شماره ۱۶۶۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين
صفحه را ببند
ثبت نام بدون مدرک شناسایی در شبکه‌های اجتماعی امنیت ملی را به خطر می‌اندازد!
احتمال مسدود شدن فیس‌بوک در افغانستان

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان از احتمال مسدود شدن فیس‌بوک در این کشور خبر داده‌اند. این وزارت اعلام کرده که اگر تا 6 ماه دیگر شرکت فیس‌بوک «سیاست‌های دولت افغانستان» را در نظر نگیرد، جلوی فعالیت این شبکه در افغانستان گرفته خواهد شد.
شهزاد آریوبی، وزیر مخابرات و تکنولوژی افغانستان، در یک نشست خبری ضمن یادآوری از «سوءاستفاده» تعدادی از کاربران فیس‌بوک از این شبکه اجتماعی گفت که «در فیس‌بوک از آزار و اذیت گرفته تا تخطی‌های فرهنگی و کارهایی علیه امنیت در کشور صورت می‌گیرد.» آقای آریوبی افزود: «ما باید رسما از طریق وزارت خارجه به فیس‌بوک اخطار بدهیم که به قوانین افغانستان احترام بگذارد، ثبت‌نام در این شبکه اجتماعی باید براساس مدرک شناسایی صورت گیرد. این‌طور نباشد که هر که بخواهد یک حساب باز کند، بی‌آن‌که هویتش معلوم باشد.»
اما یک شرکت وابسته به فیس‌بوک در کابل می‌گوید که در قوانین افغانستان استفاده از رسانه‌های اجتماعی وضوح ندارد.
عمر منصور انصاری، رئیس شرکت
تک-نیشن که شرکت همکار فیس‌بوک در افغانستان است و در عرصه‌های تکنولوژی اجتماعی، آموزش‌های فناوری، کارآفرینی در عرصه فناوری و مشاوره در بخش‌های پالیسی فعالیت می‌کند، گفته است که «دولت افغانستان باید واضح بسازد که کدام قوانین از سوی فیس‌بوک نقض شده تا مورد بررسی قرار بگیرد.»
آقای انصاری گفت که «پخش اخبار جعلی در فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی یک مشکل جهانی است و مختص به افغانستان نیست. امکان دارد بعضی اوقات در شبکه‌های اجتماعی محتویاتی پخش شود که در مغایرت با فرهنگ افغانستان است، اما وضع فیلتر بر تمامی محتویات این شبکه‌های اجتماعی بسیار دشوار است.»
رئیس شرکت تک-نیشن افزود که «بعضی از مسائل عمده که در مغایرت با سیاست فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی قرار داشته باشد، مورد بررسی این شبکه‌ها قرار گرفته و از نشر و پخش آن جلوگیری می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  280