شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
رئيس‌جمهوري در مراسم روز دانشجو:
عهد ما شكستني نيست
نه از انتقاد مي‌ترسيم نه از تخريب فرهادي ادامه‌دهنده راه وزراي پيشين است

شهروند| روز گذشته 16 آذرماه، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در میان سرود و شعار و کف و اعتراض دانشجویان در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، یعنی همان مکانی که 61‌سال پیش آذر شریعت‌رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا توسط ماموران نظام شاهنشاهی به شهادت رسیدند، حاضر شد تا در کنار دانشجویان و اساتید دانشگاه روز دانشجو را گرامی بدارد.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی در میان تشویق و شعارهای پیاپی دانشجویان با بیان این‌که 16آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است، گفت: این جنبش فراتر از حزب و جناح و خط است.
او گفت: در دهه 1330، حادثه 16آذر درخشش خاصی داشت. شریعت‌رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا، دانشجویان به خون خفته پرچم حرکت دانشجویی را به اهتزاز درآوردند. جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است، این حرکت هم برای استقلال و ضد استعمار است، هم برای آزادی و ضد استبداد است. هم برای وطن‌خواهی و عشق به وطن است و هم برای انواع ظلم‌ستیزی‌هاست.
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: عده‌ای بوده‌اند و هنوز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر می‌دیدند از سر نفرت روی برمی‌گرداندند. اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود گرچه برخی می‌خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصرکنند، این جنبش ممکن است شأن نزول‌هایی داشته باشد. 16آذر حوادثی دارد با شأن نزول خودش، در دهه 40 حوادثی دارد با شرایط خودش اما اساس جنبش دانشجویی یک حرکت مستمر هست، وجود دارد و خواهد داشت.
رئیس‌جمهوري در ادامه سخنانش که به شدت از سوی دانشجویان مورد تشویق قرار می‌گرفت خاطرنشان کرد: از ‌سال 42 دانشگاه حضور داشت و فعال بود، همان زمانی که بزرگانی از روحانیت و بزرگانی از دانشگاه همچون مهندس بازرگان به زندان رفتند.
روحانی گفت: ما در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم؛ در این شرایط خاص دانشجو باید پیشتاز باشد، البته که قبول دارم دانشجو باید منتقد باشد باید دیده‌بان و ناظر باشد، دانشجو باید نظارت کند، اگر هم دانشجو را نگذاشتند جایی انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. بنابراین چون فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاه‌تر است و هرکس به مناسبتی از گوجه‌فرنگی گرفته تا انرژي هسته‌ای نقدش را به دولت روا می‌دارد.
رئیس‌جمهوري در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به مشی دولت در انتخاب وزرا و مسئولان گفت: اگر من می‌خواهم مسئولی را تعیین کنم نسبت به دانشگاه، به نظر دانشگاه چه کار دارم؟ وزیری را برمی‌گزینم با صاحبان نفوذ هم سر و سری خواهم داشت و رأی اعتمادی می‌گیریم و او هم بر مسند قدرت می‌نشیند که مبنای این دولت این چنین نیست. دانشجویان در این قسمت از سخنان رئیس‌جمهوری علاوه بر دست زدن، با شعار روحانی متشکریم، وی را تشویق و تأیید کردند.
 دانشگاه، خانه احزاب نیست
رئیس‌جمهوری ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم دانشگاه خانه احزاب است. حزب کار دیگری می‌کند. ممکن است عده‌ای از دانشجویان هم شاخه دانشجویی یک حزبی باشند آن بحث دیگری است اما اساسا دانشگاه و دانشجو در کلیت خودش دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه خانه احزاب نیست. رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم. من بسیار خوشحالم در این رفتار و آمدها، رأی اعتمادها یک نظرسنجی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها صورت گرفت و آن نظرسنجی تأیید کرد راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تأیید اساتید و دانشجویان است.
او گفت: دکتر فرهادی ادامه‌دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود. همان راهی که بنا بود میلی‌منفرد طی کند و نگذاشتند. بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، دکتر فرجی‌دانا آمد و برعهده گرفت. ادامه راه برای دکتر فرجی‌دانا ممکن نشد. همان راهی که دکتر نجفی ادامه داد. همان راه را قرار بود دکتر احمدی ادامه دهد و همان راه را قرار بود دکتر دانش‌آشتیانی ادامه دهد. امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد. روحانی با تأکید بر این‌که عهد ما با شما شکستنی نیست، گفت: امروز مردم سراسر جهان نسبت به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده‌اند و شما می‌بینید که هتل‌های ما که در سال 91 خالی بود و در 92 تا حدی رونق پیدا کرده بود. در‌ سال 93، هیچ هتل قابل ذکری در سراسر کشور مخصوصا در مناطق گردشگری تا تابستان‌ سال آینده هم رزرو شده است. این به معنای اشتیاق جهان برای آمدن به کشور است. تازه به دوران رسیده‌ها دل نگران ارزش‌های انقلاب و اسلام نباشند
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: صدها و هزاران شرکت، امروز منتظر شرایط آینده‌ای هستند که بتوانند وارد ایران شوند و کشور را از لحاظ سرمایه‌گذاری و سرمایه‌های موردنظر تأمین کنند، حالا اقلیتی داریم که از این وضع خیلی خوشحال نیستند آنها هم انشاء‌الله از منافع زودگذرشان بگذرند، سیاست خارجی ما هرچه موفق باشد به نفع مردم و ثبات کشور است. یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها هم احترام می‌گذاریم، نمی‌خواهد این‌قدر نسبت به آینده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل نگران باشند. رئیس شورایعالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ما همه باید در ارزش‌ها اجماع نظر پیدا کنیم، نظر مشترک پیدا کنیم، امروز دنیا باور دارد، قبلا هم این‌جور بوده قاعدتا دنیا باور نمی‌کرده اما امروز دنیا باور دارد که مذاکرات ما جدی، منطقی و رو به جلو است و هیچ‌کسی در این تردید ندارد.
روحانی ادامه داد: امروز دنیا قبول دارد که جمهوری اسلامی ایران مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است، امروز همه قبول دارند که جمهوری اسلامی ایران ضدخشونت و افراطی‌گری است و اگر نبود، چطور اعلام جمهوری اسلامی ایران برای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اتفاق آرا و با مخالفت فقط دو سه کشور مثل آمریکا و اسراییل به تصویب جهانی می‌رسد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: قولی که این دولت در همه زمینه‌ها به مردم داده به قولش پایبند است. هرکجا که منافع ملی، مصالح ملی، امنیت ملی و حقوق ملت ما در پیش باشد و بدانیم راهی که می‌رویم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است نه از انتقاد و نه از تخریب می‌ترسیم و نه از فریاد و سروصدایی باک داریم.
روحانی تصریح کرد: راهی که ما گفته‌ایم، ما همانیم و همان خواهیم بود، منتهی برای این‌که ما بتوانیم به پیروزی به اهدافمان برسیم که اهداف ما و شما یکی است، اهداف دولت و دانشگاه، اهداف جامعه و دانشگاه یکی است نیاز به همفکری داریم، باید دست‌به‌دست هم دهیم و من خواهش می‌کنم دولت را نقد کنید و در جایی که تشخیص می‌دهید راه دولت درست است حمایت کنید، بدون حمایت و نقد شما نمی‌توانیم به نقطه هدف و مقصد نهایی دست پیدا کنیم.
پیش از سخنان رئیس‌جمهوری نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌ها را در حضور روحانی رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند، به گفته مجری برنامه، قرار بود از بین تشکل‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی هرکدام جداگانه یک نفر سخنرانی کند، که اصلاح‌طلبان یک نماینده را برای سخنرانی انتخاب کردند اما اصولگرایان اعلام کرده بودند که می‌خواهند نماینده هر 4 تشکل اصولگرایی سخنرانی کند، در غیر این صورت، هیچ نماینده‌ای از آنان سخن نخواهد گفت که به دلیل کمبود وقت به آنها گفته شد یک نماینده از آنان سخنرانی کند، اما آنها نپذیرفتند؛ بنابراین، از سخنرانی نماینده اصولگرا محروم شدیم هرچند در ادامه مراسم، نماینده بسیج پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: ما به احترام شما و به احترام نظام جمهوری اسلامی ایران به این مراسم آمده‌ایم و خود را برای این فرصت آماده کرده بودیم تا صحبت‌ها و موضوعاتی را با شما در میان بگذاریم، اما ترجیح می‌دهیم در فرصتی بهتر و فراخ‌تر صحبت‌های خود را ارایه کنیم خوشحالیم که ما را از دو تشکل اصلاح‌طلب و اصولگرا جدا می‌دانید.
به گزارش ایسنا، نمایندگان دیگر تشکل‌ها در حضور رئیس‌جمهوری لب به سخن گشودند، یکی از این نمایندگان دانشجویی گفت که روز 16 آذر، روز نالیدن نیست، بلکه روز به پا خاستن است. یکی از آنها خواستار برکنار شدن مدیرانی شد که به وعده‌های روحانی عمل نمی‌کنند. دیگری از پارتی و مدرک خواستن برای پیدا کردن کار مناسب گفت و یکی از دانشجویان نیز از بودجه کم در عرصه ورزش انتقاد کرد. آن یکی از محجور ماندن فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گلایه کرد و یکی دیگر دوران خطابه‌های یک طرفه را به پایان رسیده خواند.
درخواست حمایت از رئیس‌جمهوری برای توسعه فعالیت دانشجویان عضو هلال‌احمر
پوران شفیعی عضو کانون‌های اجتماعی خیریه نیز با اشاره به فعالیت‌های سازمان هلال‌احمر گفت:330دانشجو به‌صورت داوطلبانه عضو هلال‌احمر شده‌اند. یاری‌رسانی به مناطق محروم، تلاش در جهت حفظ محیط‌زیست، کمک به بیماران صعب‌العلاج و غیره از وظایف و اهداف ما است.
وی با بیان این‌که کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز دنیا است، گفت: اعضای کانون دانشجویی هلال‌احمر داوطلبانه برای رفع هرگونه مشکلی فعالیت می‌کنند. وی در ادامه گفت: من دانشجوی اهل سنت هستم و افتخار می‌کنم که دوشادوش دانشجویان دیگر برای خدمت به کشورم تلاش می‌کنم. ما از رئیس‌جمهوری تقاضا داریم حرکت دانشجویان عضو هلال‌احمر را یاری و امکان حضور نمایندگان ما در مجامع بین‌المللی را فراهم کند.


تعداد بازدید :  445