شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
یحیی گل‌محمدی در گفت و گو با «شهروند»:
اینجا ایران است ‌ نمی‌توانیم مثل بارسلونا بازی کنیم
رکورد نباختنم به سرخابی‌ها مهم نیست تیم ملی پتانسیل قهرمانی در آسیا را دارد

شهروند| خیلی از هواداران پرسپولیس هنوز معتقدند تیمشان در دوره مربیگری گل‌محمدی یکی از بهترین نمایش‌های فصول اخیر خود را داشته و بعد از شکست مقابل ذوب‌آهن حسرتشان از نداشتن این مربی روی نیمکت سرخپوشان چند برابر شد. شاید کسی تصورش را نمی‌کرد در سمتی از جدول که سپاهان،‌ استقلال و پرسپولیس در آن حضور داشتند،‌ ذوب‌آهن با تکیه بر جوانانش بتواند به فینال جام‌حذفی برسد اما این اتفاق بعد از 2‌سال برای مدافع سابق تیم‌ملی کشورمان در سمت سرمربی رخ داد. در ادامه گفت‌و‌‌گوی یحیی گل‌محمدی را با «شهروند» می‌خوانید:     
 ‌ قبل از این‌که به مصاف استقلال بروید،‌ خودتان فکر می‌کردید که به فینال جام حذفی راه پیدا کنید؟
وقتی تصمیم می‌گیری که در جام حذفی شرکت کنی، یعنی این‌که هدفت قهرمانی است. ذوب‌آهن نیز چنین شرایطی را داشت. با این‌که می‌دانستیم باید برای رسیدن به قهرمانی استقلال و پرسپولیس را شکست دهیم اما امیدمان به هیچ‌وجه کم نشد و با انگیزه‌ای بالا توانستیم این راه سخت را پشت‌سر بگذاریم. هر 2 دیدار برایمان خیلی سخت بود زیرا ابتدا عقب افتادیم.
 ‌‌ در سمت سرمربی تا به حال مقابل استقلال و همچنین پرسپولیس شکست نخوردید،‌ این رکوردی جالب محسوب می‌شود.
من به این رکوردها فکر نمی‌کنم. شاید برای خیلی‌ها این رکوردها مهم باشد و درنهایت هم وقتی این رکوردشان شکسته می‌شود،‌ آن‌قدر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند که شاید ارزشش را نداشته باشد. من خوشحالم مقابل تیم های بزرگی همچون استقلال و پرسپولیس تا به حال شکست نخوردم و حتی در دربی تهران نیز چنین اتفاقی برایم رخ نداد اما مطمئنا این رکورد نیز یک‌روز شکسته می‌شود.
 ‌پرسپولیس را در شرایطی شکست دادید که انگار خودتان نیز به اندازه هواداران این تیم ناراحت بودید. درست است؟
من برای این تیم سال‌ها بازی کردم و مدتی هم روی نیمکتش بودم. در همین ورزشگاه آزادی با پرسپولیس خاطرات زیادی دارم و اصلا نمی‌توانم بگویم که از حذف پرسپولیس خوشحالم. برخی‌ها قبل از این دیدار به نوعی مرا مقابل پرسپولیس و هوادارانش قرار دادند و هر حرکت من در این دیدار می‌توانست واکنش هواداران این تیم را در پی داشته باشد. خواستم ثابت کنم که من هنوز هم یک پرسپولیسی هستم،‌ اگرچه الان به ذوب‌آهن تعصب دارم و باید برای این تیم تلاش کنم.
 ‌‌ تصور می‌کنید ذوب‌آهن می‌تواند در فینال جام حذفی نیز پیروز شود و بعد از سال‌ها به لیگ قهرمانان آسیا بازگردد؟
نفت تهران نیز تیم بسیار با کیفیت و خوبی است که از مربی سطح بالایی بهره می‌برد. به نظرم خیلی زود است که بخواهیم دراین‌باره صحبت کنیم زیرا این بازی تقریبا 6 ماه دیگر برگزار خواهد شد و شاید خیلی‌ها
صحبت های من را تا آن زمان فراموش کنند.
 ‌ برخی این مسابقه را به دلیل حضور شما و منصوریان روی نیمکت 2 تیم یک دربی در میان مربیان می‌دانند. چنین مساله‌ای را قبول دارید؟
به نظر من این صحبت‌ها جالب نیست و نباید با این صحبت‌ها ارزش کار کل مجموعه ذوب‌آهن و نفت را پایین آورد. این 2 تیم زحمت کشیده‌اند و به فینال رسیدند و تیم‌های دیگر نیز حذف شده‌اند.
 ‌ زمانی که تیمتان در ابتدای فصل نتیجه نمی‌گرفت،‌ خیلی‌ها اعتقاد داشتند که باید از هدایت ذوب‌آهن کنار بروید اما این اتفاق نیفتاد و مدیریت باشگاه مزد حمایتش را گرفت. دراین‌باره صحبت کنید.
من از همان ابتدای فصل به این تیم اعتقاد داشتم و می‌دانستم که پشت این ناکامی‌ها،‌ موفقیت است. شاید تنها کسی که این صحبت‌های مرا باور کرد،‌ آذری مدیرعامل باشگاه بود که فکر می‌کنم باید از اعتمادش به من راضی باشد. آنهایی که بازی‌های ذوب‌آهن را دنبال می‌کردند،‌ متوجه بودند که ما چقدر خوب فوتبال را روی زمین بازی می‌کنیم. البته با این شرایط زمین فولاد شهر که بیشتر از چمن در آن قسمت‌های خاکی دیده می‌شود، قطعا نمی‌توان مثل بارسلونا بازی کرد. دوستانی که انتقاد می‌کنند باید متوجه شوند که این‌جا ایران است.
 ‌‌ نام شما نیز در بین یکی از گزینه‌های تیم امید قرار داشت که در اظهارنظرهایی که داشتید،‌ واکنش منفی به این مسأله نشان ندادید.
من از کسانی که مرا برای این سمت انتخاب کردند،‌ تشکر می‌کنم اما به دور از جوانمردی است که در این شرایط ذوب‌آهن را رها می‌کردم. هر مربی دوست دارد در سطح ملی کار کند   اما به تازگی نتایج زحماتم را در ذوب آهن دیده‌ام و نمی‌توانم با جدایی‌ام به این تیم ضربه بزنم.
 ‌ به عنوان سوال آخر، شانس تیم‌ملی را برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا چقدر می‌دانید؟
تیم ملی شرایط خوبی دارد و دیگر الان زمان تغییرات نیست. کی‌روش برنامه‌هایش را چه خوب و چه بد پیاده کرده و دیگر نباید از تیم‌ملی در این برهه انتقاد کرد. قطعا فوتبال ایران پتانسیل قهرمانی در آسیا را با امکانات فعلی دارد و باید به این تیم خوش‌بین بود.


تعداد بازدید :  169