شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
احمد مسجدجامعی به طرح مرتضی طلایی درخصوص واگذاری اختیارات انتخابات شورایاری‌ها به مجلس واکنش نشان داد
تعامل شورا با مجلس و دولت نباید به واگذاری اختیارات‌مان منجر شود

شهروند| مرتضی طلایی در جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر تهران، مجلس را ناظر انتخابات شورایاری‌ها معرفی کرد اما احمد مسجدجامعی با انتقاد از این طرح گفت: شورای شهر تهران درواقع یک شورای محلی است و نباید نظارت انتخابات شورایاری‌ها به مجلس واگذار شود. مسجدجامعی  نظارت بر انتخابات این دوره شورایاری‌های شهر تهران توسط نمایندگان تهران در مجلس را با عنوان تفویض اختیارات شورا به مجلس خواند و افزود:  گفت‌وگو و تعاملات ما با دولت و مجلس نباید به سمتی پیش برود که اختیاراتمان را به آنها تفویض کنیم.او افزود:  ما مجلس محلی هستیم و مجلس شورای اسلامی یک مجلس در سطح ملی است، بنابراین در حوزه محلی دستگاه‌های دیگر باید تابع مجلس محلی‌شان باشند به همین دلیل است که مجلس نباید ناظر ما در مسائل محلی باشد.مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورا و رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران، برای دفاع از طرح اصلاح موادی از مصوبه تشکیل انجمن‌های شورایاری شورای اسلامی شهر تهران مصوب آبان‌ماه‌ سال 78 (اولین دوره شورا) در شرایطی پشت تریبون شورا رفت و با اعلام این خبر که از نظر قانونی مجوز برگزاری انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها را دریافت کرده‌ایم، گفت: 24بهمن را به عنوان روز برگزاری این انتخابات به هیأت نظارت و فرمانداری تهران پیشنهاد داده‌ایم چرا که انتخابات سومین دوره نیز در این روز برگزار شده است.
طلایی خاطرنشان کرد: با توجه به صدور مجوز برگزاری انتخابات، هیأت نظارت بر انتخابات نیز به‌عهده کمیته‌ای از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. برای شهرداری نیز نقش پشتیبانی و حمایت تعریف شده است، بنابراین در اجرای انتخابات مسیرهای مداخله شورا، شهرداری و شورایاری‌ها برای آن‌که شائبه‌ای ایجاد نشود مسدود شده‌اند.در این‌خصوص اما احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران با اشاره به تجربه‌ای که در برگزاری دوره سوم شورایاری‌ها داشته است، نظارت بر انتخابات این دوره توسط نمایندگان تهران در مجلس شورا را با عنوان تفویض اختیارات شورا به مجلس خواند و افزود:  گفت‌وگو و تعاملات ما با دولت و مجلس نباید به سمتی پیش برود که اختیاراتمان را به آنها تفویض کنیم.
او افزود:  شورا و شورایاری‌ها نمادی از مردم‌سالاری‌اند که تبلور آن در برگزاری انتخابات سنوات قبل مشهود است.به گفته مسجدجامعی  در گذشته یکی از نکات اصلی ورود به هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها این بود که نماینده نباشد. در یک روند شفاف و مردمی هیأت نظارت با مدیریت شورا توسط منطقه برای هر محله انتخاب می‌شد. این هیأت نظارتی که با مشارکت مردم انجام می‌شد چه دلیلی دارد که در حال حاضر جایگاه و اختیاراتش را به نهاد و دستگاه دیگری واگذار کنیم.
مسجدجامعی یادآور شد:  به دلیل از دست ندادن این جایگاه بود که انتخابات دوره سوم در دو روز انجام شد. بنابراین مسأله هیأت نظارت بسیار جدی است و حرمت شوراها را که تاکنون حفظ کرده‌ایم باید حفظ شود.


تعداد بازدید :  374