شماره ۴۴۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
توضیحات رسول دیناروند درباره پرونده «روغن پالم، برنج مصنوعی و خمیر مرغ»
تخلف‌های غذایی، معاون وزیر بهداشت را به دادسرا کشاند
یکی از شاکیان: منتظر دستور بازپرس برای اعلام اسامی شرکت‌های متخلف در پرونده پالم هستیم

شهروند| پرونده روغن پالم هنوز باز است. روغنی که مضرات آن به یکباره از سوی وزارت بهداشت اعلام و مصرف آن در لبنیات ممنوع شد. حالا نزدیک به 5 ماهی می‌شود که سازمان غذا و دارو همصدا با وزارت بهداشت، از ممنوعیت استفاده از این روغن و مجوزهایی که نباید صادر شود، صحبت می‌کند. حالا همین روغن گیاهی، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت را به دادگاه کشاند. ماجرای شکایت از رسول دیناروند، چند روز پس از اعلام ممنوعیت مصرف روغن پالم مطرح شد، زمانی که تعدادی از شهروندان به دادسرای کارکنان دولت رفتند و از رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس سابق موسسه استاندارد شکایت کردند. آنها خواستار رسیدگی به پرونده پالم شدند. پرونده‌ای که پس از مدتی خمیر مرغ و برنج‌های مصنوعی هم به آن اضافه شد. پیگیری این شکایت درنهایت به دو بار احضار رئیس سازمان غذا و دارو منتهی شد. احضاری که حالا به گفته دیناروند، تنها برای ارایه اطلاعات بود نه تفهیم اتهام. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته در نشست خبری ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، درباره این موضوع توضیح داد: «سه، چهار وکیل از من به‌عنوان مسئول سازمان غذا و دارو شکایت کردند که این سازمان در برخورد با تخلفات مربوط به روغن پالم، برنج و همچنین خمیر مرغ سازمان غذا و دارو کوتاهی کرده و وظایف قانونی خود را انجام نداده. بازپرس نیز از من به‌عنوان مطلع دعوت کرد. این ادعا را که برخی‌ها عنوان کرده‌اند به‌عنوان متهم احضار شده‌ام تکذیب می‌کنم. در جایگاه مطلع توضیحات لازم را به بازپرس دادم و برای ایشان نیز مسجل شد که سازمان غذا و دارو نیز در این حوزه وظایف قانونی خود را انجام داده است. جالب است در هر سه حوزه‌ای که وزارت بهداشت خود وارد قضیه شده، در همین سه حوزه هم متهم به کم‌کاری شده است.»
دیناروند ادامه داد: «همه می‌دانند که وزارت بهداشت موضوع روغن پالم را پیگیری کرد، همه می‌دانند که سازمان غذا و دارو جلوی خمیر مرغ را گرفت و در بحث برنج‌ها نیز سختگیری‌هایمان بسیار شدیدتر شده است. برای خود این چند وکیل نیز موضوع روشن شد و نظرشان آن بود که بهتر بود از قبل اطلاعات لازم را از ما دریافت می‌کردند. در هر حال بازپرس در این زمینه منع پیگیری صادر کرد و قضیه متوجه جاهای دیگری خواهد شد. البته ممکن است عده‌ای هم دوست داشته باشند معروف شوند و مصاحبه کنند که چنین مواردی هم دور از انتظار نیست.» به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، این سازمان در مورد هر سه این موارد اقدامات لازم را انجام داده و نقطه ابهام‌آلودی در این حوزه وجود ندارد.
اینها اما نظر شاکیان پرونده نیست. مصطفی ترک‌همدانی وکیل دادگستری است. او هم یکی از شاکیان است و درباره این پرونده به «شهروند» می‌گوید: «چند وکیل همراه تعدادی از شهروندان، به خاطر کوتاهی سازمان غذا و دارو در بخش نظارت بر سه ماده خوراکی یعنی برنج مصنوعی، لبنیات حاوی پالم و خمیر مرغ، از معاون غذا و داروی وزارت بهداشت شکایت کردند، البته رئیس سابق موسسه استاندارد هم جزو کسانی بود که از او در این پرونده شکایت شد. این پرونده در دادسرای کارکنان دولت تشکیل و معاون غذا و دارو دو بار به این دادسرا احضار شد و توضیحاتی داد.» به گفته او برنج‌های مصنوعی مخلوطی از ژلاتین و ضایعات برنج است که در دستگاهی ریخته و تبدیل به برنج می‌شود. خمیر مرغ هم همان خمیری است که به صورت غیرمجاز در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.
او به جزییات احضار معاون غذا و دارو در جلسه یازدهم آذرماه اشاره کرد و افزود: «بازپرس در جلسه بازپرسی از معاون غذا و دارو درباره دلیل صدور مجوز استفاده از پالم پرسید که او هم تأکید کرد که دیگر اجازه صدور مجوز آن داده نمی‌شود، البته در این پرونده به اعلام اسامی شرکت‌های متخلف تأکید شده بود و سازمان غذا و دارو مکلف است براساس قانون اسامی متخلفان را اعلام کند، بر همین اساس قرار شد بازپرس پرونده دستور دهد اسامی این شرکت‌ها اعلام شود.» همدانی تأکید کرد: «معاون غذا و دارو مدعی شده که در ماجرای روغن پالم، خط تولید چند کارخانه‌ای که از روغن پالم در محصولاتشان استفاده می‌کردند، متوقف شده، به همین خاطر این مسئول موظف شد تا مستندات کافی در ارتباط با این اقدامات را به بازپرس ارایه کند.» او در ادامه درباره اظهارات دیناروند مبنی بر تلاش چند وکیل برای معروف شدن، گفت: «ما به‌عنوان وکیل شکایت نکردیم، تنها شهروندانی هستیم که نسبت به این موضوع اعتراض داریم.» این حقوقدان در ادامه به روند بررسی دو بخش دیگر این پرونده اشاره کرد: «در ارتباط با پرونده برنج‌های مصنوعی هم قرار شد این برنج‌ها از سوی کارشناسان بررسی شوند و بخش مربوط به خمیر مرغ هم از رئیس سازمان دامپزشکی پیگیری شود.»
 کاهش 5/26‌درصدی قیمت 200 دارو
رسول دیناروند در ادامه نشست خبری ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، از کاهش 5/26‌درصدی قیمت 200 قلم از داروها طی شش‌ماهه دوم امسال خبر داد: «این داروها وارداتی و مورد مصرف بیماران مزمن و صعب‌العلاج هستند.» رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه، راه‌اندازی پورتال سازمان غذا و دارو را بزرگترین پروژه برای جلوگیری از فساد اداری در این سازمان عنوان کرد: «قرار است این پورتال تا پایان امسال راه‌اندازی شود، هرچند کار سختی است اما در صورت اجرایی شدن آن، تمام فرآیندها به صورت الکترونیکی و شفاف انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه مشتریان نیست.» دیناروند، به طرح تحول نظام سلامت هم اشاره کرد. طرحی که قرار است تمام نیازهای دارویی و تجهیزاتی بیماران را در داخل بیمارستان تأمین کند: «پیش از اجرای طرح تحول حدود 40‌درصد بیماران برخی نیازهایشان را از خارج بیمارستان تهیه می‌کردند. علت اصلی نیز آن بود که بیمارستان‌ها به دلیل بدهی‌های سنگین، از تأمین تمام این تجهیزات عاجز بودند. بنابراین راحت‌ترین کار این بود که موارد را نسخه کرده و بیمار را به خارج از بیمارستان هدایت کنند. همین موضوع نارضایتی بیماران را به دنبال داشته و از طرف دیگر از نظر هزینه نیز به بیماران اجحاف می‌شد.» به گفته او وقتی که بیمار وارد بیمارستان می‌شود جهت دریافت خدمات بستری براساس قانون باید تنها 10‌درصد فرانشیز را بپردازد، اما زمانی که بیمار برای تهیه دارو یا وسیله‌ای از ملزومات و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان هدایت می‌شود به‌طور متوسط هزینه‌هایش به 30‌درصد می‌رسد. آخرین ارزیابی‌های وزارت بهداشت حاکی از آن است که میزان ارجاع بیماران برای تأمین دارو یا وسیله پزشکی به خارج از بیمارستان اکنون به سه‌درصد کاهش یافته است، که نشان‌دهنده تخلف بیمارستان‌هاست.


تعداد بازدید :  437