شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

پوتین در دیدار با اولاند: وضعیت شرق اوکراین فاجعه‌بار است
رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه و در جریان سفری غیرمنتظره به روسیه رفت و با پوتین دیدار کرد؛ دیداری که در آن رئیس‌جمهوری روسیه وضع کنونی شرق اوکراین را «فاجعه‌بار» خواند و ابراز امیدواری کرد که تصمیم نهایی در مورد آتش‌بس در این منطقه به‌زودی اتخاذ شود. ولادیمیر پوتین در جریان دیدارش با رئیس‌جمهوری فرانسه به بررسی مسائل مختلفی از جمله وضع کنونی شرق اوکراین پرداخت اما گفت که در این دیدار حرفی از قرارداد مسکو و پاریس درباره فروش ناوهای میسترال به میان نیامده است. مسأله‌ای که این روز‌ها به عامل اختلاف این 2 کشور بدل شده‌ است پوتین همچنین گفت که روسیه درخصوص وضع اوکراین اعتقاد راسخ بر این دارد که توافقات مینسک باید به‌طور کامل اجرا شود اما در اوکراین جناح‌هایی وجود دارند که این توافق را زیر پا می‌گذارند. پوتین تأکید کرد: ما معتقدیم که از طرف دولت کی‌یف و همچنین از طرف لوهانسک و دونتسک برخی موارد نقض شده‌اند. فرانسوا اولاند به‌عنوان نخستین رهبر غربی که بعد از بحران اوکراین به مسکو سفر کرده است، گفت: معتقدم باید از شکل‌گیری دیوارهای جدید که ما را از هم جدا می‌کند، جلوگیری کنیم. در این شرایط باید موانع را پشت‌سر گذاشت و راه‌حل پیدا کرد. پوتین نیز درخصوص سفر اولاند گفت «سفر اولاند هرچند کوتاه است بی‌تردید می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات در عرصه بین‌المللی کمک کند».

چهارمین شب تظاهرات اعتراضی نیویورکی‌ها در زیر باران
معترضان آمریکایی شامگاه شنبه و به‌رغم بارش شدید باران در میدان تایمز و میدان یونین نیویورک تجمع کردند و زیر چتر فریاد اعتراض و سر دادند. شدت باران به‌حدی بود که معترضان مجبور شدند در ایستگاه قطار اعتراضات خود را ادامه دهند. این تظاهرات در ابتدا منجر به ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های اطراف شد و همین مسأله دخالت پلیس را به همراه داشت. معترضان با سر دادن شعارهایی مانند «اگر نتوانیم نفس بکشیم نفس پلیس را می‌گیریم» و «این خیابان‌ها مال ماست» اعتراض خود را به ادامه نژادپرستی در آمریکا نشان دادند. ده‌ها پلیس مخفی با حضور در میان جمعیت این تظاهرات را زیر نظر داشتند و نیروهای پلیس نیز از راه دور سعی در کنترل اوضاع داشتند. پلیس با استفاده از تاکتیک اعزام آمبولانس‌های خالی به میان معترضان سعی در متفرق کردن آنها داشت. این اعتراضات پس از مراسم تدفین «آکای گرلی»، سیاهپوست 28ساله‌ای برگزار شد که چند روز پیش با شلیک گلوله پلیس نیویورک کشته شد.

تلاش‌های اتحادیه اروپا برای جلب حمایت ترکیه در برابر داعش و روسیه
جمعی از مقامات بلند‌پایه اروپایی قرار است طی امروز و فردا به ترکیه سفر کنند تا مقامات آمریکا را برای همکاری نزدیکتر در مقابله با داعش و اجرای تحریم‌های اروپا علیه روسیه تحت فشار قرار دهند. به گزارش تسنیم، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «یوهانس‌هان»، کمیسر گسترش اروپا و «کریستوس استیلیانیدس»، کمیسر کمک‌های انساندوستانه اروپا مقاماتی هستند که در راستای اهداف اروپا در نبرد با داعش و بحران اوکراین به ترکیه سفر می‌کنند. موگرینی در آستانه این سفر با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «این سفر نشانه قاطع و محکمی از اهمیت راهبردی روابط ترکیه و اتحادیه اروپا و تمایل ما برای ایجاد تعامل است.» ترکیه تاکنون حاضر به ایفای نقش فعال در مقابله با داعش نشده و از سوی دیگر، ترکیه تاکنون حاضر به پیوستن به تحریم‌های اروپا علیه روسیه نبوده است. مقام‌های اروپایی به فشارهای خود برای همراه کردن ترکیه با این تحریم‌ها ادامه خواهند داد تا دستکم ترکیه از این شرایط به‌وجودآمده سوءاستفاده نکرده و اقدام به صادرات کالاهای مورد نیاز روسیه نکند.

موگابه 90ساله برای یک دوره پنج‌ساله دیگر رهبر حزب حاکم زیمبابوه شد
حزب حاکم زیمبابوه موسوم به زانو – پی‌اف برای یک دوره پنج‌ساله دیگر رئیس‌جمهوری این کشور را به‌عنوان رهبر حزب انتخاب کرد. به گزارش ایسنا، رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه همچنین این اختیار را دارد که شخصاً معاون خود و سایر مقام‌های ارشد حزب حاکم را انتخاب کند، این انتخاب مجدد به موگابه امکان می‌دهد تا کاندیدای حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال 2018 شود در حالی ‌که در آن زمان 94‌سال خواهد داشت. موگابه زمانی روی کار آمد که زیمبابوه در ‌سال 1980 از انگلیس جدا و مستقل شد. در دوران ریاست‌جمهوری 30ساله موگابه، وی تمام اپوزیسیون را به توطئه‌چینی علیه‌ خود بدون شواهد و ادله کافی متهم کرد. او همچنین در جریان سخنرانی اخیر خود نیز گفت: جاسوس‌هایش «جویس موجورو»، معاونش را تعقیب کردند که وارد سفارت آمریکا شده؛ محلی که به عقیده موگابه در آن نشستی مخفیانه با هدف توطئه‌چینی برای ترور وی صورت گرفته است.


تعداد بازدید :  423