شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
سیف: اختلاس 12‌هزار‌ میلیارد تومانی برای 8‌سال پیش است
25‌هزار ‌میلیارد تومان بدهی دانه درشت‌ها

شهروند| فساد مالی 12‌هزار ‌میلیارد تومانی خبری بود که 2 روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی از آن رونمایی کرد تا رکوردی جدید در این زمینه به ثبت برسد. او البته در قدم اول حاضر نشد که جزییات زیادی را درخصوص این پرونده افشا کند و تنها به این نکته بسنده کرد که مبلغ یادشده برگردانده شده و جای نگرانی در این خصوص نیست اما این اطلاعات برای مردمی که بالاترین رقم اختلاس بانکی تا همین چند روز پیش 3‌هزار ‌میلیارد تومان بود و هنوز همین عدد هم برایشان غیرقابل باور می‌رسید کافی نبود با این تفاسیر ولی‌الله سیف در برنامه تلویزیونی نکات جدیدی از پرونده جدید فساد مالی را گزارش داد تا دست‌کم دولت یازدهم و تیم اقتصادی‌اش از آن تبرئه شود.
سیف در گزارش خود اعلام کرد که این اختلاس در سال‌های 85 تا 91 رخ داده و در نیمه اول ‌سال 92 کشف شده است. او افزود: در اواخر 6 ماهه‌ سال گذشته این موضوع کشف شد و از آن به بعد در هیأت نظارت مورد پیگیری بوده و گزارش مفصلی به مراجع قضایی ارایه و بررسی شد. رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر این‌که 12‌هزار ‌میلیارد تومان همه حجم سوءاستفاده از شبکه بانکی نیست تأکید کرد: این رقم گردش عملیات پرونده سوءاستفاده است یعنی کل مبلغ موردنظر در بالاترین سطحی که در اختیار سوءاستفاده‌کنندگان قرار گرفته 70‌میلیارد تومان است اما با توجه به این‌که طی 4 تا 5سال در گردش بوده به 12‌هزار ‌میلیارد تومان رسیده است. سیف با اعلام این‌که کلیه عوامل فساد 12‌هزار میلیاردی شبکه بانکی شناسایی شده و تحت پیگیری قرار دارند، ادامه داد: یک نفر بازداشت و چند نفر با قید وثیقه در شرف محاکمه قضایی قرار گرفته‌اند. ضمن این‌که کل منابع وصول شده و جریمه با نرخ 34‌درصد محاسبه و در 6 قسط پرداخت خواهد شد. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی تاکنون 4 قسط از طلب 12هزار ‌میلیارد تومانی سوءاستفاده‌کنندگان وصول شده و 2 قسط دیگر باقی‌مانده است که آخرین مرحله آن در 22 دی‌ماه‌ سال‌جاری وصول خواهد شد.
مجوز هیچ بانکی باطل نمی‌شود
او درخصوص شایعه انحلال مجوز فعالیت یک بانک هم تأکید کرد: جای نگرانی وجود ندارد و بانک مرکزی درحال انحلال هیچ بانکی نیست. ولی‌الله سیف با بیان این‌که بانک مرکزی مصمم است تا به هیچ‌وجه کوچکترین تزلزلی در اعتماد مردم به بانک‌ها ایجاد نشود و به موقع نسبت به شفاف‌سازی خبری که به‌هرحال منتشر شده بود اقدام کرد، گفت: اما همواره به سپرده‌گذاران توصیه کرده‌ایم که توجه کنند که آیا محل انتخابی برای سرمایه‌گذاری بانک یا موسسه دارای مجوز بانک مرکزی است؟
رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح داد: سپرده‌گذاران باید بدانند که دریافت سود بالاتر نمی‌تواند عاملی برای پذیرفتن ریسک‌های بالا باشد، چرا که این نرخ نمی‌تواند امنیت منابع آنها را تضمین کند.
یک‌سوم کل مطالبات معوق در 575 پرونده
سیف در ادامه اشاره‌ای هم به آخرین وضع معوقات بانکی داشت و بیان کرد: در مقطعی به بانک‌ها اعلام کردم که درشت‌ترین پرونده‌های خود را مشخص کنند بر این اساس هر بانکی حدود 20 پرونده آورد که در مجموع 575 مورد شد.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: حجم درشت‌ترین پرونده‌های نظام بانکی حدود 25‌هزار‌ میلیارد تومان بود که یک‌سوم کل مطالبات معوق نظام بانکی را که نزدیک به 88‌هزار‌ میلیارد تومان است، تشکیل می‌دهد.
تحلیل غلط بازار ارز را مختل کرد
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در رابطه با علت نوسان اخیر در بازار ارز گفت: گاهی برخی خبرهایی منتشر می‌شود که تحلیل غلط و اشتباه در مورد آن موجب تأثیر منفی در بازار ارز خواهد شد که در اتفاقات هفته‌های گذشته بازار نیز این مورد بی‌تأثیر نبود. رئیس‌کل بانک مرکزی اشاره‌ای هم به تصمیم برای یکسان‌سازی نرخ ارز در زمان پیش‌رو داشت و گفت: هدف ما برای تک‌‌نرخی شدن ارز قطعی است، اما پیش شرط اصلی آن باید مهیا باشد.


تعداد بازدید :  443