شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

به منظور جلب حمایت برای مقابله با داعش
هیأتی از اهل سنت عراق به تهران می‌آید
الشرق‌الاوسط به نقل از یکی از مقامات محلی عراق از سفر هیاتی از اهل سنت این کشور به تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد الهایس، رئیس شورای ابناء العراق با اعلام خبر سفر هیأتی از عشایر اهل سنت عراق به ایران در آینده‌ای نزدیک گفت: این هیأت به منظور جلب حمایت تهران از عشایر اهل سنت در استان‌های غربی در قبال داعش به تهران سفر خواهد کرد. او ادامه داد: این هیأت قرار است در روزهای آینده با مسئولان ایرانی دیدار و راه‌های کمک به عشایر اهل سنت عراق را در مقابله با گروه‌های تروریستی از جمله داعش مورد بررسی قرار دهد. به گفته الهایس هدف این هیأت تأکید بر وحدت عراق و اهمیت مقابله با طایفه‌گری و درخواست‌های مربوط به تقسیم و (استقلال‌طلبی‌ها) در این کشور است.

ادعای واشنگتن‌پست درباره تفهیم اتهام جیسون رضائیان
روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد: جیسون رضائیان خبرنگار این روزنامه روز شنبه در دادگاهی در تهران تفهیم اتهام شده است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، جیسون رضائیان، شهروند ایرانی - آمریکایی که در 22ژوئیه به همراه همسرش در تهران بازداشت شد روز شنبه به‌طور رسمی در یکی از دادگاه‌های تهران تفهیم اتهام شد. به گفته این منبع آگاه، ماهیت اتهامات وی هنوز مشخص نشده است اما این اولین‌باری است که از زمان بازداشت رضائیان اتهامی علیه وی مطرح می‌شود. این منبع آگاه افزود: در این مرحله وکیل رضائیان می‌تواند اتهامات وی را مورد بازبینی قرار دهد و با موکل خود گفت‌وگو کند. این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، همچنین گفت که دادگاه رضائیان روز شنبه حدود 10ساعت به‌طول انجامیده و یک مترجم در کنار وی حضور داشته است. به ادعای این روزنامه، رضائیان سپس سندی را امضا کرد که در آن تأیید کرده متوجه اتهامات خود شده است.

هاموند: توافق هسته‌ای موجب کاهش تنش میان ایران و دیگر کشورها می‌شود
وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ما نباید در این مذاکرات امتیازات غیرعاقلانه بدهیم. به گزارش خبرگزاری رویترز، فیلیپ ‌هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه در سخنرانی‌اش در کنفرانس گفت‌وگوی منامه درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: ما باید به‌جای تسلیم، پافشاری کنیم، موضع خود را درخصوص برنامه غنی‌سازی ایران حفظ کنیم و در برابر وسوسه اعطای امتیازات غیرعاقلانه به منظور وصول یک توافق تسلیم نشویم. وزیر امور خارجه انگلیس همچنین در سخنان خود در این کنفرانس امنیتی در بحرین تأکید کرد: هدف اصلی کشورش در این مذاکرات حصول توافقی است که اطمینان حاصل کند. ایران نمی‌تواند به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. وی تأکید کرد: انگلیس با کشورهای همپیمان خود در حاشیه خلیج‌‌(فارس) منافع امنیتی مشترک دارد. ‌هاموند همچنین یادآور شد: اگر یک توافق هسته‌ای با ایران حاصل شود، می‌تواند موجب کاهش تنش میان ایران و دیگر کشورها شود. وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد: دلایل زیادی برای بی‌اعتمادی میان ایران و همسایگانش در منطقه خلیج‌(فارس) میان ایران و غرب وجود دارد اما مسأله هسته‌ای در این‌جا یک عنصر کلیدی است. وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم این مسأله را از طریق راه‌حلی که هم ایران و هم غرب را راضی کند حل كنيم  به سرعت اتفاقاتی خواهد افتاد که محرک‌ها را تغییر خواهد داد و یک فرصت مناسب ایجاد خواهد کرد.

دفاع موسویان از سردار قاسم سلیمانی در نشست دیالوگ منامه
حسین موسویان در نشست «دیالوگ منامه» در پاسخ به توهین‌ وزیر خارجه کانادا درباره سردار سلیمانی گفت: آقای وزیر! در حالی‌ که شما اوقاتتان را در کاخ‌های کشورهای منطقه و در هتل‌های فوق‌لوکس می‌گذرانید، سردار سلیمانی جانش را کف دست گرفته و در صحنه عملیاتی با داعش و تروریسم تکفیری مبارزه می‌کند. به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کانادا در سخنانی در اجلاس «دیالوگ منامه» مدعی شد که قاسم سلیمانی، نماینده ترور در منطقه امروز خود را به‌عنوان قهرمان مبارزه با داعش نشان می‌دهد. حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی که در آن نشست حضور داشت در پاسخ به این اظهارات وزیر خارجه کانادا گفت: «شما ایران را در مورد تروریسم داعش محکوم می‌کنید اما همه می‌دانند که تروریسم تکفیری داعش، جبهه النصره، طالبان و القاعده ریشه در یک ایدئولوژی خطرناک دارند و منزلگاه آنها کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس (GCC) است و شما برای مبارزه با ریشه این ترور چه کرده‌اید؟ داعش و تروریست‌های تکفیری با پول و اسلحه کشورهای GCC ریشه کرده و پدید آمدند، برای مبارزه با این واقعیت تلخ چه کرده‌اید؟ اینها واقعیاتی است که کسی در این کنفرانس جرأت ندارد در مورد آنها حرف بزند.»


تعداد بازدید :  366