شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز خالق «هامون»
75‌سال پیش، برابر با هفدهم آذر 1318 خورشیدی، داریوش مهرجویی، کارگردان، نویسنده و مترجم سرشناس ایرانی در تهران به دنیا آمد. مهرجویی با ساخت فیلم «گاو» در ‌سال ۱۳۴۸ نگاه‌ جهان را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. براساس نتایج یک نظرسنجی در‌ سال 1383، مهرجویی با آفریدن 7 شخصیت، بیشترین شخصیت‌های سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است. در این نظرسنجی شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از مهرجویی، عنوان ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد.

ورود آمریکا به جنگ
73‌سال پیش، برابر با هشتم دسامبر 1941 میلادی، يك روز پس از شبيخون نيروهاي امپراتوري ژاپن با 360 هواپیما به پايگاه دريايي پرل‌هاربر آمريكا در مجمع‌الجزاير ‌هاوايي، ایالات متحده به تصميم فرانکلين روزولت و تصويب کنگره با اعلان جنگ به ژاپن رسما وارد عرصه جنگ جهاني دوم شد. در همين روز و به موازات آمريکا، چيانگ کاي‌ چک رئيس‌جمهوري وقت چين نيز به امپراتوري ژاپن اعلان جنگ داد. ایالات متحده تا پیش از این به‌طور مستقیم درگیر جنگ نشده بود اما کمک‌های اقتصادی و نظامی محدودی را برای متفقین در جبهه‌های مختلف ارسال می‌کرد.

درگذشت حسین مکی
15‌سال پیش، برابر با هفدهم آذر 1378 خورشیدی، حسین مکی، روزنامه‌نگار، سیاستمدار و نماینده چند دوره مجلس شورای ملی، بر اثر بیماری سرطان درگذشت. مکی در دوره‌ای از طرفداران سرسخت دكتر مصدق به شمار مي‏رفت و در مبارزات ملي كردن صنعت نفت، تلاش‌ زيادي از خود نشان داد. مكي همچنین عضو هيأت خلع يد از كمپاني جنوب بود. او پس از كودتاي 28 مرداد 32، به حاشيه رانده شد و از آن پس به كارهاي علمي و ادبي روي آورد و آثار متنوعي را به نگارش درآورد.


تعداد بازدید :  516