شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
درخشش یاقوت‌های سرخ در دل کویر خراسان‌جنوبی

امسال، 14هزار و 399 هکتار از باغ‌های استان خراسان‌جنوبی زیرکشت زرشک است که پیش‌بینی می‌شود حدود 15‌هزار تن زرشک از آن برداشت شود.
به‌گزارش ایسنا، زرشک یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران است که 98‌درصد تولید آن در خراسان‌جنوبی بوده و برای رونق اقتصادی استان، توجه به صنایع فرآوری و حمایت از صادرکنندگان باید مسئولان به آن توجه کنند.
توسعه‌ کشت زرشک به‌عنوان شاخص‌ترین محصول باغی منطقه موجب شده که این محصول جایگاه ویژه‌ای را در میان محصولات کشاورزی به خود اختصاص دهد و نقش بسزایی در اقتصاد خانوارهای روستایی این منطقه ایفا کند.
«هاشم ولی‌پورمطلق» رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در این‌باره گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 15هزار و 57 تن زرشک از مزارع استان برداشت شود.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون 14هزار و 399 هکتار از باغ‌های استان زیرکشت درخت زرشک است.
رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که برآورد ارزش ریالی زرشک تولیدی استان 1355‌میلیارد ریال است، در ادامه شمار بهره‌برداران زرشک استان را 30‌هزار نفر برشمرد.
رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت :    بیشترین سطح زیرکشت درخت زرشک استان در شهرستان قائن با 4056 هکتار با 3925 تن برداشت می‌شود.
ولی‌پورمطلق افزود: پارسال 14هزار و 615 تن زرشک به ارزش 1315‌میلیارد ریال در استان برداشت شده است.
دکتر «سعید احمدی‌زاده» با اشاره به اجرای طرح ارتقای کیفیت زرشک در خراسان‌جنوبی گفت: در این طرح به کشاورزان آموزش‌های صحیح جمع‌آوری زرشک در قالب سبدهای مخصوص و به صورت شاخه(خوشه) چینی داده می‌شود.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در بحث جمع‌آوری زرشک وجود دارد، این است که کشاورزان در زمان برداشت زرشک را در پارچه‌های نامناسب جمع‌آوری کرده که خواص و کیفیت آن از میان می‌رود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان جنوبی گفت: با اجرای این طرح از 10 تا 30‌درصد ضایعات جلوگیری می‌شود.
احمدی‌زاده با بیان این‌که امسال یکسری روستای فعال را انتخاب کرده‌ایم، گفت: حداقل 200 تا 300 کشاورز در 10 روستا به صورت مستقیم آموزش دیده‌اند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این طرح با همکاری جهادکشاورزی، کانون زرشک و عناب و دهیاران اجرا می‌شود.
احمدی‌زاده با بیان این‌که برند زرشک سالم ایران با عنوان محصول ارگانیک وارد بازار میوه و تر‌بار می‌شود، گفت: معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در سفر به استان از این طرح استقبال کرد.
وی با بیان این‌که باید فرآوری جدید برای زرشک تعریف شود، اظهار کرد: برای اجرای بهتر این طرح نیازمند فعال‌تر شدن اتحادیه است، به شرطی که سرمایه در گردش داشته باشد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که باید سعی کنیم مصرف زرشک را به صورت تازه‌خوری ترویج کنیم، افزود: بخش خصوصی با همکاری بیشتر می‌توانند کمک زیادی داشته باشند.
احمدی‌زاده گفت: یکی از نیازهای اساسی برای نگهداری زرشک وجود تکنولوژی خاص بسته‌بندی و نگهداری زرشک تازه در سردخانه‌ها است، چون نیاز است محصول به صورت تازه صادر شود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان‌جنوبی ادامه داد: انواع خشک‌کننده‌ها و ایستگاه نگهداری نیز ازجمله نیازهای دیگر برای این محصول است.
وی با بیان این‌که متاسفانه در استان از زرشک جز مربا و شربت آب زرشک استفاده دیگر نمی‌شود، گفت: در نظر داریم فرآوری‌های جدید ازجمله تولید پودر زرشک حمایت کنیم که هم‌اکنون برای اولین‌بار توسط یک شرکت تولید شده است.
احمدی‌زاده افزود: اگر این محصول تولید شود محدودیت صادراتی به اروپا و بازارهای شرق نداریم.
وی با تأکید‌بر استفاده زرشک به صورت تازه‌خوری و ترویج این فرهنگ، خاطرنشان کرد: برای اجرای هرچه موفق‌تر این طرح از نظر دانشگاهیان، صنعت و بخش خصوصی استفاده شده است.
«مریم نواب‌زاده»، پزشک و محقق طب اسلامی - ایرانی نیز گفت:     زرشک درختچه‌ای است دارای ساقه‌ای خاردار که ارتفاع آن تا 4 متر نیز می‌رسد. چوب این درخت قهوه‌ای، قرمز یا زردرنگ بوده و برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و گل‌های آن خوشه‌ای و زردرنگ است.
وی افزود: شاخه‌های زرشک تیغ زیادی دارد. میوه‌ زرشک قرمز رنگ، گوشتی، بیضی شکل و دارای طعمی ترش است. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه، پوست ریشه و ساقه، برگ، گل و میوه آن است.
پزشک و محقق طب اسلامی - ایرانی با بیان این‌که پوست، ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد، افزود: پوست این گیاه حاوی آلکالوئیدهایی است که خواص آنتی‌بیوتیکی و ضدباکتری و ضدعفونت  دارند و سبب تحریک بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن می‌شوند.
نواب‌زاده گفت: انواع عفونت‌هایی که زرشک می‌تواند در درمان آنها موثر واقع شود عبارت است از عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده‌ای- روده‌ای، ریه‌ها، عفونت‌های مخمری و اسهال.
وی اظهار کرد: پوست، ریشه و ساقه زرشک در درمان ناراحتی‌های کلیوی و سنگ‌های ادراری و برای تحریک فعالیت‌های معده و کبد استفاده می‌شود.
پزشک و محقق طب اسلامی - ایرانی افزود: از پوست گیاه زرشک برای مشکلات جریان خون استفاده می‌شود و حتی اثر سمی روی انگل سالک دارد و در درمان یرقان، مالاریا، درمان کیسه‌صفرا به کار می‌رود.
نواب‌زاده تصریح کرد: این گیاه منقبض‌کننده طحال بوده و اثر ضدتهوع دارد، اما استفاده مقدار زیاد آن باعث اسهال و حتی فلج مرکز تنفسی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مصرف زرشک 2 گرم در طول روز و به مدت سه‌بار توصیه می‌شود و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.
زرشک انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها زرشک بی‌هسته و زرشک با هسته (دارای 2 هسته) است.
پزشک و محقق طب اسلامی - ایرانی درخصوص خواص میوه زرشک گفت: زرشک از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک بوده و دارای خواصی از جمله، تقویت‌کننده قلب و کبد، درمان‌کننده بواسیر خونی، برطرف‌کننده خونریزی و بیماری‌های کبدی، موثر در درمان سنگ کیسه صفر است.
وی یادآور شد: امروزه، گفته می‌شود این گیاه درد مفصلی، روماتیسم و تورم ناگهانی پسوریازیس را تسکین می‌بخشد.

 


تعداد بازدید :  217