید روانی در بازماندگان خواهد شد.
با شروع ‌سال 98 و بارندگی‌های اخیر که موجب راه‌اندازی سیل در بیش از 25 استان کشور اعم از استان‌های شمالی، مرکزی، غرب و جنوب بوده است، با خسارات شدیدی مواجه شده که جمعیت هلال‌احمر با امدادرسانی به‌موقع و حضور شبانه‌روزی از دقایق اول حادثه تاکنون نسبت به حداقل رسانیدن خسارات، امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و اخذ تمهیدات لازم با برنامه‌ریزی استراتژیک و ساماندهی به‌موقع حادثه، اقدام کرده که در ادامه به شرح بیشتری از این‌گونه اقدامات در جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی خواهیم پرداخت.
در استان مرکزی از لحظات اولیه شروع بارندگی و اعلام استانداری جهت آماده‌باش در حوادث احتمالی همچون وقوع سیل و آبگرفتگی در استان، نیروهای امدادی و عملیاتی این جمعیت در قالب تیم‌های تخصصی سیلاب، جست‌وجو و نجات در حوادث شهری، واکنش سریع، BHCU و حمایت روانی،  در حالت آماده‌باش بوده و به محض وقوع سیل در استان گلستان و لرستان، این تیم‌ها به همراه اقلام ضروری مورد نیاز سیل‌زدگان به مناطق سیل‌زده اعزام شدند.
در شهرستان پلدختر از 12 فروردین ماه تاکنون فعالیت‌هایی همچون پایش و تحویل 5300 دفترچه خانوار و توزیع  بسته‌های غذایی در مناطق پلدختر، تخلیه و بارگیری اقلام امدادی نظیر 5300 تخته چادر،2100 تخته موکت، 10 کامیون آب‌معدنی، 6500 بسته غذایی 72 ساعته، 10800 تخته پتو، چراغ والور 2300 شعله، تخلیه آب و گل‌ولای از برخی منازل، توزیع اقلام امدادی توسط بالگرد با حضور تیم‌های عملیاتی امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی در مناطق محصور در سیل بوده است.
علاوه بر حضور فعال در مناطق سیل‌زده اقلام امدادی ارسالی از جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی به استان‌های سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان اقلامی همچون 5500 دستگاه چادر امدادی، 3هزار قرص نان، 60 کیلو خرما، بیش از 2‌هزار بسته غذایی 72ساعته و دیگر اقلام ضروری امدادونجات انفرادی کوهستان و سیلاب و ... از انبار امدادی جمعیت هلال‌احمر استان بارگیری و به مناطق سیل‌زده ارسال شد.
در کنار نیروهای متخصص امدادی و با هماهنگی معاونت امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان که خود به همراه تیم‌های اعزامی در منطقه حضور دارد، تیم درمان اضطراری BHCU متشکل از 9  پزشک، پرستار، ماما، روانشناس، کارشناس بهداشت و تکنیسین دارویی با تجهیزات کامل دارویی و بهداشتی به ارزش ریالی 400‌میلیون ریال  به استان لرستان اعزام شد.
حوزه معاونت امور داوطلبان نیز از همان آغاز  با تمام توان در سراسر استان پای کار آمده و ابتدا در پست‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی جوانان این جمعیت، صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی را دایر کرده و بعد از آن با توجه به افزایش شدت حادثه و در پی دستور رئیس سازمان داوطلبان، پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی را در سطح استان افزایش دادند. برپایی بیش از 60 پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی به همت ائمه جماعات استان، جمع‌آوری مبلغی بالغ بر 650‌میلیون تومان به صورت نقدی و ارسال بیش از 32 کامیون از اقلام کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده همچون  یک کامیون به شهرستان دره‌شهر و بقیه آنها به استان‌های لرستان و خوزستان که شامل مواد غذایی، پتو، البسه نو، مواد شوینده و دیگر اقلام ضروری مناطق سیل‌زده طبق نیازسنجی به این مناطق بود، از مهمترین کارهای انجام شده توسط این معاونت است.
جلسات مختلف و تعامل با تمامی اصناف با هماهنگی جهاد کشاورزی، بیمارستان‌ها به‌خصوص بیمارستان سینا و قدس، پتروشیمی، شرکت رنگ روناس و شرکت شهرک‌های صنعتی اراک و ... از مهمترین فعالیت‌های این معاونت درخصوص جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی این ارگان‌ها به مردم سیل‌زده بوده که یکایک آنها از این کار خیر استقبال کرده و نهایت همکاری را داشته‌اند.
علاوه بر کمک 200 میلیونی خیر محترم ساوه از شهرک صنعتی کاوه که خواست نامش آشکار نشود، کمک 100 میلیونی خیر اراکی و همه کمک‌های نقدی که تاکنون مردم به حساب جمعیت هلال‌احمر واریز کردند، کمک پاکبان محترمی که در یک دستش جارو و در دستش دیگرش مبلغ اندکی بود که در صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی انداخت، بسیار زیبا و تاثیرگذار بود.
 فعالیت‌های انجام‌شده حوزه معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی در حادثه سیل استان گلستان و استان‌های مرکزی و جنوبی کشور، استقرار صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در پست‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی با همکاری معاونت امور داوطلبان بود که بعد از پایان طرح اعضا، در کانون‌های جوانان خودجوش شروع به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده و علاوه بر آن به صورت مداوم و پررنگ در جمع‌آوری و تفکیک کمک‌های مردمی در محل جمعیت هلال‌احمر حضور داشته و همچنان ادامه دارد.
در حال حاضر نیز یک اکیپ 100 نفره از روحانیون و طلاب عضو کانون طلاب جمعیت هلال‌احمر به سرپرستی حجت‌الاسلام میرهاشمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر را در منطقه داریم که به مدت 5 روز است در منطقه پلدختر مستقر شده و مشغول امدادرسانی هستند و یک تیم 40نفره از جوانان این جمعیت نیز به تازگی به منطقه پلدختر جهت امدادرسانی اعزام شده‌اند که به محض سازماندهی و اسکان، فعالیت خود را شروع خواهند کرد.


تعداد بازدید :  236